Companii

Conferinţa „Cum pot antreprenorii români să iasă cu businessul peste graniţă“. „Dacă vrei să creşti, trebuie să ieşi pe alte pieţe, să decizi dacă rămâi în lac sau te duci în mare.“

Conferinţa „Cum pot antreprenorii români să iasă cu businessul peste graniţă“. „Dacă vrei să creşti, trebuie să ieşi pe alte pieţe, să decizi dacă rămâi în lac sau te duci în mare.“

Marco Capellini, di­rec­tor general al Intesa Sanpaolo Bank România

Autor: Roxana Rosu, Simona Tatu

27.04.2017, 00:08 625

„România este o piaţă foarte mare, cu potenţial de dez­voltare uriaş. Dar din păcate încă sunt mulţi oameni aici care sunt ghidaţi de para­digma „nu se poate“. Trebuie să schim­băm paradigma“, spune Marco Capellini, di­rec­tor general al Intesa Sanpaolo Bank România.

Potrivit unei analize a BNR, doar 134 de companii româneşti au avut curaj în ultimii ani să se extindă în alte ţări prin investiţii directe, număr extrem de mic comparativ cu situaţia de pe alte pieţe din regiune. Comparativ, polo­nezii şi cehii au câte 1.000 de companii care au investit doar în România.

Chiar şi în privinţa acestor 134 de companii curajoase, George Mucibabici, preşedinte De­loitte România, are câteva semne de întrebare, apre­ciind că majoritatea sunt probabil outlet-uri sau branduri de prezentare, nu investiţii masive. „Nu înţeleg de ce nu sunt plini Balcanii de benzinăriile Petrom“, se întreabă Mucibabici. El arată că înainte de ’90 în susţi­nerea expansiunii com­paniilor româneşti în străinătate se făceau stu­dii complexe de piaţă, iar după ’90  atitudinea sta­tului a fost să aducă inves­titori străini în România.

„Dacă vrei să creşti, trebuie să ieşi pe alte pieţe, să investeşti, să decizi dacă rămâi în lac sau te duci în mare. În lac sunt nişte peşti, dar ei s-ar putea să nu ajungă pentru toţi, deci te duci în mare“, consideră Pierangelo Decisi, pre­şe­dinte Soag Group, Sigit Oman Auto­motive Group, un business din sectorul auto.

Antreprenorii români trebuie să crească întâi pe plan local şi apoi să aibă curajul de a ieşi din zona lor de confort şi să îşi asume un risc, calculat, pe plan extern. Ulterior deciziei, vine partea de documen­tare, analiză, parte­neriat şi limitarea eventualelor pierderi.

„Companiile româneşti care vor să pătrundă pe pieţele internaţionale au ne­vo­ie să fie ancorate în pre­zent şi să gândească măcar la ni­vel regional. Relaţia cu o ban­că, atunci când te duci pe o altă piaţă, este importantă, de­­oare­ce astfel ai un finanţa­tor, un partener care să se ui­te la riscuri împreună cu tine“, este de părere Florin Şandor, şeful di­vi­ziei corporate and SME al Intesa Sanpaolo Bank.

AFACERI DE LA ZERO