Companii

Cine sunt campionii în business din Moldova în 2016. Cum păstrăm energia şi spiritul antreprenorial într-o companie?

Cine sunt campionii în business din Moldova în 2016. Cum păstrăm energia şi spiritul antreprenorial într-o companie?

Fotografii: Relu Calotă

Autor: Mădălina Panaete

11.11.2016, 00:07 1248

Douăsprezece companii româ­neşti active în industrie şi comerţ din regiunea Moldovei au fost premiate săptămâna aceasta pentru performanţa în afaceri în cadrul proiectului „Campioni în business“ organizat la Iaşi.

„Cele trei cuvinte care definesc succesul pentru mine sunt calitatea, strategia pe termen lung şi etica. Iar cea mai importantă lecţie învăţată dintr-un eşec este că încrederea e bună, dar verificarea este sigură“, a declarat Vasile Armenean, proprietarul producătorului de îngheţată Betty Ice din Suceava, care are 1.000 de angajaţi şi o cifră de afaceri de circa 20 de milioane de euro. Betty Ice a fost premiată la categoria „Campioni în business“ cu o cifră de afaceri mai mare de 15 milioane de euro. La aceeaşi categorie au primit premii procesatorul de carne Ava Star şi producătorul de instrumente pentru măsură Elsaco Group. „Cele trei cuvinte care definesc succesul pentru mine sunt perseverenţa, înţelep­ciunea şi susţinerea. Cea mai importantă lecţie învăţată dintr-un eşec: să nu cedezi niciodată şi să mergi mai departe“, a declarat Vasile Pleşca, director general al Ava Star, care a pus pe picioare un mic abator în 1994, după care în 2008 a investit într-o fabrică după standardele UE. În 2011, fabrica a ars şi a trebuit s-o ia de la capăt, iar în prezent a ajuns la afaceri de peste 20 milioane de euro anual.

Alături de premiile pentru companiile mari au mai fost acordate premii pentru firmele cu o cifră de afaceri situată între 3 şi 15 milioane de euro. La această categorie au primit premii Casa Auto din Iaşi  (comerţ cu autoturisme uşoare), Paco Prod Serv din Vrancea (retail alimentar) şi Balcanic C.P.P. din Vrancea, cu afaceri în domeniul fabricării de ambalaje plastice. Premii pentru continuitate în derularea afacerilor de succes şi a rezultatelor de business excepţionale au fost acordate companiilor Aerostar Bacău (componente pentru avioane), Pandora Prod din Vrancea (producţia de îmbră­căminte), Electric Plus din Bacău (producţia de uşi şi tâmplărie), procesatorul de carne Salbac din Bacău şi Proinvest Group din Iaşi (produse din oţel). De asemenea, produ­cătorul de vinuri Cotnari a primit premiul special al Con­ferinţei Regionale „Campioni în busi­ness“ Moldova.

„Campioni în business“ este un eveniment organizat anual de fondul de investiţii Enterprise Investors, BCR, cea mai mare bancă locală, firma de audit PwC şi Fundaţia Triple Helix.

Pe lângă lecţiile învăţate din eşecuri de către antreprenori şi sfaturile acestora pentru generaţiile următoare, în cadrul conferinţei organizate la Iaşi s-a vorbit şi despre situaţia economică a României, despre măsuri fiscale luate de către Guvern, despre cum poate să crească competitivitatea firmelor din România, dar şi despre paşii care trebuie urmaţi de către antreprenori care vor să lase businessul către noua generaţie sau să vândă afacerea unui fond de investiţii.

„România este considerată tigrul Europei, ţara cu cea mai mare creştere economică din UE, ţara în care consumul are o creştere de două cifre. Deci este o ţară în care lucrurile se mişcă foarte repede. Însă, constatat că în raportul de competivitate realizat de The World Economic Forum România se află pe locul 63 din 138 de ţări, în scădere cu nouă locuri faţă de anul trecut“, a spus Cristian Nacu, Senior Adviser, Enterprise Investors.

 
 

Şerban Roman

vicepreşedinte Entreprise Investors

Fondurile de private equity caută companii dinamice. Am analizat şi am ajuns la concluzia că singura situaţie în care pentru un antreprenor nu ar fi utilă o colaborare cu un fond de investiţii este aceea în care antreprenorul se gândeşte să lase businessul copiiilor. Fondul de investiţii, prin definiţie, cumpără o companie, o creşte şi apoi o vinde. Şi de cele mai multe ori este nevoie de o strategie comună de exit. Şi dacă vreţi să lăsaţi totul copiilor, atunci fondul de investiţii nu este o alternativă pentru dvs. Niciodată un fond nu o să vrea să distrugă spiritul antreprenorial dintr-o companie.

 

Radu Crăciun

preşedinte BCR Pensii

Vedem un apetit limitat al mediului de afaceri pentru proiecte pe termen lung, pentru investiţii, vedem multe firme româneşti care preferă să stea pe cash pentru că se simt mai în siguranţă aşa şi vedem o aversiune la risc care într-o oarecare măsură este justificată de mediul impredictibil în care ne aflăm şi aici vorbesc nu doar de România, dar şi de contextul interna­ţional. Provocarea Ro­mâniei este foarte mare dacă ne referim la creş­terea competitivităţii pen­tru că acest lucru se face cu bani, cu capital şi cu îndrăzneală, cu asumare de riscuri. Dacă vorbim de bani, România nu are cred o şansă realistă de a-şi creşte competi­tivitatea, făcând abs­tracţie de capitalul străin.

 

Mihai Aniţa

partener, lider servicii integrate pentru antreprenori şi afaceri de familie, PwC România

Înainte de a face un plan de succesiune un antreprenor trebuie să-şi pună câteva întrebări esenţiale: care este numărul optim de acţionari în companie? Cum îi gestionăm pe toţi? Păstrăm spiritul antreprenorial în companie? Cum păstrăm spiritul antreprenorial din companie? Există un consiliu consultativ? Cum colaborăm cu managementul şi cum colaborează acest consiliu cu managementul? Care este strategia de creştere a afacerii? Suntem gata pentru succesiune? Cine e noul antreprenor? Toate pot fi creionate dacă vorbim de constituţia familiei.

 

Irina Anghel-Enescu

preşedinta Triple Helix

Ce mi-a schimbat cu adevărat viaţa a fost apartenenţa la nişte comunităţi de oameni care încearcă lumea în bine, la nişte comunităţi de premianţi care primesc unii de la alţii inspiraţie, putere, capacitatea de a vedea lucrurile mai clar atunci când şi le prezintă unii altora, capacitatea de a vedea că se poate. Mai ales în zilele noastre vedem atât de multe lucruri care ne îngrijorează, avem mai multă nevoie să ne ancorăm în nişte speranţe, în nişte grupuri de oameni cu care avem activităţi şi să ne susţinem reciproc.

 

Cristian Nacu

senior adviser, Enterprise Investors

România este considerată tigrul Europei, ţara cu cea mai mare creştere economică din UE, ţara în care consumul are o creştere de două cifre. Deci este o ţară în care lucrurile se mişcă foarte repede. Însă, constat că în raportul de competitivitate realizat de The World Economic Forum România se află pe locul 63 din 138 de ţări, în scădere cu nouă locuri faţă de anul trecut. Cel mai grav este că suntem în urma tuturor ţărilor din jurul nostru precum Cehia, Bulgaria, Slovenia. Cea  mai gravă problemă este atragerea şi reţinerea talentelor în ţară, unde suntem pe locul 133 din 138 de ţări.

 

Ionuţ Simion

country managing partner, PwC România

Aceste măsuri fiscale luate recent vin să pună o serioasă presiune asupra rezultatelor obţinute până acum şi anume stabilitatea macroeconomică. Noi vorbim de o serie de măsuri de relaxare fiscală asupra cărora mediul de afaceri are un singur semn de întrebare: sunt sustenabile aceste măsuri? De unde se pot acoperi aceste eforturi bugetare? Întotdeauna am militat pentru reducerea de taxe, însă există un punct de inflexiune când un nivel de taxe şi impozite scăzut nu ajută ţara noastră.

 

Vlad Vitcu

director zonal corporate, BCR

Prin evenimentul Campioni în business premiem modelele de business şi antreprenori care au avut curajul să investească, să creadă în viziunea lor, au creat locuri de muncă şi au contribuit semnificativ la dezvoltarea economică a României. Creşterea nivelului de trai, consolidarea clasei de mijloc, creşterea competitivităţii prin dezvoltarea sectoarelor economice care aduc o valoare adăugată mai mare sunt provocări cu care o să ne confruntăm în perioada următoare. Considerăm că aceşti campioni în business au capacitatea de a aduce economia României la următorul nivel şi categoric pentru noi sunt modele de urmat.

 

Grigore Horoi

preşedintele grupului Agricola Bacău, din care face parte şi Salbac

Povestea Agricola a început în 1992 atunci când agricultura şi industria alimentară erau două domenii aproape prăbuşite. Câţiva manageri din Bacău au fost inspiraţi să creeze compania Agricola Internaţional, care la vremea aceea avea acţionariat majoritar german. Ulterior, Agricola a luat cinci companii cu capital de stat. În 1994, domnul Plăcintă, preşedintele de atunci, le-a spus acţionarilor că sunt necesare investiţii de 22 mil. dolari, în condiţiile în care cifra de afaceri a companiei era de 50 mil. dolari. Pe fondul dezechilibrelor din economia naţională au apărut probleme în stabilitatea companiei, acţionarul majoritar făcuse şi el investiţii nefericite în Germania. În 1998, acţionarul german a decis să iasă din grupul Agricola.

 

Vasile Sandu

director general al Proinvest Group

Suntem o companie cu ambiţii mari. Proinvest Group a fost înfiinţată la Paşcani şi este specializată în prelucrarea oţelurilor. Unii prevăd dispariţia oţelăriilor, dar vreau să ştie că fără oţel nu se poate realiza nimic. Acum ne concentrăm pe trei domenii: construcţii, industrie şi segmentul de inginerie. Am ajuns la 350 de oameni, o cifră de afaceri de 25 milioane de euro.

 

Daniela Tamaş

HR manager al Pandora Prod

Pandora Prod a fost înfiinţată în 1994, a pornit cu un atelier mic de creaţie în care se făceau articole de îmbrăcăminte pentru femei. An de an au fost acceptate provocări peste provocări şi după 22 de ani am ajuns să ne desfăşurăm activitatea în două fabrici, una în Focşani şi una în Tecuci, care au circa 1.000 de angajaţi. Pot să spun că ceea ce este Pandora Prod astăzi şi ce va fi peste mulţi ani se datorează angajaţilor, oamenilor, indiferent că lucrează la maşini de cusut, dezvoltă tipare sau lucrează pe echipamente dezvoltate.

 

Vasile Armenean

Betty Ice

Am început cu compania Betty, care a fost înfiinţată în 1991. Aveam la acel moment un chioşc cu îngheţată într-o staţie de autobuz în Suceava, unde eu şi soţia mea produceam şi vindeam îngheţată. Pe timpul lui Ceauşescu am fugit în Austria, iar în 1991 am revenit când toţi plecau şi ne-am apucat de nebunia asta. În 1994, am adăugat un Ice la nume. În 2002 am făcut o fabrică de îngheţată de la zero, iar acum facem şi distribuţie. Avem 13 filiale în România şi trei filiale în Republica Moldova, Ucraina şi Ungaria. Avem aproape 1.000 de angajaţi şi 200 de puncte de vânzare proprii. Cele trei cuvinte care definesc succesul pentru mine sunt calitatea, strategia pe termen lung şi etica. Şi cea mai importantă lecţie învăţată dintr-un eşec: încrederea e bună, dar verificarea este sigură.

 

Liliana Gârmacea

acţionar, Electric Plus

În prezent, realizăm uşi, ferestre, uşi de garaj şi rulouri, obloane avem în portofoliu brandul Barrier. Barrier deţine o platformă industrială de peste 70.000 mp pe care sunt amplasate patru fabrici de productie. Acum doi ani vorbeam de un proiect de deschidere a unor puncte de vânzare în franciză, iar acum am ajuns la 20 de astfel de francize. Avem peste 600 de angajaţi

proprii şi alţi 400 ai francizaţilor şi partenerilor. Barrier investeşte în tehnologie şi în dezvoltarea oamenilor.

 

Vasile Pleşca

director general al Ava Star

Compania Ava Star a luat fiinţă în 1994, după doi ani în care am realizat construcţia unui microabator. Este o afacere de familie. Am plecat de la 5 salariaţi şi am ajuns la peste 200 de angajaţi. Avem afaceri de peste 20 de milioane de euro anual. În anul 2006 am început construcţia unei noi fabrici pentru că venea 2007, anul intrării în UE, când toţi producătorii trebuia să se alinieze standardelor comunităţii europene. Am finalizat această investiţie în 2008, în 2011 ne-a ars tot şi am luat-o de la zero. Cea mai importantă lecţie învăţată dintr-un eşec: să nu cedezi niciodată şi să mergi mai departe.

 

Viorel Iliuţă

director general al Elsaco Group

Compania a fost înfiinţată în 1994 de patru băieţi energici cu iniţiativă. După 22 de ani, aceşti băieţi sunt împreună, la fel de prieteni, la fel de entuziaşti. La început ne ocupam cu distribuţia de contoare de energie electrică, gaz metan şi apă. În prezent se ocupă de implementarea proiectelor termoenergetice. Avem filiale în Belgia şi în Republica Moldova, încercăm să ne creştem activitatea. Cele trei cuvinte care definesc succesul pentru mine sunt entuziasmul, adică motivarea angajaţilor, acţiunea (în cazul în care apar oportunităţi) şi opţiunea pentru schimbare permanentă.

 

Bogdan Piţigoi

actionar  Casa Auto

Am început în 1993 cu distribuţia de produse alimentare, în 1994 am cumpărat un lanţ de magazine şi în 1995 m-am asociat cu un prieten şi am făcut o fabrică de confecţii. În 1999, am decis să îmi fac un depozit, iar apoi în 2011 am făcut un parc logistic lângă Iaşi şi mă bucură că cei mai mari doi angajatori  din primele trei companii din Iaşi sunt chiriaşii noştri. În aceeaşi perioadă am zis să fac ceva pe maşini, iar acum avem 11 mărci pe care le reprezentăm în zona Moldovei. Cele trei cuvinte care definesc succesul pentru mine sunt oamenii, dorinţa de a înota permanent contra curentului şi perseverenţa.

 

Feliciu Paraschiv

proprietar al Paco Prod Serv

Am pornit în 1995 cu un magazin foarte mic cu o suprafaţă de 50 mp şi doi angajaţi. Acum avem opt super­mar­keturi de proximitate şi mai des­chidem două până la finalul anului. Cea mai importantă lecţie învăţată dintr-un eşec: un pas înapoi înseamnă un avânt pentru un salt înainte mult mai mare.

 

Ştefan Ion

director general al Balcanic C.P.P.

Am început afacerea în 2011. Grupul Balcanic Prod este compus din patru companii, ne desfăşurăm activitatea în domeniul maselor plastice. Suntem  singurul producător din România de fir pentru pachetul de ţigări. Cele trei cuvinte care definesc succesul pentru mine sunt: control, control şi control. Cea mai importantă lecţie pe care am învăţat-o este că echipa contează întotdeauna, fără o echipă puternică nu poţi face nimic.

 

Victor Deleanu

director general al Casei de Vinuri Cotnari

Toată lumea cunoaşte Cotnari ca un brand destinat comerţului tradiţional şi modern. În 2010 a apărut o nouă idee: cea de a înfiinţa o nouă companie pentru cea de-a doua generaţie a acţionarilor Cotnari, respectiv Casa de Vinuri Cotnari. Astfel, ne adresăm segmentului premium. Cotnari are o podgorie de 1.700 de hectare şi întotdeauna am avut doar soiuri româneşti. Cele trei cuvinte care definesc succesul pentru mine sunt calitatea, flexibilitatea şi perseverenţa. Cea mai importantă lecţie este aceea de a avea capacitatea de a fi flexibil şi de a mă adapta cerinţelor. 

 

Companiile din Moldova premiate

 

Categoria companiilor cu o cifră de afaceri mai mare de 15 milioane euro:

- Betty Ice din Suceava (producător de îngheţată)

- Elsaco Group din Botoşani (producător de instrumente pentru măsură)

- Ava Star din Iaşi (procesarea cărnii)

  • Categoria companiilor cu o cifră de afaceri între 3 şi 15 milioane de euro:

- Casa Auto din Iaşi (comerţ cu autoturisme uşoare)

- Paco Prod Serv din Vrancea (retail alimentar)

- Balcanic C.P.P. din Vrancea (fabricarea de ambalaje plastice)

  • Premii pentru continuitate în derularea afacerilor:

- Aerostar din Bacău (fabricarea componentelor pentru avioane)

- Pandora Prod din Vrancea (fabricarea de îmbrăcăminte)

- Electric Plus din Bacău (producţia de tâmplărie)

- Salbac din Bacău ( procesarea cărnii)

- Proinvest Group din Iaşi (produse din oţel)

  • Premiul special:

- Cotnari din Iaşi ( producţia de vin)

 

Următorul eveniment „Campioni în Business“ va fi la Bucureşti pe 23 noiembrie.

AFACERI DE LA ZERO