Companii

Conferinţa ZF „IMM ’19: Start-up într-un nou secol de business“. Investitorii în IMM-uri: Este un moment foarte bun să investeşti în România. Suntem interesaţi de noi achiziţii

Cristian Constantinescu, acţionar al Nala Cosmetics România, Andrei PitiŞ,VP Engineering în cadrul Fitbit, Andrei Cionca, preşedinte CITR Group, Matei Păun, partener în cadrul fondului de investiţii Black Sea Fund, şi Marian Şeitan, fondator Mediapost Hit Mail, au participat la conferinţa ZF IMM’19.

Cristian Constantinescu, acţionar al Nala Cosmetics România, Andrei PitiŞ,VP Engineering în cadrul Fitbit, Andrei Cionca, preşedinte CITR Group, Matei Păun, partener în cadrul fondului de investiţii Black Sea Fund, şi Marian Şeitan, fondator Mediapost Hit Mail, au participat la conferinţa ZF IMM’19.

Autor: Alexandra Cepăreanu, Florentina Niţu

18.04.2019, 18:30 212

Investitorii în întreprinderi mici şi mijlocii, de tipul fondurilor de investiţii, platforme de investiţii sau business angels, spun că este un moment bun pentru a face investiţii în astfel de afaceri sau în start-up-uri inovatoare, creşterea economică aducând cu sine şi o dezvoltare a businessurilor antreprenoriale româneşti.

„În momentul de faţă analizăm cu atenţie patru oportunităţi. De la începutul anului cred că am văzut circa 30-40 de oportunităţi şi încă vin, este un moment foarte propice din punctul meu de vedere pentru a investi în economia românească. De câţiva ani economia merge bine şi sunt de părere că în continuare există premise pentru ca antreprenorii să fie fericiţi pentru viitor. Sperăm ca anul acesta să închidem două-trei tranzacţii“, a spus Matei Păun, partener în cadrul fondului de investiţii Black Sea Fund, în cadrul conferinţei ZF „IMM ’19: Start-up într-un nou secol de business“. El adaugă faptul că fondul de investiţii este flexibil în ceea ce priveşte domeniul de activitate al companiilor în care urmează să investească.

De asemenea, el afirmă că vizează businessuri al căror fondator are un trecut în business care să-l recomande şi al căror business necesită finanţare pentru a creşte mai departe, fie pentru a dezvolta sectorul în care activează, fie pentru a investi în creşterea capacităţilor de producţie sau plan de expansiune, astfel încât împreună cu antre­prenorul să facă un exit în 4-6 ani. O parte dintre companiile la care fondul se uită anul acesta sunt o parte din domeniul de sănătate şi o altă parte sunt din industria uşoară.

Managerii prezenţi la evenimentul ZF IMM ’19 spun că antreprenorii ar trebui să iasă din business atunci când simt că stagnează şi nu mai pot accesa finanţări.

„Cred că este momentul să ieşi dintr-un business atunci când stagnezi. Cred că firmele care stagnează se vor duce în jos şi este momentul să îţi cauţi parteneri, indiferent că este un fond de investiţii, parteneri noi, sau faci exit parţial sau total. Cred că după asta, următoarea investiţie va fi mai mare şi mai cuprinzătoare“, consideră Andrei Pitiş, cofondator al programului de de accelerare pentru start-up-uri Innovation Labs şi VP engineering în cadrul Fitbit, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa globală de ceasuri inteligente şi gadgeturi purtabile. Andrei Pitiş este cunoscut atât pentru investiţiile sale în start-up-uri, cât şi pentru contribuţia pe care a avut-o în cele patru exituri la care a luat parte: exitul Bittnet (integrator local de soluţii IT & C şi furnizor de servicii de training în domeniul IT) pe bursa AeRo (bursă alternativă), exitul Vector Watch (proiectul personal al antreprenorului cu ceasul inteligent), care a fost achiziţionat de gigantul american Fitbit, exitul Clever Taxi, care a fost cumpărat de MyTaxi, şi exitul companiei Fro­ala (un start-up fondat în 2014), achiziţio­nată de Idera (furnizor de soft pentru companii).

La rândul lui, Marian Şeitan, fondatorul companiei de marketing direct Mediapost Hit Mail, spune că decizia pe care a luat-o în 2015 de a ieşi din acţionariatul companiei a fost una bună, venind chiar înainte de criza economică, atunci când multe businessuri româneşti au început să aibă probleme sau chiar s-au închis.

„În industria noastră, jocurile sunt făcute de multinaţionale, ne-am speriat de criză şi am vân­dut-o în buza crizei. Nu a fost o decizie rea să ies (…) Când am vândut firma, aceasta avea afaceri de 8 mil. euro, acum are de 23 mil. euro, a crescut de trei ori de atunci“, a povestit Ma­rian Şeitan în cadrul conferinţei. Antre­pre­norul, alături de un grup de investitori români printre care se numără şi Dan Isai, CEO-ul Salad Box, a investit într-un start-up care fur­ni­zează ingrediente pentru mâncare numit Homefresh. Marian Şeitan spune că este în con­ti­nuare interesat să investească în afaceri antre­pre­noriale, însă doar din zona de servicii, un do­meniu unde are o experienţă de peste două de­cenii. Pe de altă parte, Cristian Cons­tan­tinescu a ieşit din businessul Noriel, retailer de ju­cării, în 2016, vânzând acţiunile către fondul de in­vestiţii Enterprise Investor, şi acum paria­ză pe o reţea cu cosmetice naturale, Nala Cos­metics.

„Dacă începi un start-up trebuie să ai know-how, network şi capital. Am căutat o categorie în care piaţa este suficient de mare, peste 1 miliard, şi trendul este pozitiv, şi marginile îţi permit să creezi un brand şi un spaţiu pe care îl poţi proteja“, a spus Cristian Constantinescu în cadrul conferinţei ZF IMM’19: Start-up într-un nou secol de business. De asemenea, el a spus că vrea să crească businessul până la 100 de milioane de euro şi apoi să facă exit. Însă, în România sunt puţini antreprenori care vor să vândă o parte sau chiar tot businessul către fonduri de investiţii sau alte tipuri de investitori, cu toate că businessul pe care îl au ajunge într-un moment în care antreprenorul nu-l mai poate creşte de unul singur.

„Un antreprenor trebuie să se îndrepte către un fond de investiţii atunci când se duce la bancă şi i se spune „deşi creşti, trebuie să fii mai profitabil, să faci capitalizare şi peste un an să reluăm discuţia“, a spus Andrei Cionca, preşedintele CITR Group, care a investit în urmă cu un an alături de alte grupuri locale în platorma ROCA. Aceasta intră în acţionariatul companiilor cu dificultate preluând un pachet de minimum 60% din acţiuni.

„La un an de la înfiinţarea ROCA, prima platformă de finanţare a companiilor aflate în dificultate, vrem să lansăm încă două mini fonduri, pentru companiile care au nevoie de capital. Soluţia pentru aceste companii este, la început, să facă un parteneriat cu fonduri de investiţii, care aduc capital“, a spus Andrei Cionca în cadrul conferinţei. ROCA a investit până acum în producătorul de încălţăminte S-karp, Frigotehnica, producător de vitrine frigorifice şi Tremot Dobre şi fiii, producător de miere naturală.

 

Se strâng bani pentru IMM-uri

► Cinci fonduri de investiţii create în ultimii ani de români cu experienţă pe piaţa locală sau peste hotare au strâns la început de 2019 peste 150 mil. euro pentru a paria pe afacerile mici şi mijlocii, arată o analiză realizată de ZF în luna ianuarie a acestui an. Aceste iniţiative vin cu o schimbare de direcţie pentru piaţa de fuziuni şi achiziţii care, tradiţional, a avut investitori financiari orientaţi către companiile de dimensiuni mai mari, cu afaceri de zeci sau chiar sute de milioane de euro. Deşi multe dintre aceste fonduri de investiţii au în spate investitori instituţionali precum Fondul European de Investiţii (FEI), sumele strânse reprezintă şi contribuţia antreprenorilor locali. FEI este parte a Grupului Băncii Europene de Investiţii şi este principalul finanţator de risc pentru IMM din Europa, prin instrumente de capital de risc, garanţii şi microfinanţare. În România, FEI implementează instrumente financiare cofinanţate prin fonduri structurale şi de investiţii, precum Programul Operaţional Regional (POR) 2014-2020. Aceste iniţiative vin în contextul în care piaţa de fuziuni şi achiziţii din România se află încă pe val. Trendul ascendent a început acum 3-4 ani odată cu economia şi consumul, care au crescut. Legat de piaţa de M&A în 2018, Deloitte a estimat-o între 3,8 mld. euro şi 4,3 mld. euro, incluzând tranzacţiile cu valoare nedeclarată.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO