Companii

Cel mai mare contract de finanţare semnat prin Programul Operaţional Sectorial de Transport

Cel mai mare contract de finanţare semnat prin Programul...

Autor: Octavian Calei, Ioan Dornescu

16.02.2013, 11:32 1859

Ministerul Transporturilor a semnat vineri, la sfârşitul săptămânii trecute, un contract de finanţare în valoare de peste 1 miliard de euro pentru reabilitarea unui tronson de cale ferată din judeţul Alba cu fonduri europene, acesta fiind cel mai mare contract semnat până acum prin Programul Operaţional Sectorial de Transport (POS T), potrivit ministrului Relu Fenechiu.

Contractul în valoare de 4,98 miliarde lei (1,1 mld. euro) a fost semnat cu CFR SA pentru reabilitarea tronsonului de cale ferată Sighişoara-Coşlariu (Alba), cu o lungime de 89,5 kilometri. Cofinanţarea din partea Uniunii Europene la acest proiect se ridică la 740 de milioane de euro.

Ministrul Transporturilor a adăugat că CFR SA, care administrează infrastructura feroviară, are semnate prin acest program 18 contracte în valoare de 11,5 miliarde lei. Ministrul a mai spus că lucrările de modernizare au început în martie-aprilie 2012 şi se vor încheia în iunie 2015.

Tronsonul face parte din linia de cale ferată Braşov-Simeria, parte a Coridorului IV paneuropean. După finalizarea lucrărilor trenurile de călători ar trebui să atingă o viteză maximă de 160 de kilometri pe oră, iar cele de marfă de până la 120 de kilometri pe oră.

Proiectul include atât execuţia lucrărilor de modernizare a liniei de cale ferată, pentru care au fost atribuite anul trecut lucrările aferente, împărţite în trei loturi, cât şi lucrări la instalaţiile de semnalizare şi la sistemele de comunicaţii şi control. Acestora li se adaugă şi serviciile de consultanţă, incluse în suma de 1,1 miliarde de euro, potrivit reprezentanţilor CFR.

CFR a selectat la începutul anului consorţiul Alstom Transport - Alcatel Lucent România - PAS 97 pentru lucrări de modernizare a secţiunilor de cale ferată Coşlariu (Alba) - Simeria (Hunedoara) şi Coşlariu - Sighişoara (Mureş), cu o ofertă de 498,2 mil. lei, fără TVA.

Cu o durată de 40 de luni, proiectul implică lucrări la instalaţiile de semnalizare şi sistemele de comunicaţii şi control.

Printre cele mai valoroase contracte semnate prin POS-T se regăsesc reabilitarea liniei de cale ferată Braşov-Simeria, componentă a Coridorului IV Pan-European, tronsonul Coşlariu-Simeria în valoare de 3,46 mld. lei (0,79 mld. euro), urmat de construcţia autostrăzii Orăştie-Sibiu de 3,17 mld. lei (0,72 mld. euro) şi proiectul construcţiei autostrăzii Cernavodă-Constanţa în valoare de 1,8 mld. lei (0,41 mld. euro).

POS-T este programul cu cea mai slabă rată de absorbţie a fondurilor europene, de 6,46%, potrivit unui raport din luna februarie al Autorităţii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale. Potrivit aceluiaşi act, România a atras în total, din fondurile structurale şi de coeziune de 19,2 mld. euro, numai 11,47%.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO