Sectorul de retail rămâne atractiv atât pentru marii investitori, fondurile de investiţii dispuse să dezvolte proiecte de sute de milioane de euro, cât şi pentru investitorii români, care tot mai des aleg să dezvolte scheme de retail în oraşe secundare sau terţiare.
Consultanţii Colliers anticipează că pragul de 5 milioane de metri pătraţi de spaţii comerciale moderne va fi depăşit în 2026-2027, de la un stoc de 4,6 milioane de metri pătraţi în prezent.
Aşteptările precaute de la începutul anului 2024 au fost depăşite, retailerii mass-market şi discount reluând expansiunea accelerată. Salariile cresc cu aproximativ 14-15% anual, comparativ cu o inflaţie de 5%, oferind perspective bune pentru consum pe termen mediu.
„În ultimele două-trei luni s-a dublat numărul proiectelor anunţate, de la parcuri mici de retail la cele medii, scheme care pot fi lansate în 6-9 luni. Mai mult, ponderea investiţiilor locale este una mare - 50% dintre dezvoltări sunt realizate de companii locale care investesc în parcuri de retail. În plus, de la începutul anului avem deja 100.000 mp de noi spaţii de retail, iar Argeş Mall din Piteşti, dezvoltat de Prime Kapital, a dominat piaţa şi devine un jucător regional. De partea cealaltă, în Bucureşti ar mai fi loc de un mall, dar acum avem extinderi, cum este proiectul NEPI-Rockcastle de la Promenada“, a spus Liana Dumitru, director retail agency în cadrul Colliers România.
Potrivit consultanţilor, stocul de retail în construcţie este de 251.000 mp, dar şi proiecte mari anunţate care nu au demarat încă precum schemele din Cluj. La final de S1 2024 stocul de spaţii de retail a urcat cu 7% faţă de S1 2023 la 4,6 mil. mp.
"Anul acesta oraşele mari au intrat în prim-plan după un 2023 dominat de centrele de retail din oraşele mai mici, de sub 100.000 de locuitori. În 2024 aşteptările de la început de an au fost depăşite, iar aici creşterea puterii de cumpărare a jucat un rol important", a subliniat Silviu Pop, Director CEE & Romania Research la Colliers.