Profitabilitatea companiilor româneşti, de stat şi private, exclusiv cele din sectorul financiar, s-a îmbunătăţit în 2020, dar rezultatele financiare au fost influenţate decisiv de măsurile masive de sprijinire a economiei adoptate de stat, se arată într-o analiză realizată de Consiliul Fiscal.
Astfel, dacă în anul 2019 companiile de stat au înregistrat o pierdere netă agregată de 1,8 mld. lei, anul 2020 a consemnat o revenire în teritoriu pozitiv, la un profit net total de 900 milioane lei.
Evoluţia aparent favorabilă a rezultatului net în termeni nominali se regăseşte atât la nivelul cele mai profitabile cinci companii de stat – creştere a profitului net de la 3,7 mld. lei la 4,2 mld. lei –, cât mai ales la nivelul celorlalte companii – diminuare a pierderii agregate de la 5,5 mld. la 3,3 mld. lei, deşi acestea continuă să fie neprofitabile, similar situaţiei consemnate în majoritatea anilor anteriori.
Potrivit datelor Cosiliului Fiscal, creşterea rezultatului net obţinut de companiile de stat a determinat îmbunătăţirea contabilă a majorităţii indicatorilor de performanţă ai acestora, cum sunt cei privind marja de profit şi ratele de rentabilitate economică şi financiară, însă valoarea adăugată brută şi productivitatea muncii au înregistrat o scădere sub impactul pandemiei COVID-19.
Disciplina financiară a acestor companii continuat să se înrăutăţească pe parcursul anului 2020, aspect evidenţiat de creşterea semnificativă a arieratelor faţă de anul precedent (+33,6%, reprezentând +5,6 mld. lei), care a fost localizată în principal la nivelul companiilor CFR Marfă şi Unifarm.
Cifra de afaceri totală a companiilor de stat s-a diminuat cu 11%, la 49,1 mld. lei în 2020. În sectorul privat, cifra de afaceri a fost mai redusă cu aproximativ 0,8% faţă de 2019, în timp ce veniturile totale au suferit o contracţie de 1%.
În anul 2020, deşi la nivelul întregii economii valoarea adăugată brută a avut o dinamică pozitivă, aceasta a fost mult redusă faţă de valoarea consemnată în anul precedent (+0,7% faţă de +11,3%) şi sub dinamica înregistrată de companiile din sectorul privat (+1,7%).
”Este de menţionat că, deşi valoarea adăugată brută la nivelul întregii economii a avut o dinamică pozitivă, aceasta a fost susţinută de valoarea adăugată creată de sectorul privat, deoarece la nivelul companiilor de stat aceasta a scăzut cu 9,2%”, arată Consiliul Fiscal.
Mai mult, ponderea valorii adăugate brute generate de companiile de stat în total economie a scăzut de la 8,9% în anul 2019 la 8,1%, iar cea a veniturilor a scăzut de la 3,4% în 2019 la 3,1% din total economie în 2020.
Componenţa Top 5 s-a modificat în 2020, odată cu intrarea în clasament a SAPE S.A., cu un profit net de 397 mil. lei, pe locul patru, şi a Electrocentrale Bucureşti S.A., cu un profit net de aproximativ 359 mil. lei, pe cinci, în timp ce companiile CN Aeroporturi Bucureşti şi Transgaz au părăsit clasamentul.
Cuantumul total al schemelor de sprijin introduse de Guvern pe fondul pandemiei fost semnificativ, de cel puţin 8 mld. lei, distorsionând rezultatul contabil al companiilor cel puţin cu aceste sume. În absenţa acestor măsuri, ar fi fost vizibilă deteriorarea performanţei financiare a companiilor.
”Cu alte cuvinte, deşi factorii fundamentali au fost de natură să conducă la performanţe mai scăzute ale companiilor, sprijinul financiar din partea statului a făcut ca situaţiile financiare să indice aparent o poziţie mai favorabilă. În acest context, rămâne de văzut cum va evolua în viitor performanţa companiilor, odată cu retragerea sprijinului financiar primit din partea statului”, se mai arată în analiză.
Îmbunătăţirea performanţei economico-financiare a întreprinderilor de stat în perioada 2015-2018 a fost favorizată şi de reformele legislative privind implementarea guvernanţei corporative în sectorul public. Însă, în pofida progreselor realizate, amendamentele adoptate ulterior au desfiinţat de facto aplicarea principiilor de guvernanţă corporativă în majoritatea companiilor de stat, este de părere Consiliul Fiscal.
”Diminuarea angajamentului faţă de principiile guvernanţei corporative bazate pe profesionalism, integritate, transparenţă şi responsabilitate s-a resimţit probabil, începând cu anul 2019, şi prin declinul majorităţii indicatorilor de performanţă ai companiilor de stat. Astfel, deşi aceşti indicatori s-au îmbunătăţit aparent pe parcursul anului 2020, sub influenţa măsurilor de sprijin guvernamental, nivelurile lor continuă să se situeze semnificativ sub valorile înregistrate în anul 2018, atât în ceea ce priveşte profitul net agregat (cu 1,7 mld. lei mai mic), cât şi în ceea ce priveşte principalele rate de rentabilitate (ecart nefavorabil de 1,4 pp în cazul ROE, respectiv de 1 pp în cazul ROA), indicatorii de risc fiind, la rândul lor, în deteriorare faţă de anul 2018”.
În acest context, Consiliul Fiscal apreciază că este necesară revenirea la sfera iniţială de cuprindere a companiilor de stat în ceea ce priveşte aplicarea guvernanţei corporative. Atingerea acestui deziderat este cu atât mai importantă în condiţiile în care Guvernul are în vedere menţinerea controlului decizional prin pachete majoritare de acţiuni în companii de interes strategic naţional
Analiza a fost realizată pe un eşantion de 793 de companii, care a fost diferenţiat ulterior în Top 5 companii din punct de vedere al profitului net şi restul companiilor de stat, deoarece un număr mic de firme cu profituri însemnate influenţează în mod semnificativ performanţa agregată a firmelor din sectorul public.