• Leu / EUR4.6644
  • Leu / GBP5.2406
  • Leu / USD4.0999
Companii

Comerţul alimentar a pierdut în criză 30.000 de locuri de muncă. Cele mai multe afaceri care au tras obloanele sunt mici businessuri antreprenoriale

Secțiune susținută de Medlife Logo
Comerţul alimentar a pierdut în criză 30.000 de locuri de muncă. Cele mai multe afaceri care au tras obloanele sunt mici businessuri antreprenoriale

Autor: Cristina Rosca

6 nov 2014 600

Criza financiară şi expansiunea agresivă a lanţurilor de supermarketuri şi hipermarekturi au şters în perioada 2008-2013 de pe hartă aproape 13.000 de companii din comerţul alimentar şi au dus la dispariţia a peste 30.000 de locuri de muncă, potrivit calculelor ZF pe baza datelor de la Registrul Comerţului.

Cele mai multe afaceri care au tras obloanele sunt mici businessuri antreprenoriale care nu au rezistat scăderii consumului începând cu 2009 şi nici asaltului de magazine moderne - hipermarketuri, supermarketuri, magazine de tip discount, cash&carry şi proximitate - care s-au aşezat în coasta micilor comercianţi independenţi.

Scăderea numărului de angajaţi nu vine însă doar de la dispariţia micilor businessuri antreprenoriale, ci şi de la reducerea numărului mediu de angajaţi per magazin în comerţul modern.

„Toate companiile şi-au eficientizat businessurile în ultimii ani, şi chiar şi în comerţul modern. Unde erau trei vânzători au fost păstraţi doar doi“, spune Luiza Moraru, head of retail department în cadrul companiei de consultanţă imobiliară CB Richard Ellis.

Lanţurile de supermarketuri, hipermarketuri, discount au reuşit să îşi eficientizeze businessurile în criză reducând cu un sfert numărul de angajaţi la 1.000 de metri pătraţi. Astfel, cele mai multe companii au continuat să deschidă magazine fără a angaja oameni noi, în timp ce altele, cum este cazul grupului francez Carrefour, şi-au redus numărul de angajaţi deşi şi-au majorat numărul de magazine de patru ori.

Citiţi în continuare pe ZF Corporate:

- opinia analistului Aurelian Dochia despre evoluţia comerţui şi dispariţia unei părţi din companiile de profil

- antreprenorii care au rămas în top din 2008 până în prezent ; reţele de magazine care au dispărut între timp 

 - ce spune Marcelo Mihai (compania de consultanţă în management Geva & Company) despre piaţa muncii şi scăderea numărului mediu de angajaţi al firmelor din comerţ 

- afacerile cumulate din comerţul modern vs comerţul tradiţional 

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro

*MedLife susține informarea și educarea ca sursă principală de dezvoltare a unui business sănătos. De aceea, recomandăm informarea continuă cu ajutorul articolelor din secțiunea Companii!

Newsletter Ziarul Financiar

Înscrie-te la newsletter-ul ZF.ro ca să primeşti zilnic informaţiile de business care contează. Ia decizii în cunoştinţă de cauză!

Principalele valute BNR - marţi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.6644
Diferență: -0,0386
Ieri: 4.6662
Azi: 4.0999
Diferență: 0,5025
Ieri: 4.0794
Azi: 5.2406
Diferență: -0,1562
Ieri: 5.2488
Azi: 4.1189
Diferență: 0,2263
Ieri: 4.1096