Companii

Cei mai mari 15 producatori de componente auto au rulat 2,7 miliarde de euro. Profiturile au scazut insa cu peste 70%

Cei mai mari 15 producatori de componente auto au rulat 2,7 miliarde de euro. Profiturile au scazut insa cu peste 70%

Click pentru imaginea marita

04.09.2008, 19:40 353

Potrivit unei analize a Ziarului Financiar, primele 15 companii din industria componentelor auto au inregistrat, cumulat, un profit net de 11 milioane de euro anul trecut, fata de nivelul de 39 de milioane de euro raportat in 2006.
"Recuperarea investitiilor se face pe o perioada mai lunga de timp si in plus sunt multi care reinvestesc, esalonarea recuperarii fondurilor regasindu-se in rezultatele anilor trecuti", a declarat Monica Barbuletiu, vicepresedinte al Agentiei Romane pentru Investitii Straine (ARIS).
Producatorii auto, cu prezente locale ce trec in unele cazuri de zece ani, investesc in prezent in cresterea capacitatilor de productie initiale sau in introducerea de noi echipamente si sisteme de productie.
"Avem cazuri de producatori care au investit in permanenta, unii in unitati noi, altii mai putin, doar in retehnologizare, pentru ca fabricile initiale nu mai fac fata si activitatile lor se dezvolta", a mai spus Monica Barbuletiu.
Unii dintre cei mai importanti investitori in industria locala a componentelor auto sunt Continental si Michelin, pozitionati pe primele doua locuri in clasamentul producatorilor de componente, in functie de cifra de afaceri.
Bugetul de dezvoltare si retehnologizare al Continental se ridica in acest an la 40 de milioane de euro, totalul investitiilor in cele cinci fabrici cumuland peste 300 de milioane de euro de la intrarea pe piata.
Potrivit unui tipar asemanator, cu investitii anuale de 40 de milioane de euro, Michelin a adus in cele trei fabrici din Romania circa 250 de milioane de euro.
"Au realizat dezvoltari importante in ultimii doi ani, iar multi se gandesc si pentru ani urmatori la cresterea businessurilor. Nu avem insa date despre toate companiile. Daca sunt de peste zece ani aici, se comporta ca investitorii autohtoni, stiu cursul demersurilor legale si nu mai trec asa des pe la ARIS", a spus Barbuletiu.
Daca in cazul profiturilor inregistrate pe plan local cei mai multi jucatori din sector se afla pe minus, in cazul vanzarilor toti au inregistrat rate de crestere. Astfel, potrivit datelor raportate catre Ministerul de Finante, cifra de afaceri cumulata a primelor 15 companii a trecut in 2007 de 2,7 miliarde de euro, cu 37% mai mult decat in anul anterior.
Totodata, numarul angajatilor celor 15 companii s-a apreciat cu 13%, la aproape 50.000 de persoane. Potrivit pozitiilor ocupate in anii anteriori, clasamentul nu s-a modificat substantial, Continental si Michelin fiind in continuare pe primele doua pozitii, dupa cifra de afaceri. Pe locurile urmatoare au ramas companii cu prezenta locala si europeana puternica, ce detin doua sau trei fabrici in Romania, precum Takata Petri, Leoni Wiring, Schaeffler sau Johnson Controls.
Surpriza clasamentului a fost producatorul italian de anvelope Pirelli, care a ajuns de la afaceri de 17 milioane de euro in 2006 la 115 milioane de euro anul trecut. In acelasi timp Pirelli a adus in tara si cele mai mari fonduri pentru dezvoltare, ceea ce a determinat intrarea producatorului in top 15. Bugetul de investitii al Pirelli pentru 2008 este de 68 de milioane de euro.
Urmatoarea perioada ar putea aduce in top si alti producatori, atrasi de Ford, si care in prezent se afla in procesul de identificare de locatii pentru viitoarele fabrici.
"Unii dintre cei pe care ii consiliem accepta terenuri si la 50 - 100 de kilometri de uzina Ford, insa altii vor chiar langa fabrica. Desi de obicei lucram numai cu primariile si consiliile judetene, de data aceasta nu am reusit sa acoperim necesarul si am largit raza de cautare si in domeniul privat", a spus Barbuletiu. In prezent ARIS acorda consultanta pentru cel putin sapte proiecte conexe preluarii fabricii de la Craiova de catre Ford. Unele dintre aceste proiecte implica investitii mai mari de 100 de milioane de euro.
"Sper ca de pe urma principalilor furnizori sa prospere si cei din esalonul doi, si acestea sa fie firme romanesti care aprovizioneaza producatorii principali", a completat Barbuletiu.
Ea a adaugat ca investitiile generate de viitorii furnizori Ford vor cumula la final fonduri de doua ori mai mari decat cele aduse de Ford (investitie initiala de 675 de milioane de euro).
Tendinta s-a confirmat si in cazul altor fabrici de automobile, din tari vecine, sau Renault in Romania, cand furnizorii, din diferite esaloane, au generat investitii duble fata de producatorul auto.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO