Companii

Companiile germane din România apreciază că situaţia lor actuală este bună, dar sunt pesimiste în legătură cu evoluţia economiei locale în perioada următoare. Creşterea preţurilor la materii prime şi energie domină agenda de criză a instituţiilor

Sebastian Metz, director general, AHK România

Sebastian Metz, director general, AHK România

Autor: Cristina Bellu

06.06.2022, 10:35 101

Majoritatea companiilor cu capital german din România au în prezent o situaţie financiară bună şi continuă să evalueze aşteptările pentru afacerile pe care le derulează ca fiind neschimbate, dar în acelaşi timp declară că sunt pesimiste în legătură cu evoluţia economiei locale în următoarele 12 luni, arată datele chestionarului de conjunctură realizat în luna aprilie de Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană (AHK România).

„Trăim vremuri foarte dificile şi ne aflăm din nou într-o situaţie parţial paradoxală. În ciuda perspectivelor economice evident negative, companiile chestionate doresc în continuare să investească în România şi, mai ales, să îşi mărească numărul de angajaţi. În ciuda crizelor, majoritatea companiilor chestionate se descurcă bine în prezent”, spune Sebastian Metz, director general, AHK România.

Analiza realizată de AHK România a avut în vedere atât evaluarea situaţiei conjuncturale şi situaţia companiilor, dar oferă şi o privire de ansamblu asupra principalilor factori de risc economic din perspectiva companiilor, în general, dar şi raportată la actuala criză.

Potrivit sondajului, situaţia actuală a companiilor germane din România s-a deteriorat într-o oarecare măsură, dar majoritatea (peste 51%) continuă să o aprecieze ca fiind bună, procent aflat în scădere faţă de 67% cât a fost în toamna anului 2021. Mai mult de 37% dintre respondenţi consideră că situaţia companiei lor este satisfăcătoare, iar restul de 10,7% consideră că situaţia este dificilă în prezent.  

Cele mai multe companii (48%) continuă să evalueze aşteptările pentru afacerile pe care le derulează ca fiind neschimbate şi doar 10% dintre respondenţi cred că activitatea lor se va deteriora în următoarele 12 luni.

În paralel, mai mult de 40% se aşteaptă în continuare la o îmbunătăţire a conjuncturii.

Pe de altă parte, peste 50% dintre participanţii la sondaj consideră că dezvoltarea economică locală se va deteriora considerabil în următoarele 12 luni şi doar 10,7% se aşteaptă la o îmbunătăţire, în timp ce 37,5% apreciază că evoluţia economică va rămâne neschimbată în perioada analizată.

Soldul atinge un minim istoric de  minus 41 de puncte în acest an.

Datorită situaţiei actuale bune a afacerilor, disponibilitatea de a realiza investiţii rămâne ridicată în râmdul companiilor germane. Astfel, în următoarele 12 luni un procent de 25% dintre companii planifică cheltuieli mai mari de investiţii, 44,6% cred că acestea nu se vor schimba şi doar 19,6% consideră că vor reduce investiţiile.

Este încurajator faptul că firmele sunt dispuse să continue să angajeze personal. Astfel, 41,1% dintre companiile intervievate intenţionează chiar să crească numărul de angajaţi, în timp ce pestru 39% dintre respondenţi numărul de angajaţi va rămâne la acelaşi nivel, iar 19,6% dintre respondenţi spun că intenţionează să angajeze mai puţin personal.

În ceea ce priveşte factorii de risc în dezvoltarea economică, creşterea preţurilor la materii prime şi energie domină în mod clar agenda de criză a companiilor. Cu toate acestea, deficitul de personal calificat şi costurile cu forţa de muncă rămân, de asemenea, pe lista de priorităţi a companiilor.

Raportat la războiul din Ucraina, cele mai multe dintre companiile chestionate consideră că majorarea costurilor pentru energie şi materii prime este o consecinţă pe termen scurt a războiului. Întreruperile în lanţul de aprovizionare şi problemele de logistică, precum şi lipsa materiilor prime şi a serviciilor prestate în avans se numără, de asemenea, printre consecinţele crizei actuale.

„Din discuţiile noastre cu reprezentanţi ai companiilor, am aflat că situaţia actuală a fiecărei companii în parte depinde în special de poziţia sa pe piaţă sau de preţurile practicate şi de specificul companiei - nu este posibilă o afirmaţie „one-size-fits-all“, aşa cum s-a întâmplat în perioada crizei Corona. Multe companii sunt în prezent prinse la mijloc. Acestea se confruntă zilnic cu creşteri importante ale preţurilor la materii prime şi energie, cu blocaje în aprovizionare, cu creşterea presiunii concurenţiale pe piaţa forţei de muncă şi cu creşterile salariale ridicate care nu pot fi compensate de creşterea productivităţii. Aceste costuri ridicate adesea nu pot fi sau nu întotdeauna transferate în totalitate către clienţi sau nu pot fi absorbite de piaţă", concluzionează Sebastian Metz, director general AHK Romania.

 
 
 
 
 
 
 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO