Companii

Companiile germane din România se aşteaptă la o încetinire a economiei locale în următoarele 12 luni şi rămân pesimiste în privinţa evoluţiei businessurilor. Cererea scăzută de produse şi servicii, deficitul de forţă de muncă şi impredictibilitatea cadrului legislativ, principalele riscuri

Companiile germane din România se aşteaptă la o...

Autor: Cristina Bellu

20.11.2023, 12:15 140

Majoritatea investitorilor germani din România se aşteaptă ca economia locală să înregistreze o încetinire în următoarele 12 luni şi rămâne pesimistă în ceea ce priveşte evoluţia businessurilor, în contextul în care situaţia economică a companiilor cu capital german din România s-a deteriorat în această toamnă, potrivit unui sondaj realizat în luna octombrie de Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană (AHK România) în rândul reprezentanţilor companiilor germane.

Principalele motive sunt incertitudinea cauzată de riscurile geopolitice şi scăderea cererii pe fondul ratelor ridicate ale inflaţiei şi al nivelului dobânzilor, dar şi lipsa de personal calificat şi evoluţia costurilor cu forţa de muncă, care sunt motive de îngrijorare pentru multe companii.

Astfel, doar 17,1% dintre companiile intervievate se aşteaptă ca situaţia economică a României să se îmbunătăţească în următoarele 12 luni, faţă de 22% în primăvară, în timp ce 38% consideră că aceasta va rămâne neschimbată, iar majoritatea (44,7%) consideră că situaţia economică se va deteriora, procent în creştere de la 26% în primăvara anului 2023.

În ce priveşte evoluţia activităţii propriei companii, majoritatea (46,1%) consideră că aceasta va rămâne neschimbată, în timp ce 17,7% se aşteaptă ca activitatea lor să se deterioreze în următoarele luni (primăvara 2023: 15,9%).

Numărul celor care se aşteaptă ca situaţia propriilor afaceri să se îmbunătăţească a scăzut: doar 34,2% (primăvara 2023: 46,2%) dintre companii rămân optimiste.

Peste 30% dintre respondenţi declară că vor reduce investiţiile (primăvară: 24,4%). Astfel, volumul investiţiilor rămâne neschimbat pentru 38,2%, în timp ce 6,6% dintre companiile chestionate nu planifică nicio investiţie pentru următoarele 12 luni. Doar un sfert dintre respondenţi intenţionează în continuare să crească investiţiile pe plan local (primăvară 2023: 39,7%).

De asemenea, cei mai mulţi (47,7%) dintre cei care se gândesc să realizeze investiţii plănuiesc să investească în producţie şi fabricare, precum şi în vânzări şi marketing.

Activităţile de cercetare şi dezvoltare sunt, de asemenea, luate în considerare de către 22,3% dintre respondenţi.

Dimensiunea pieţei şi proximitatea faţă de clienţi sunt cei mai importanţi factori care influenţează decizia investiţională.

“România, cu cei 19 milioane de locuitori ai săi, apartenenţa la familia UE şi apropierea de Europa de Vest, rămâne o opţiune bună pentru investitorii germani”, spun reprezentanţii AHK România.

Numărul de angajaţi rămâne constant în majoritatea companiilor (toamna 2023: 57,3%, primăvara 2023: 42,4%), scade însă semnificativ numărul companiilor care sunt dispuse să facă noi angajări (toamnă: 26,7%, primăvară: 41,7%).

Companiile cu capital german din România consideră că cererea scăzută de produse şi servicii (63%) şi lipsa de personal calificat (61%) sunt cele mai mari riscuri, dar şi costurile cu forţa de muncă (51%) şi condiţiile-cadru politico-economice (43%) provoacă, de asemenea, îngrijorare în rândul respondenţilor.

Pe lângă opţiunile de răspuns, companiile au avut posibilitatea de a indica şi alţi factori care joacă un rol decisiv pentru investiţiile pe plan local. Acestea au menţionat lipsa de predictibilitate din cauza deselor schimbări legislative, cum ar fi modificările codului fiscal, situaţia economică şi geopolitică internaţională şi cererea din partea clienţilor lor, care a scăzut brusc.

„În ciuda tuturor provocărilor şi riscurilor, perspectivele pentru companiile germane din România şi pentru relaţiile economice bilaterale sunt bune şi cred că România va continua să atragă noi investiţii. Însă, după cum arată încă o dată rezultatele acestui sondaj, pentru asta este nevoie de un mediu economic favorabil afacerilor, competitiv şi, mai presus de toate, predictibil”, spune Sebastian Metz, director general al AHK România.

Rezultatele sondajului global, coordonat de Camera de Comerţ şi Industrie a Germaniei (DIHK), realizat în rândul a peste 3.600 de companii germane care îşi desfăşoară activitatea în străinătate şi a companiilor care au legături strânse cu Germania, arată că nu există niciun semn de redresare puternică la nivel mondial, deoarece economia globală a redus motoarele în cursul anului.

În consecinţă, companiile germane sunt mai puţin optimiste în ceea ce priveşte evoluţia economică în cadrul amplasamentelor investiţionale în care activează pe plan internaţional în toamna anului 2023 decât erau în primăvară.

 
 
 
 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit’24
AFACERI DE LA ZERO