Companii

Cine sunt managerii romani care traseaza strategii de vanzari de sute de milioane de euro pentru companiile farmaceutice

Cine sunt managerii romani care traseaza strategii de vanzari de sute de milioane de euro pentru companiile farmaceutice
02.07.2009, 00:00 400

Astfel, dupa ce companii cu afaceri de zeci de miliarde de euro din domeniii precum bunuri de larg consum sau ciment au recrutat peste 100 de manageri romani pentru filialele internationale, a venit acum si randul industriei farmaceutice sa-si promoveze directorii romani in posturi regionale.

"In mod cert profesia (managementul - n.red.) a inceput sa se maturizeze in Romania. Industria farmaceutica in ansamblu a capatat o anumita vechime, managerii si-au insusit o anumita experienta si au devenit viabili in peisajul international", a spus Mihaela Damian, managing partner al firmei de executive search Stanton Chase.
Damian este de parere ca intr-o multinationala, relocarea intr-o alta tara este fireasca, fiind asteptata de majoritatea managerilor.
 
Cariera internationala
"In momentul in care esti intr-o companie multinationala, o pozitie intr-o alta tara poate fi un factor demotivant daca nu se intampla. Daca ai avut acces la o anumita pozitie, nu mai ai unde sa te duci. O cariera internationala este ceea ce ofera dezvoltarea intr-o multinationala", a mai spus Mihaela Damian.
In ceea ce priveste nivelul salarial, acesta poate fi cu pana la 25% mai mare comparativ cu ceea ce se intampla in tara. Un manager care lucreaza, spre exemplu, in marketing la nivel regional poate avea un pachet salarial ce ajunge la 100.000 de euro brut anual.
"Tendinta (de recrutare a romanilor pentru pozitii regionale - n.red.) se va mentine, insa nu se va accentua pentru ca nu poti sa-ti lasi descoperita tara", a mai spus Damian.
Cel mai recent nume care s-a adaugat pe lista managerilor din farma care lucreaza in afara este cel al lui Catalin Radu, pe care grupul german Bayer Healthcare, cu afaceri anuale de 15 mld. euro, l-a promovat pe pozitia de director de marketing pe una dintre diviziile din regiune care cuprinde Romania, zona Balcanilor, Africa, Rusia, si zona Golfului. Zona genereaza vanzari de pana la 200 mil. euro. Radu, 37 de ani, este printre cei mai tineri sefi de companii farma de pe piata locala, el lucrand in cadrul Bayer din 2006, inainte coordonand operatiunile Schering Pharma.
Ascensiunea lui Radu este cu atat mai interesanta, cu cat el este de profesie inginer, iar companiile prefera de obicei medici pentru astfel de pozitii.
Unul dintre cei mai puternici jucatori din industria farmaceutica locala, grupul britanic GlaxoSmithKline (GSK), a promovat-o anul trecut in pozitia de director general pentru Serbia si Muntenegru pe Crina Ancuta. GSK Serbia si Muntenegru numara 60 de angajati, iar in 2008 a avut o cifra de afaceri de 21,5 mil. euro. Ancuta este absolventa a Universitatii de Medicina si Farmacie, iar anterior a fost business unit director si membru in consiliul director al GSK Romania.
 
Executiv la Indianapolis
Pe de alta parte, Cristina Barbu lucreaza in cadrul sediului din Indianapolis al gigantului american Eli Lilly din iunie 2007. Prima pozitie pe care a avut-o in strainatate a fost de marketing consultant, iar acum este Europe brand leader. De asemenea a fost senior brand manager pentru sud-estul Europei. In prezent, Cristina Barbu supervizeaza planurile de marketing pentru pietele europene si lansarile de noi produse.
Compania elvetiana Roche, liderul pietei farmaceutice locale, recruteaza manageri de pe piata locala inca de acum cativa ani. In 2004, Roche a promovat-o pe Ioana Bolog pe pozitia de business development manager al regiunii CEMAI (Central Eastern Europe, Middle East, Africa si Indian Subcontinent). Mai recent, in aprilie 2009 Roche a promovat-o pe Irina Berechet in functia de international communications manager pentru produsul Avastin. Atat Ioana Bolog, cat si Irina Berechet au facut parte din prima echipa de reprezentanti medicali ai Roche Romania, incepand cu 1996.
In Romania, Bolog a fost product manager si business unit manager, iar Irina Berechet a fost corporate affairs manager.
Un alt roman, Horia Vilcu, 41 de ani, a preluat anul trecut conducerea filialei din Franta a companiei farmaceutice cehe Walmark, specializata in suplimente nutritive. Momentul marca chiar intrarea companiei pe piata franceza.
Vilcu a inceput colaborarea cu Walmark in 1996, iar din 1997 a preluat pozitia de director general al companiei in Romania. Vilcu este al doilea director al unei reprezentante romanesti din industria farmaceutica care pleaca in Franta, dupa ce in 2007 Adrian Caretu, fostul sef al Merck Sharp & Dohme Romania, a fost numit director de vanzari al MSD pentru Franta.
In acest moment, companiile din industria bunurilor de larg consum si producatorii de ciment raman cei mai activi exportatori de talent managerial romanesc peste hotare. Ramane de vazut in ce interval de timp se va putea spune si despre industria farmaceutica acest lucru.
AFACERI DE LA ZERO