Astra Rail Industries, companie construită de germanul Thomas Manns pe structura fabricilor Astra Vagoane Arad, Meva şi Romvag Caracal şi controlată de gigantul Greenbrier, a decis să închidă fabrica de vagoane de la Arad şi să meargă mai departe cu cele din Caracal şi Drobeta Turnu Severin. Vestea oficială vine la o lună de când ZF a scris că surse din piaţă indicau la acea vreme trimiterea angajaţilor în şomaj ethnic.
“Datorită provocărilor dificile şi accelerate de pe piaţa locală, compania Greenbrier România intenţionează să îşi înceteze operaţiunile de producţie, desfăşurate la fabrica din Arad. Această decizie a fost influenţată de mai mulţi factori, printre care presiunile tot mai puternice de la nivelul industriei de profil, costurile operaţionale în creştere prin comparaţie cu celelalte fabrici, dar şi constrângerile logistice legate de vechimea unităţii şi de mediul urban”, au transmis oficialii într-un comunicat de presă. Surse din piaţă spuneau la început de martie că fabrica ar fi afectată de posibila anulare a unei comenzi de vagoane din Statele Unite, care devenea necompetitivă odată cu creşterea taxelor vamale de către SUA.
Greenbrier România va continua să îşi consolideze operaţiunile de producţie la fabricile din Caracal şi Drobeta Turnu Severin.
„Această realiniere strategică întăreşte angajamentul pe termen lung al Greenbrier faţă de linia de producţie de vagoane din România. Compania intenţionează să continue să investească în aceste unităţi de lucru pentru a sprijini dezvoltarea acestora pe termen lung. Comenzile existente vor fi onorate din aceste locaţii, iar strategiile de achiziţii şi logistică vor fi ajustate în funcţie de necesităţi”, spun oficialii.
Astra Rail Industries potrivit ultimelor date pe 2023 şi-a majorat cu 12% numărul angajaţilor la aproape 2.300 de salariaţi, iar businessul din 2023 crescuse cu 50% la 1,2 miliarde de lei.
Cele trei fabrici, ce se întind pe 357.000 de metri pătraţi, au o capacitate de producţie de 5000 de vagoane de marfă pe an, cea mai mare capacitate din Europa, potrivit ultimelor date. Fabricile produceau pentru clienţi din Europa de Vest în condiţiile în care în România nu există cerere.
„Greenbier apreciază profund istoria îndelugată a producţiei de vagoane din Arad şi dedicarea forţei de muncă. Compania este implicată 100% în acest proces şi va coopera îndeaproape cu sindicatele şi comunitatea locală pentru a oferi sprijin angajaţilor afectaţi, pe parcursul acestui proces de tranziţie. Se vor depune toate eforturile pentru asistenţa colegilor afectaţi, atât prin suport de consiliere profesională, cât şi prin onorarea contribuţiilor pentru toţi colegii a căror muncă a fost esenţială de-a lungul anilor”, spun reprezentanţii.
În 2016, gigantul american Greenbrier, controlat de coloşi financiari precum BlackRock, RBC sau Merrill Lynch, a preluat pachetul majoritar al Astra Rail, într-o tranzacţie de 60 de milioane de euro.
Compania Astra Rail Industries a fost construită de germanul Thomas Manns, un antreprenor foarte discret, pe structura fabricilor Astra Vagoane Arad, Meva şi Romvag Caracal.
Sub conducerea lui, afacerile fabricilor au crescut faţă de 2012 când se prăbuşise businessul, ajungând la 600 mil. lei în 2015 şi peste 700 de mil. lei în 2016, producţia fiind stimulată doar de contracte din străinătate, în ţări ca Austria, Franţa sau Marea Britanie. Investitorul german Thomas Manns a preluat fabricile în 2012 şi le-a relansat pe piaţa europeană. Cele trei fabrici au trecut printr-un punct critic în 2011, când făceau parte din grupul International Railway System, condus de Cristian Burci, an în care au intrat în insolvenţă.
A urmat vânzarea unităţilor de producţie. În vara lui 2012, grupul de bănci format din RBS Bank, ING, Citibank Europe şi Piraeus Bank, care finanţase cu 120 mil. euro dezvoltarea fabricilor lui Burci, a negociat Thomas Manns vânzarea fabricilor. Deal-ul a inclus transferul activelor principale ale celor trei fabrici, asumarea parţială a datoriilor şi intrarea băncilor creditoare ca acţionari minoritari, potrivit datelor din 2012.
Astra Rail Industries este cel mai mare jucător de pe piaţa românească de material rulant, pe care concurează şi jucători ca Alstom Transport, Astra Vagoane Călători Arad (Valer Blidar) sau Softronic Craiova (producţie de locomotive). Toţi producătorii caută contracte în străinătate, dat fiind lipsa de comenzi de pe piaţa locală.
Absenţa unor politici care să încurajeze producţia locală şi orientarea către produse de fabricaţie străină a dus la dispariţia fabricilor locale, unităţile de producţie care au rămas (de vagoane, tramvaie) fiind nevoite să caute business în străinătate pentru a ţine în funcţiune liniile de producţie.