CITR, administratorul judiciar al şantierului naval Damen Shipyards Mangalia, a contractat lucrări de reparaţii la două nave şi a identificat activele care nu sunt esenţiale pentru activitatea şantierului în vederea vânzării (terenuri agricole, cămine, autobuze).
„Primele măsuri întreprinse sunt acelea de-a a stabili situaţia companiei, iar elementele constitutive sunt situaţia datoriilor (pasivul societăţii), identificarea activului companiei, a capacităţilor de producţie, a tuturor bunurilor pe care le deţine şi care sunt sau nu utile şi necesare în activitatea curentă. Nu în ultimul rând situaţia financiară, economică şi de piaţă să ne permită să înţelegem în ce context se află şi cum poate funcţiona şantierul pe viitor. Ne uităm la contextul mai amplu, din punct de vedere economic şi financiar, în care compania se află, vorbesc de piaţa de profil, cea din Europa şi Asia, ce reprezintă concurenţi dar şi referinţe ce ne permit să înţelegem care sunt perspectivele. Ne concentrăm să asigurăm o continuitate şi să relansăm activitatea companiei”, a spus Paul Dieter Cîrlănaru, CEO CITR, în cadrul unei conferinţe de presă organizată la Constanţa, despre stadiul actual al procedurii de insolvenţă la şantierul naval Damen Shipyards Mangalia
Pe 19 iunie anul acesta, Tribunalul Constanţa a deschis procedura de insolvenţă a şantierului naval Damen Mangalia. Olandezii de la Damen au cerut intrarea în insolvenţă a şantierului Damen Mangalia, la şase ani de când au preluat un pachet de 49%, iar 692 de angajaţi din cei 1.453 au intrat în şomaj tehnic.
„O veste bună este că s-au încheiat primele contracte de după deschiderea procedurii de insolvenţă. Aşteptăm să intre mâine prima navă la reparaţii şi apoi o a doua navă. Primele acţiuni au fost să mergem către clienţi noi, suntem în discuţii şi pentru proiecte mari, sperăm să găsim şi finanţarea necesară pentru asigurarea condiţiilor cerute de beneficiari”, a spus Florin Constantin, senior partner CITR şi manager de proiect.
Şantierul a semnat contracte pentru reparaţia a două noi nave, un tanc petrolier de 274,5 m, cu o capacitate de transport de 157.022 tone şi un transportor de produse chimice şi petrol de183m şi o capacitate de transport de 50,994 tone. Lucrările de reparaţie pentru fiecare dintre acestea vor dura aproximativ o lună de zile şi vor începe la finalul lunii septembrie.
Acest "colos", dintr-o industrie ce ar trebui să fie considerată strategică pentru România, a adunat pierderi de 582 mil. lei (120 mil. euro) în perioada 2018-2022, potrivit datelor publice. Ultimul an în care şantierul din Mangalia a raportat profit este 2017, când a obţinut 158 mil. lei, la afaceri de 988 mil. lei (200 mil. euro) şi când avea aproape 2.000 de angajaţi.
Datoriile şantierului se ridică la un miliard de lei (207 mil. euro), activul la 1,26 mld. lei, conform evidenţelor contabile, urmând să se facă evaluarea patrimoniului.
„Vorbim de un şantier mare care poate fi concurent cu şantierele din Europa şi din Asia. (...) Credem în posibilitatea de redresare, de obţinere de finanţări pentru activitatea curentă şi a contracta noi proiecte”, a mai spus Florin Constantin.
Principala provocare este legată de accesarea resurselor financiare necesare continuării activităţii şi susţinerii unor contracte de mari.
Pe termen lung, compania are în vedere posibilitatea de contractare a unor noi proiecte pentru construcţii de structuri offshore în condiţiile în care în vara anului 2025 este posibil să fie lansate noi proiecte în acest sens. “În acelaşi timp, avem în vedere şi creşterea productivităţii şi a profitabilităţii activităţii curente prin implementarea unor măsuri de eficientizare a costurilor. Nu în ultimul rând, atragerea de parteneri strategici care ar putea aduce capital şi expertiză de afaceri este una dintre oportunităţile pe care le avem în vedere.” a adăugat Florin Constantin, Senior Partner CITR şi manager de proiect.
Etapele esenţiale derulării procesului de redresare sunt: analiza situaţiei actuale a companiei în ceea ce priveşte datoriile companiei care vor fi consemnate în tabelul definitiv al creanţelor, apoi identificarea structurii optime a patrimoniului, eficientizarea unităţilor de producţie deţinute de companie, precum şi analiza capacităţii operaţionale de derulare a unor proiecte la nivelul potenţialului şantierului.
Ca urmare a identificării tabloului complet, CITR va putea propune apoi un plan de reorganizare având ca obiectiv echilibrarea activităţii şi plata datoriilor.
Tranzacţia pentru preluarea şantierului naval Mangalia s-a finalizat în 20 iulie 2018, iar olandezii de la Damen Shipyards Group au preluat pachetul majoritar de la coreenii de la Daewoo şi au cesionat 2% statului român, astfel încât Ministerul Economiei, prin şantierul Naval 2 Mai Mangalia SA, a ajuns să controleze un pachet de 51%.
Dosarul pentru deschiderea procedurii de insolvenţă a fost depus în instanţă de Damen Holding B.V, ce figurează pe post de creditor.
Ce au mai spus oficialii CITR la conferinţă:
♦ Am identificat activele care nu sunt esenţiale pentru desfăşurarea activităţii, cu scopul de-a asigura fondurile necesare
♦ Nu vindem nimic din core-business:vindem terenuri agricole, cămine ce necesită investiţii, am vândut autobuze propuse spre casare, vrem să atragem fonduri din aceste active ca să continuăm activitatea, să plătim salariile
♦ Sunt semne bune dar şi provocări legate de piaţa de nişă pe care activează şantierul, legate şi de concurenţa la nivel regional şi mondial
♦ Şantierul are nevoie de încărcare până la un nivel de maxim pentru a fi sustenabil şi profitabil
♦ Vrem să contractăm proiecte de anvergură dar este nevoie şi de finanţare
♦ Când vom avea un tablou complet vom propune un plan de reorganizare
Întrebările ZF şi răspunsurile oficialilor CITR
ZF: Care sunt motivele pentru care în raportul de cauze nu a fost trecut managementul defectuos la Damen 2 Mai, precum şi impactul negativ al condiţiilor impuse de celelalte firme din grupul Damen în calitate de beneficiari finali?
Florin Constantin, senior partner CITR: Raportul de cauze reflectă o opinie proprie a administratorului judiciar. Din analiza respectivă nouă ne-a ieşit că ambii acţionari au avut scopul de a menţine societatea în viaţă, pe un trend ascendent. Cauzele pe care noi le-am identificat sunt în acel raport. Vorbim de cauze extrinseci şi am menţionat în raport de exemplu: Covid19, care este oarecum depărtat ca timp dar a avut impact destul de major. De ce? Pentru că societatea la momentul respectiv se pregătea să încheie contracte pentru construcţia de nave de croazieră. Evident turismul a căzut ca urmare a Covid iar contractele au căzut, interesul a scăzut pentru aceste nave. Noi sperăm ca interesul să revină în perioada următoare pentru că societatea are capacitatea asta. Deşi par nişte motive foarte generale sunt nişte motive serioase, pentru că vorbim de contracte mari. Inclusiv din datele companiei am observat că războiul a avut un impact.
Paul Dieter Cîrlănaru, CEO CITR: Fac o completare. Trebuie sa facem o diferenţă între analiza pe care am facut -o asupra activităţii economice a companiei în perioada deschiderii procedurii, unde am indicat care au fost condiţiile economice la care s -a lucrat, care a fost natura contractelor şi rezultatele acelor contracte, care este un aspect, şi există într- adevăr reglementate în mod distinct şi precis în legea insolvenţei care sunt tipologiile de măsuri luate de management sau de acţionariat care ar putea intra sub incidenţa unei forme de răspunderi iar acestea au fost analizate integral de acest raport şi nu s -au identificat a fi aplicabile acele aspecte iar aceasta este analiza pe care noi în calitate de administrator o facem.
O alta conversaţie legată de modalitatea în care, pe baza deciziilor de management sau pe baza deciziilor acţionarilor, s- a desfăşurat activitatea, care ar excede acestui cadru, ţin de relaţia dintre aceste părţi şi nu de analiza pe care noi am întocmit-o în procedură.
ZF: Şantierul nu are în prezent un administrator special. Ne puteţi explica cum s-a ajuns în această situaţie, cine a propus şi a acţionat ca atare pentru a nu exista un administrator special?
Florin Constantin, senior partner CITR: Atribuţia noastră, de administrator judiciar, stabilită prin lege, este doar aceea de a convoca Adunarea Generală a Acţionarilor şi a prezida şedinţa din Adunarea Generală a Acţionarilor. Mai departe, deciziile privind desemnarea unui administrator special ţin 100% de actionari. Nu pot să vă raspund la întrebarea de ce nu s -a desemnat un administrator special.
Paul Dieter Cîrlănaru, CEO CITR: Ce ar trebui să ne fie clar este cum funcţionează managementul companiei în astfel de perioade pentru că legea şi modalitatea în care se păstrează dreptul de administrare este astfel reglementată încât să nu existe un vid de management. Practic de la deschiderea procedurii, atâta timp cât compania are drept de administrare, nu s-a ridicat dreptul de administrare, înseamnă că organele statutare de conducere executive rămân în funcţie, astfel încât, până la desemnarea unui administrator special de către acţionari, managementul companiei este realizat de managementul existent sub supravegherea administratorului judiciar, care se asigură că orice plată şi contract semnat se realizează cu rigorile legii insolvenţei şi cu o analiză punctuală în fiecare caz asupra capacitaţii pozitive a acestor măsuri
Nu avem un vid de management în această perioadă, asta este important.
ZF: Am înţeles că grupul de firme Damen Olanda, creditor majoritar, a impus eliminarea comitetului de creditori iar în prezent deciziile sunt luate doar de Adunarea Creditorilor, unde Damen Olanda are peste 90%. Cum a reuşit să obţină acest avantaj şi cum apreciaţia această situaţie de fapt?
Florin Constantin, senior partner CITR: Legea dă aceasta posibilitate, nu este o chestiune care să ţină de administratorul judiciar. Legea instituie această posibilitate de a se vota comitetul creditorilor iar în cazul în care nu se doreşte un comitet al creditorilor, creditorii pot vota în sensul acesta. În procedură funcţionează acest principiu conform căruia majoritatea decide şi asta s -a întamplat şi în Adunarea Creditoilor, pe care noi am convocat- o. Decizia este la creditori, noi nu am făcut decât să convocăm şi să prezidăm şedinţa respectivă, să consemnăm voturile creditorilor.