Companii

Cele mai puternice branduri româneşti, faţă în faţă cu cele mai valoroase din lume

Cele mai puternice branduri româneşti, faţă în faţă cu cele mai valoroase din lume

Autor: Cristina Roşca

27.02.2020, 00:07 768

Cele mai valoroase 10 branduri din România sunt evaluate la 3,5 mld. euro (3,8 mld. dolari). Prin comparaţie, cele mai puternice mărci de la nivel mondial adună valori de peste 1.100 de miliarde de dolari, arată cele mai recente rapoarte ale Brand Finance, firmă independentă internaţională de evaluare de brand.

În top mondial, jumătate dintre cele zece branduri sunt din domeniul tehnologiei. Pe plan local, doar afacerea Bitdefender provine din acelaşi sector, în rest la vârf clasamentul este extrem de variat, de la energie la retail şi de la bancar la utilităţi.

► Şase dintre cele zece mărci de la nivel mondial sunt „made in SUA”, trei în China şi una în Coreea de Sud. Din top zece local, toate sunt mărci româneşti, însă doar jumătate mai au în spate antreprenori locali (pachet majoritar sau 100%). Restul sunt controlate de giganţi francezi (Renault-Dacia, Societe Generale - BRD), sud-africani (Naspers - eMAG), austrieci (OMV - Petrom) sau kazahi (KazMunaiGaz - Rompetrol).

► Totodată, şapte din zece branduri de top la nivel global sunt prezente în România. Dintre cele mai importante zece de pe plan local, doar două sunt cu adevărat internaţionale - Dacia şi Bitdefender, acesta din urmă având produse folosite de jumătate de miliard de oameni. eMAG este prezent în regiunea Europei Centrale şi de Est, marca Rompetrol ajunge în ţări precum Georgia şi Bulgaria, iar RCS&RDS a ales să se extindă în ţările cu comunităţi mari de români. Petrom are benzinării peste Prut, iar Banca Transilvania a mers cu o achiziţie tot în Republica Moldova, însă a ales să păstreze brandul preluat.

Concluzia? Brandurile româneşti sunt mai puţin valoroase şi mai puţin cunoscute, dar asta nu înseamnă decât că e loc de creştere şi de curaj pentru a cuceri lumea.

AFACERI DE LA ZERO