Companii

Comerţul alimentar a pierdut în criză 30.000 de locuri de muncă. Cele mai multe afaceri care au tras obloanele sunt mici businessuri antreprenoriale

Comerţul alimentar a pierdut în criză 30.000 de locuri de muncă. Cele mai multe afaceri care au tras obloanele sunt mici businessuri antreprenoriale

Foto: Silviu Matei

Autor: Cristina Roşca

06.11.2014, 00:07 607

Criza financiară şi expansiunea agresivă a lanţurilor de supermarketuri şi hipermarekturi au şters în perioada 2008-2013 de pe hartă aproape 13.000 de companii din comerţul alimentar şi au dus la dispariţia a peste 30.000 de locuri de muncă, potrivit calculelor ZF pe baza datelor de la Registrul Comerţului.

Cele mai multe afaceri care au tras obloanele sunt mici businessuri antreprenoriale care nu au rezistat scăderii consumului începând cu 2009 şi nici asaltului de magazine moderne - hipermarketuri, supermarketuri, magazine de tip discount, cash&carry şi proximitate - care s-au aşezat în coasta micilor comercianţi independenţi.

Scăderea numărului de angajaţi nu vine însă doar de la dispariţia micilor businessuri antreprenoriale, ci şi de la reducerea numărului mediu de angajaţi per magazin în comerţul modern.

„Toate companiile şi-au eficientizat businessurile în ultimii ani, şi chiar şi în comerţul modern. Unde erau trei vânzători au fost păstraţi doar doi“, spune Luiza Moraru, head of retail department în cadrul companiei de consultanţă imobiliară CB Richard Ellis.

Lanţurile de supermarketuri, hipermarketuri, discount au reuşit să îşi eficientizeze businessurile în criză reducând cu un sfert numărul de angajaţi la 1.000 de metri pătraţi. Astfel, cele mai multe companii au continuat să deschidă magazine fără a angaja oameni noi, în timp ce altele, cum este cazul grupului francez Carrefour, şi-au redus numărul de angajaţi deşi şi-au majorat numărul de magazine de patru ori.

Citiţi în continuare pe ZF Corporate:

- opinia analistului Aurelian Dochia despre evoluţia comerţui şi dispariţia unei părţi din companiile de profil

- antreprenorii care au rămas în top din 2008 până în prezent ; reţele de magazine care au dispărut între timp 

 - ce spune Marcelo Mihai (compania de consultanţă în management Geva & Company) despre piaţa muncii şi scăderea numărului mediu de angajaţi al firmelor din comerţ 

- afacerile cumulate din comerţul modern vs comerţul tradiţional 

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO