Companii

Constantin Stroe, Dacia: Nicaieri in lume o piata nu creste atat de multi ani la rand

04.01.2008, 17:49 18

"Pentru 2008 imi pastrez prudenta si estimez o crestere a pietei de aproximativ 5-7% in comparatie cu 2007. Vanzarile Dacia se vor aprecia cu 5% in comparatie, in timp ce importurile vor creste cu pana la 15%", a declarat Constantin Stroe, vicespresedintele Automobile Dacia, principalul producator de autovehicule din Europa de Sud-Est. Stroe mai detine si functia de presedinte al Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, (ACAROM).
Estimarea lui Stroe este in concordanta cu cele ale actualului vicepresedinte al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar, care se asteapta la o crestere a vanzarilor de autovehicule de aproximativ 10 procente in 2008.
Principalul motiv ce va duce la incetinirea ritmului de crestere vor fi importurile de automobile second hand, dar si saturarea pietei.
Incetinirea ritmului va fi cauzata de trei motive. Nicaieri in lume o piata nu creste atat de multi ani la rand. Piata auto locala este pe un trend ascendent din 2000. Al doilea motiv il reprezinta intinerirea parcului auto - cei ce isi permit un automobil nou l-au achizitionat deja. Cel de-al treilea motiv il reprezinta importurile de automobile second hand. Piata acestora a crescut cu 15% in 2007 fata de aceeasi perioada a anului trecut, in conditiile in care in acest an a existat o taxa care sa reduca aprecierea acestora", a subliniat Stroe.
Constructorul roman si-a propus mentinerea unei cote de piata de aproximativ 30%, in conditiile in care actionarul majoritar Renault - Franta va demara la Pitesti productia unui nou model.
Noul model hatchback vine in completarea gamei si va asigura mentinerea cotei de piata. Piata romaneasca a inceput sa se reorienteze dinspre modelele sedan catre cele hatchback", a declarat Stroe.
Renault Sandero, sau Logan hatchback, nu va fi asamblat la uzina AvtoVaz, potrivit vicepresedintelui Dacia, ci doar in Romania, pe continentul european. La AvtoVaz, Renault va pastra marca Lada, dar va concepe un model nou. Exact cum a procedat si in cazul Daciei, cu Logan. "Acesta va fi un model destinat in aproximativ acelasi segment ca si Dacia Logan. Cu siguranta nu va fi unul de lux", a spus Stroe.
Un subiect important de dezbatere va ramane si in acest an taxa de prima inmatriculare, strans legata de problema poluarii. Potrivit oficialului Dacia, la nivelul Romaniei, aproximativ 19-22% din totalul emisiilor de noxe provin din transporturi.
Modificarea actualei taxe de prima inmatriculare, ar putea influenta inclusiv strategia constructorului american Ford, care a semnat cu statul roman contractul de achizitie al fostei uzine Daewoo Romania, contract care este in prezent analizat de catre Comisia Europeana. Ford nu se va limita la doar 30.000 de automobile comercializate pe an, intr-o tara si o piata unde va produce 300.000 de autovehicule anual. "Nu cunosc niciun producator cu o cota de piata de doar 10% in tara unde produce efectiv", a spus Stroe.
Guvernul va majora incepand cu anul aceasta prima de casare a rablelor, de la 3.000 de lei, la 4.000 de lei si va extinde numarul estimat al automobilelor scoase din uz de la 16.500 la 30.000 de unitati, cu fonduri suplimentare asigurate din taxa auto.
"Vad derularea programului de innoire a parcului auto ca o actiune anuala continua, pe durata a cel putin cinci ani, cu scoaterea din circulatie si innoirea parcului national cu cel putin 500.000 de automobile", a subliniat Stroe. Cu toate ca in Romania se comercializeaza si marci exotice de automobile, precum Infiniti, Cadillac sau Corvette, iar modelele noi lansate inregistreaza in primele luni de comercializare vanzari impresionante.
"Avem romani care cumpara imediat noile modele ce apar in Europa. Problema este cati de multi, numeric vorbind, sa faca acest lucru. Majoritatea romanilor vor opta sa achizitioneze (second hand din Europa de Vest - n. red.) automobile cu prestigiu de marca, dar foarte ieftine. Ori aceste masini nu pot fi decat uzate si poluante, chiar daca vor fi si ceva exceptii", a spus Stroe.
Automobile Dacia va angaja anul acesta 3.000 de persoane in uzina de asamblare si 600 de cadre cu studii superioare in departamentele administrative pentru a atinge tinta de productie de 400.000 de autovehicule in 2009.
In conditiile in care taxa ar fi eliminata, iar vanzarile Dacia s-ar diminua, fapt ce va determina o scadere a numarului de noi angajati in anii urmatori.
"Nu vreau sa dau o nota de conditionare a angajarilor legata de aceasta taxa, dar numarul celor ce vor fi angajati in 2009 va fi diminuat fata de calculele initiale", a subliniat Constantin Stroe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO