Companii

Cine sunt managerii care se bucură de codul galben de caniculă

Cine sunt managerii care se bucură de codul galben de caniculă: fiecare grad Celsius în plus aduce o creştere a consumului de apă cu 8-10%

Autor: Ioana David

16.07.2011, 20:07 1020

Venireasezonului cald, vârful de consum în industria sucurilor, apelorminerale şi a berii, aduce creşteri de 20% până la 100% alevânzărilor comparativ cu restul anului, însă faţă de sezonulsimilar din 2010 prognozele nu sunt la fel de optimiste.

Întrucât luna iunie a fost răcoroasă, iarabia din iulie canicula a început să se simtă, managerii din acesteindustrii au deja implementate campanii de promovare, încercând săprindă cât mai mult din perioada bună a verii.

"Pentru acest sezon aşteptăm creşteri lanivel intern pe segmentul băuturilor răcoritoare", a spus MihaelaBurtoi, group brand manager al Tymbark Maspex România. Compania,cel mai mare producător de nectaruri de pe piaţa locală, are înportofoliu branduri precum Tymbark şi Tedi.

Se aşteaptă la un plus de10%

Pe piaţa apelor minerale, părerilejucătorilor sunt împărţite. Cea mai optimistă este compania RioBucovina care vede consumul la 517-520 mil. lei în perioadaiunie-august 2011, în creştere cu 10% comparativ cu perioadasimilară din 2010, însă Camelia Hoinărescu, directorul de marketingal companiei, condiţionează acest nivel de existenţa unor lunicaniculare.

Nu la fel de încrezător este însă DietrichSzilárd, deputy general manager al Perla Harghitei, care seaşteaptă ca vara aceasta rezultatele să fie sub cele din2010.

"Luna iunie a fost mai jos, însă anul trecutau fost firme care au comandat mai mult având în vedere că în iuliea avut loc majorarea de TVA", afirmă Dietrich Szilárd, care adaugăcă nici prima săptămână din iulie nu a început extrem debine.

El merge chiar mai departe şi întrebatdespre efectele scăderii consumului în industrie vorbeşte despreoptimizări ce vor continua şi chiar despre firme ce ar putea sădispară.

Părerea sa legată de scăderea consumuluieste susţinută de datele Societăţii Naţionale a Apelor Minerale(SNAM), care arată că producţia totală de apă minerală naturală înluna iunie 2011 a înregistrat o scădere de peste 15% raportat laaceeaşi lună a anului trecut.

"Aproximativ 33% din consumulanual de apă minerală este înregistrat în cele trei luni de vară.Depinde însă şi cât de caldă sau secetoasă este vara. Se poateaprecia astfel că faţă de consumul de bază mediu înregistrat într-olună de vară, o creştere a temperaturii medii lunare de un gradCelsius antrenează o creştere a consumului cu circa 8-10%", a spusAdrian Feru, director cercetare-dezvoltare al SNAM.

Rivalii de la Coca-Cola, prezenţi şi ei pepiaţa apelor minerale, se feresc să facă estimări. "Vânzărilenoastre sunt în linie cu estimările pe care le-am făcut, bazate pesituaţia economică curentă şi pe trendul categoriei", a spus DanaIchim, managerul responsabil în cadrul companiei Coca-Cola Româniade gestionarea brandurilor Dorna, Dorna Izvorul Alb şi PoianaNegri.

Despre comportamentul consumatorilor, easpune că nu se schimbă fundamental de la un an la altul, cu atâtmai mult în piaţa de apă, acolo unde preţul este mai mic decât alaltor categorii.

"Apa face parte dintre produseleprezente în coşul zilnic de cumpărături. De asemenea, preţulacestei categorii fiind mai mic decât al altor băuturi, nudetermină schimbări majore de comportament", a mai spus DanaIchim.

Ichim spune că nu introducepromoţii noi pentru Dorna în timpul verii, dar există campanii decomunicare.

Mihai Matyas, directorul generalal îmbuteliatorului de apă în watercooler (sistem de răcire -încălzire) La Fântâna, spune că pentru acest sezon de vară a pornito campanie TV, a adaptat ofertele de abonamente şi s-a extins cu onouă filială, în Tulcea.

Vremea, bat-o vina

Este cunoscut faptul că vremeajoacă un rol important în evoluţia pieţelor băuturilor răcoritoare,a apei şi a berii, însă puterea de cumpărarea şi campaniilederulate de companii pot la fel de bine să facă diferenţa întrecreştere sau scădere.

"Perioada verii coincide şi cucea a concediilor, comportamentul de consum fiind unul diferit, lacare producătorii trebuie să se adapteze şi pe care trebuie să îlanticipeze", a spus Doron Zilberstein, vicepreşedinte marketing alURBB, care are în portofoliu branduri precum Tuborg, Carlsberg,Granini sau Bilbor.

Pe de altă parte, rivalii de laUrsus se uită înspre creşterea economică din primul trimestru alacestui an, de 0,7% (faţă de trimestrul patru din 2010), şiaşteaptă să se vadă în consum.

"În general, consumatorul românare o anumită "inerţie" în a percepe şi a se comporta ca atare laapariţia unor factori perturbatori economici, probabil şi pentru căaceste cicluri creştere - recesiune- creştere nu sunt încă o lecţieînvăţată de consumator şi de economia românească în ansamblu", aspus Victor Armăşelu, vicepreşedinte vânzări şi distribuţie încadrul Ursus Breweries, care are în portofoliu mărci precum Ursussau Timişoreana.

El a adus ca exemplu anul 2008,când toate economiile de piaţă erau deja în recesiune, inclusiv cearomânească, şi totuşi consumatorii nu au reacţionat decât tardiv,începând cu 2009. De aceea este posibil ca inerţia manifestată lascădere să existe şi în ceea ce priveşte revirimentul consumului,prognoza lui Armăşelu fiind de 6-9 luni de defazaj de la momentulieşirii din re cesiune, în funcţie de specificulcategoriei.

Vânzările celor mai mari 20 dejucători de pe piaţa berii, a apelor minerale şi a sucurilor ajungla 1,5 mld. euro, potrivit unor calcule ale ZF, în timp ce consumulcel mai ridicat se înregistrează pe piaţa berii unde fiecare românconsumă 78 de litri, în timp ce pe piaţa apelor minerale consumuleste de 50 de litri pe cap de locuitor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO