• Leu / EUR4.9457
  • Leu / GBP5.7676
  • Leu / USD4.6170
Companii

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar spune că IFN-urile acceptă greu rezolvarea conflictelor prin negociere: Doar 5 dosare din 504 cereri depuse s-au rezolvat cu împăcarea clienţilor în acest an

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar spune că IFN-urile acceptă greu rezolvarea conflictelor prin negociere: Doar 5 dosare din 504 cereri depuse s-au rezolvat cu împăcarea clienţilor în acest an

Autor: Roxana Rosu

11.11.2020, 10:01 411

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) atrage atenţia că IFN-urile acceptă greu rezolvarea prin negociere a conflictelor cu clienţii, în ultimul an fiind depuse 504 cereri, în creştere cu 60%, din care doar 22 au fost acceptate de aceste instituţii.

În plus, din totalul dosarelor acceptate de Instituţiile Financiare Nebancare spre negociere, doar în cinci cazuri discuţiile s-au încheiat cu împăcarea părţilor, de peste 55 de ori mai puţin decât în cazul băncilor. La nivelul pieţei, doar două IFN-uri au acceptat anul acesta să intre în negocieri cu consumatorii în cadrul CSALB: Credit Europe Ipotecar IFN şi Axi Finance IFN.

„Ne îngrijorează statistica activităţii de conciliere în cazul IFN-urilor, chiar dacă, faţă de anul trecut, în primele zece luni ale acestui an avem o dublare a numărului de dosare formate sau a cererilor soluţionate direct între cele două părţi. Dublarea se aplică la o bază nesemnificativă şi, din păcate, un singur IFN a arătat anul acesta că a înţeles avantajele concilierii şi a intrat în mai multe negocieri cu consumatorii săi, unele încheiate cu succes. Alte IFN-uri şi-au motivat lipsa de implicare şi de reacţie la cererile consumatorilor prin faptul că există mai multe iniţiative legislative care, odată aplicate, le-ar reduce semnificativ activitatea ori ar putea avea ca efect negativ chiar închiderea businessului. O parte dintre aceste iniţiative au fost supuse controlului Curţii Constituţionale şi se află în continuare, în diverse stadii de legiferare, la nivelul Parlamentului”, spune Alexandru Păunescu, Preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Cele aproximativ 500 de cereri depuse în acest an de clienţii nemulţumiţi au vizat peste 25 de IFN-uri şi CAR-uri. Cele mai multe cereri au fost trimise către: BNP Paribas Personal Finance (fost Cetelem), Eassy Asset Management, Unicredit Consumer Financing, Provident, BT Direct IFN, Credit Europe Ipotecar IFN.

”Nu găsesc nicio justificare a dezinteresului unor IFN-uri care au primit zeci de cereri din partea consumatorilor şi nu le-au dat curs. Rata de clasare, fără un motiv justificat, a acestor cereri, depăşeşte 50 de procente. Este o valoare prea mare pentru o piaţă care este concurentă cu piaţa bancară şi care are nevoie de consumatori mulţumiţi şi de încrederea acestora în aceeaşi măsură. Anul 2021 va fi dificil, inclusiv pentru IFN-uri, deoarece estimăm o înmulţire a dificultăţilor consumatorilor în ceea ce priveşte rambursarea împrumuturilor, iar popririle şi alte forme de executare silită ar trebui înlocuite cu negocieri în care consumatorii să coopereze cu creditorii lor nebancari, nu să devină adversari în instanţe. Fără un dialog real şi fără compromisuri de ambele părţi, nu vom putea depăşi perioadele dificile care se întrevăd pe piaţa financiar-bancară şi nebancară de anul viitor”, spune Alexandru Păunescu.

Creşterea numărului de înţelegeri directe între IFN-uri şi consumatori (după sesizarea CSALB de către consumatori) arată şi faptul că unii comercianţi preferă această variantă pentru a nu mai achita costurile concilierii (993 de lei pentru fiecare dosar). Dacă anul trecut au fost doar 24 de soluţionări amiabile în primele 10 luni, anul acesta sunt 50 în acelaşi interval de timp.

” Sistemul clasic de judecată este mult mai îndelungat şi costisitor, cu proceduri stricte de soluţionare, care nu duc spre obţinerea căii de mijloc. Apoi, soluţia propusă de conciliatorul CSALB nu este una obligatorie, cum este cazul deciziei în instanţă, întrucât aceasta trebuie să fie acceptată de ambele părţi în urma concilierii. Astfel, dacă IFN-ul şi consumatorul agreează soluţia propusă, există certitudinea că s-a ajuns în mod real la o rezolvare care răspunde nevoilor şi dorinţelor ambilor, permiţând continuarea relaţiei, şi menţinând încrederea acestora unii în ceilalţi”, a declarat Daniel Ilie, General Manager la Credit Europe Ipotecar IFN.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă

 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9457
Diferență: -0,0303
Ieri: 4.9472
Azi: 4.6170
Diferență: -0,3281
Ieri: 4.6322
Azi: 5.7676
Diferență: -0,9922
Ieri: 5.8254
Azi: 4.7889
Diferență: -0,0543
Ieri: 4.7915