Companii

Coface: Mediul de afaceri românesc este incapabil să treacă la nivelul următor; firmele româneşti progresează lent, spiritul antreprenorial este modest, antreprenorii utilizează arbitrar resursele, clasa de mijloc se subţiază, iar România înregistrează cel mai agresiv fenomen al distrugerii creative

Coface: Mediul de afaceri românesc este incapabil să treacă la nivelul următor; firmele româneşti progresează lent, spiritul antreprenorial este modest, antreprenorii utilizează arbitrar resursele, clasa de mijloc se subţiază, iar România înregistrează cel mai agresiv fenomen al distrugerii creative

Autor: Alexandru Nanu

08.12.2016, 13:54 1589

Coface, agenţia de rating şi evaluare, a realizat un studiu privind maturitatea mediului de afaceri românesc, concluzile fiind extrem de critice: Companiile româneşti progresează foarte lent, lipsa unei strategii pe termen lung este la ordinea zilei, ceea ce afectează dezvoltarea, iar cei care înfiinţează start-up-uri vin cu idei de afaceri generale, modest documentate.

“Caracterizat de o competitivitate scazuta, subtierea paturii de mijloc, accentuarea unui fenomen de polarizare si un spirit antreprenorial modest, mediul de afaceri romanesc pare sa fie intr-un stadiu embrionar al dezvoltarii si incapabil sa treaca la nivelul urmator”, spune Coface.

“Paradoxul consta in faptul ca Romania inregistreaza, prin comparatie cu evolutia altor tari din UE, cel mai agresiv fenomen al distrugerii creative, asociat in teoria economica de cele mai multe ori cu o regenere constructiva a mediului de afaceri, caracterizata de o capacitate ridicata de absorbtie a socurilor negative printr-o flexibilitate si ajustare foarte rapida. Practica ne contrazice: firmele romanesti progreseaza foarte lent (“cresc gradual pe scari”) si ajustarile negative sunt de cele mai multe ori dramatice (“scad rapid cu liftul”), fenomenul de “aterizare lenta” (“soft landing”) fiind foarte rar observat. Unul dintre principalele motive care explica diferenta dintre asteptarile teoretice si realitatea practica consta in lipsa unei strategii pe termen lung a firmelor romanesti. De cele mai multe ori, mentalitatea start-upurilor se rezuma la tatonarea unor idei de afaceri foarte generale, modest documentate, utilizand “banii altora” (datorii comerciale sau bancare,) ca principala sursa de finantare“, menţionează agenţia.

Din nefericire companiile romanesti raman tributare unei viziuni de business pe termen scurt, acesta fiind unul dintre principalele motivele pentru multe companii nu reusesc sa se capitalizeze si sa treaca cu succes prin ciclurile economice. Utilizarea arbitrara a resurselor companiilor, investitiile realizate in baza unor analize insuficiente de piata, rentabilitate sau risc au fragilizat situatiile financiare ale companiilor si le-au redus “durata de viata. Este esential ca intreprinzatorii, actionarii, sa inteleaga ca managementul financiar al companiei este vital, daca doresc sa creeze un business durabil si competitiv”, spune Eugen Anicescu, Country Manager, Coface Romania

 

Vă prezentăm AICI studiul integral Coface

AFACERI DE LA ZERO