Companii

Conferinţa de lansare a PwC CEO Survey 2022. Directorii generali sunt mai precauţi din cauza războiului din Ucraina, dar pesimismul se atenuează

Autor: Răzvan Botea

13.05.2022, 00:07 220

♦ Inflaţia rămâne cea mai mare ameninţare la adresa creşterii economice în perioada următoare.

Directorii generali sunt mai precauţi de la izbucnirea războiului din Ucraina, dar, pe măsură ce şocul emo­ţional este absorbit, pesimismul se estompează. Cea mai mare ameninţare la adresa creşterii economice este inflaţia, au fost unele dintre concluziile evenimentului de lansare a PwC CEO Survey 2022, conferinţă realizată cu sprijinul ZF.

„Cred că vom vedea mai multă precauţie, dar pe de altă parte nu cred că nivelul de optimism se va schimba radical. Vom avea, într-adevăr, mai multă  vizibilitate pentru anul care va urma“, a spus, în cadrul conferinţei, Dinu Bumbăcea, country managing partner al PwC România.

Nick Kos, CEO-ul PwC Europa Centrală şi de Est (ECE), a prezentat rezultatele studiului PwC CEO  Survey 2022 pentru ECE, prin comparaţie cu concluziile studiului la nivel mondial. În opinia sa, inflaţia rămâne cel mai mare pericol la adresa economiei.

„Dacă scoatem partea emoţională din ecuaţie din primele zile de război, atunci când, desigur, cea mai mare ameninţare era cea de securitate, cred că cea mai mare ameninţare la adresa economiei mondiale şi din regiune este inflaţia“, a spus Nick Kos.

PwC România, cu sprijinul Ziarului Financiar, a organizat miercuri, 11 mai, conferinţa de lansare a studiului anual PwC CEO Survey. Specaliştii PwC au dezbătut rezultatele studiului împreună cu liderii unora dintre cele mai mari companii prezente în România.

„Aş spune că, după doi ani de pandemie şi restricţii, cred că, plecând de la mental health, nevoia românilor de a ieşi afară, de întâlniri de afaceri sau nevoi personale este foarte mare. Deşi avem o situaţie macroeconomică incertă şi lucrurile arată că vor fi 18 luni dificile, cred că în România se va reflecta în T3 şi T4. Credem că în continuare T2 va fi un trimestru bun pentru România“, a spus, în cadrul conferinţei, Fady Chreih, CEO-ul Regina Maria.

 

Dinu Bumbăcea, country managing partner, PwC România

► Companiile, evident că nu toate sectoarele au fost afectate în egală măsură de ceea ce s-a întâmplat în ultimii doi ani, au reacţionat surprinzător de bine, arătând că sunt reziliente şi mature.

► Afacerile pot prospera doar dacă înţeleg şi interesul mai larg al societăţii. În ultima vreme există şi un interes al consumatorului pentru modalitatea în care compania gestionează anumite aspecte, cele legate de mediu, social şi guvernanţă fiind doar parte din exemplele respective.

► Era previzibil ca optimismul să se estompeze după războiul din Ucraina. Procentul celor care mizează pe o accelerare a creşterii PIB în 2022 a scăzut în aprilie la 34%, de la aproximativ 59% în ianuarie. Similar, ponderea celor care estimează o încetinire a creşterii economice s-a dublat în aprilie, de la 26 la 54%.

► Într-un interval scurt, de la un eveniment neaşteptat, s-a prăbuşit încrederea. Aprilie era şi un moment în care am surprins şi starea de şoc care a urmat invaziei în Ucraina şi este posibil ca pesimismul să se atenueze.


Nick Kos, CEO al PwC Europa Centrală şi de Est

► Printre îngrijorările de bază pentru directorii generali din ECE, situaţia geopolitică este în top 5. În ECE această îngrijorare nu este atât de mare ca la nivel mondial, ceea ce este interesant. Cel mai mare risc indicat de 53% dintre CEO din ECE este riscul la adresa sănătăţii.

► Dacă scoatem partea emoţională din ecuaţie din primele zile de război, atunci când, desigur, cea mai mare ameninţare era cea de securitate, cred că cea mai mare ameninţare la adresa economiei mondiale şi din regiune, este inflaţia.

► Nu cred că inflaţia a fost cauzată de război, dar cu siguranţă a fost amplificată de acesta. Dobânzile vor creşte, lichiditatea se va reduce, vom avea în continuare probleme pe lanţurile de aprovizionare. Aceasta cred că este cea mai mare ameninţare.

► Pentru fiecare ameninţare este şi o oportunitate. Pentru regiunea noastră este şi o oportunitate, pentru că toate companiile se vor gândi la transformare, la a-şi aduce furnizorii mai aproape. Avem de asemenea o resursă mare de talente şi costuri bune. Sunt oportunităţi, dar şi provocări.


Ela Moraru, country manager la Google

► Căutările cresc. Sunt mai multe verticale care cresc. Verticala de security creşte foarte mult – ce antivirus ne cumpărăm, ce soluţie de VPN.

► Tehnologia, din punctul meu de vedere, este soluţia la toate temerile antreprenorilor. Ne facem griji despre ce se întâmplă cu audienţa noastră? Hai să facem export. Ne facem griji despre ce se întâmplă cu atacurile cibernetice? Haideţi să luăm o soluţie de cloud. La toate preocupările pe care le avem există soluţii.


Lăcrămioara Diaconu Pinţea, membru al boardului Complexului Energetic (CE) Oltenia

► Lumea este optimistă, entuziastă, dar cred că este o dorinţă mare să revenim la normalitate, şi de aici şi dorinţa de a călători.

► Pe măsură ce cresc preţurile, ne îngrijorăm, pentru că nu este sănătos. Cea mai mare ameninţare pe care o vedem noi este spirala inflaţionistă. Pe de-o parte câştigăm mai mult, pe de altă parte cheltuim mai mult, dar nu avem o predictibilitate. Avem o volatilitate pe care nu ne-o dorim.


Fady Chreih, CEO, Regina Maria

► Aş spune că, după doi ani de pandemie şi restricţii, cred că, plecând de la mental health, nevoia românilor de a ieşi afară, de întâlniri de afaceri sau nevoi personale este foarte mare. Deşi avem o situaţie macroeconomică incertă şi lucrurile arată că vor fi 18 luni dificile, cred că în România se va reflecta în T3 şi T4.

► Credem că în continuare T2 va fi un trimestru bun pentru România, datorită nevoii fantastice de a ieşi din casă, de a călători şi de a te bucura de lipsa restricţiilor. Lucrurile mai dificile vor veni în a doua parte a anului.


Sergiu Oprescu, preşedintele executiv al Alpha Bank

► Este un efect post-pandemic de a ieşi din situaţia de lockdown şi a vrea, în sfârşit, să te bucuri de libertăţile pe care le-ai avut şi pe care le-ai suspendat pe criza pandemică. S-a văzut şi din rezultatul studiului PwC. Îngrijorarea cu privire la pandemie a scăzut din ianuarie până în aprilie.

► Cred că suntem undeva şi obişnuiţi cu crizele. Undeva există un fel de oboseală cu privire la comunicare crizelor şi formulelor de crize. România a demonstrat în perioada pandemiei o rezilienţă peste media europeană din punct de vedere economic.

razvan.botea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO