Companii

Comerţul tradiţional a pierdut 20.000 de chioşcuri şi 8 mld. lei în şapte ani

Comerţul tradiţional a pierdut 20.000 de chioşcuri şi 8 mld. lei în şapte ani

Autor: Cristina Roşca

15.01.2016, 00:07 2708

Comerţul tradiţional mai număra la finalul anului trecut 54.000 de mici ma­ga­zine, cu afaceri de 33,3 mld. lei, cu aproa­pe 20.000 de unităţi mai puţin de­cât în 2008. În aceeaşi perioadă, cifra de afa­ceri a comerţului tradiţional a scă­zut cu circa 8 mld. lei, potrivit cal­cu­le­lor ZF pe baza datelor oferite de compa­nia de cercetare Euromonitor.

La polul opus, retailerii inter­na­ţio­nali şi-au extins reţelele de patru ori în ace­eaşi perioadă, până la 1.700 de hiper­marketuri, super­mar­keturi şi ma­gazine de tip dis­count şi cash&carry. Mai mult, în ul­timii ani au început să pa­rieze pe ma­gazine de proximitate, care scot din joc micii chioşcari.

Jucătorii din comerţul modern spun că expansiunea lor nu distruge co­merţul tradiţional alb, ci cel negru şi gri, care ajungea acum 2-3 ani la o treime din totalul comerţului tradiţional po­trivit informaţiilor din piaţă.

„Profi aduce comerţul civilizat şi fiscalizat şi confortul retailului modern până în cele mai diverse zone (...). Piaţa din România nu este nici pe departe sa­turată“, spune Daniel Cîrstea, direc­to­rul general al lanţului de super­mar­keturi Profi, al doilea cel mai extins ju­cător din comerţul modern.

La polul opus, Feliciu Paraschiv, pro­prietarul reţelei de magazine Paco, cu un total de şapte unităţi şi afaceri de peste 50 mil. lei spune că „orice eco­no­mie, oricât de dezvoltată ar fi ea, are o componentă neagră sau gri. Acum noi, în România, trebuie să punem în ba­lanţă ce este mai avantajos, să avem o com­ponentă de vânzări la negru în co­merţ, dar cu bani care sunt cheltuiţi tot local, deci rămân în circuitul economic ro­mânesc, sau un comerţ modern pu­ter­nic şi alb, cu reţele precum Lidl care repatriază tot profitul în ţara-mamă.“

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO