Companii

Cel mai bine vandut medicament a fost anul trecut Neorecormon, cu venituri de 36 mil. euro

Cel mai bine vandut medicament a fost anul trecut Neorecormon, cu venituri de 36 mil. euro
12.02.2009, 00:00 301

Ritmurile de crestere sunt insa diferite in cazul celor doua rapoarte pentru ca Cegedim raporteaza datele la iesirea din farmacii, iar IMS Health la intrarea in farmacii.
Astfel, vanzarile de medicamente au crescut cu 17,7% in 2008, calculat in lei, pana la 7,2 mld. lei (1,94 mld. euro), avans superior celui de 11,2% raportat in 2007, potrivit Cegedim. Rezultatele din 2008 sunt insa si peste estimarile realizate de principalii jucatori in ultimele luni ale anului si sunt deter-minate de deprecierea leului in raport cu euro, si a rezultatelor bune din trimestrul patru.
"In 2008 piata to-tala a avut parte de o evolutie mai agitata comparativ cu anii pre-cedenti, iar cresterea a depasit asteptarile noastre. O mare parte a companiilor de pe intregul lant de apro-vizionare au reactionat la previziunile care indicau un 2009 dificil si au inceput sa se aprovizioneze peste nevoi", a spus Petru Craciun, directorul general al Cegedim Romania.
Vanzarile de medicamente au crescut puternic in trimestrul patru, ajungand la 1,9 mld. lei (512 mil. euro), cu 23,6% peste rezultatele din 2007, conform Cegedim. Desi distribuitorii au sistat livrarile catre farmacii pentru trei saptamani in octombrie, toate aceste pierderi la nivel de vanzari au fost recuperate in ultima saptamana, astfel ca la nivelul intregii lunii vanzarile le-au depasit pe cele din octombrie 2007, potrivit Cegedim. Rezultatele din ultimul trimestru al anului vin insa dupa evolutii slabe in primele noua luni.
In volum piata a raportat insa o scadere de 2,3% in 2008 comparativ cu 2007.
Pe de alta parte, calculat in euro, piata a incetinit puternic ritmul de crestere de la 17,3% in 2007 la 6,6% in 2008. Evolutia in euro a pietei farmaceutice este importanta deoarece 80% este generata de importuri, nivel similar cu cel inregistrat in tarile vestice.
Vanzarile de medicamente prin intermediul farmaciilor au reprezentat anul trecut 86% din total, adica 1,68 mld. euro. Dintre acestea, pe baza de prescriptie s-au vandut medicamente de 1,3 mld. euro, si fara reteta de 322 mil. euro.
2008 a adus si o schimbare de lider in clasamentul celor mai importanti jucatori din industrie. Pentru prima data in ultimii zece ani, compania britanica GlaxoSmithKline (GSK) a pierdut prima pozitie, detronata de rivalul elvetian Hoffmann La Roche. GSK a cazut pe locul trei.
"Pozitiile companiilor depind de portofoliu. GSK a avut o pozitie solida insa portofoliul de produse noi a fost ceva mai redus si atunci si posibilitatea de a tine pasul a fost de asemenea scazuta. Lupta la varf ramane in continuare incinsa", a explicat seful Cegedim.
Pe de alta parte, a continuat acesta, rezultatele Roche sunt legate de grupa medicamentelor pentru cancer, segment pe care in 2009 o sa apara discutii legate de modul in care sistemul public va putea sustine fondurile necesare. Pe termen mediu in lupta pentru prima pozitie va intra Sanofi-Aventis prin achizitia Zentiva, ambele companii prezente in top zece jucatori, dar si Pfizer prin achizitia Wyeth.
Pe langa schimbarea de lider, topul primilor zece jucatori din industrie a consemnat o singura mutare mai interesanta, respectiv urcarea de doua locuri a AstraZeneca pana pe zece.
AstraZeneca este unul dintre cei mai mari producatori de medicamente din lume, care in Romania a intrat tarziu, si abia acum isi calibreaza portofoliul.
Pe plan local, in top zece se mai afla companii precum Novartis (incuzand Sandoz), Servier, Pfizer, Ranbaxy, Zentiva, Antibiotice.
"In industria farmaceutica efectele crizei economice sunt mai reduse, pentru ca cererea este destul de rigida, iar gradul de substitutie intre produse este limitat. Pe de alta parte, criza va avea un impact negativ pentru ca resursele aflate la dispozitia sistemului public stagneaza. Somajul este in crestere, astfel incat contributiile pentru sanatate vor scadea la randul lor", a spus Craciun. El estimeaza pentru 2009 un avans de maximum 10% in lei, si stagnare in euro.
Potrivit datelor Cegedim, anul trecut medicamentele cu cele mai mari vanzari de pe piata locala au fost Neorecormon (insuficienta renala), Pegasys (hepatita), Preductal (cardio-vascular), Nurofen (analgezic), Zyprexa (schizofrenie). Aceste medicamente au avut anul trecut vanzari cumulate de 139 mil. euro, dintre care Neorecormon de 36,4 mil. euro.
Cel mai important segment al pietei farmaceutice este reprezentat de medicamentele folosite in tratamentul bolilor cardiovasculare cu o valoarea de 400 mil. euro, cu 17,7% mai mult comparativ cu 2007. Principalele companii active pe acest segment sunt Servier, Ranbaxy, Pfizer, KRKA si AstraZeneca, iar medicamentele cu cele mai mari vanzari sunt Preductal, Prestarium, Tertensif, Sortis si Detralex.
"Ca valoare segmentul cardiovascular este aproape triplu comparativ cu 2004, iar ca volum este dublu. Numarul zilelor de tratament s-a dublat in acest interval, ceea ce inseamna o crestere a numarului de bolnavi, dar si ca pentru multi dintre cei care nu se puteau trata corespunzator a crescut accesibilitatea", a mai spus Craciun.
Potrivit firmei de cercetare IMS Health, care masoara piata la nivelul datelor de intrare in farmacii, vanzarile de medicamente din Romania au crescut anul trecut cu 9,7%, la doua miliarde euro, ritm inferior celui inregistrat in 2007, cand piata de produse farmaceutice a avut un avans de 30,8%, la 1,83 miliarde euro. IMS Health calculeaza datele in euro.
In topul companiilor de pe piata locala, reprezentanta producatorului elvetian Roche se afla pe prima pozitie, dupa ce in 2007 s-a aflat pe locul secund, Sanofi-Aventis a coborat un loc, ajungand pe pozitia a doua, iar urmatoarele locuri sunt ocupate de Novartis, GlaxoSmith Kline si Pfizer.
 
Ce spune Cegedim:
  • 1,94 mld. euro este valoarea pietei farmaceutice in crestere cu 6,6% comparativ cu 2007;
  • 2,3% este scaderea vanzarilor de medicamente in unitati;
  • Hoffmann la Roche este liderul pietei de medicamente, cu o cota de piata de 7,3% si vanzari de 141,5 mil. euro;
  • 12% este ponderea pe care o au cele mai vandute 10 produse in total;
  • 52,4% este ponderea pe care primii zece jucatori o au in totalul pietei
 
Ce spune IMS Health:
  • 2 mld. euro este valoarea pietei farmaceutice, in crestere cu 9,7% comparativ cu 2007;
  • 83% este ponderea pe care medicamentele cu prescriptie vandute prin intermediul farmaciilor o au in total;
  • 40,2% este cresterea pe care medicamentele pentru tratamentul cancerului au avut-o anul trecut;
  • Hoffmann La Roche este liderul pietei, in crestere cu un loc comparativ cu 2007;
  • 3 mld. euro este valoarea de care piata farmaceutica va trece in 2012.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO