Doar 20 km din ÅŸoseaua de cenÂtură a Capitalei au fost moÂderÂnizaÅ£i în cinci ani de lucrări, un interval în care bugetul TransÂporÂtuÂrilor a depăşit 12 mld. euro, iar proiecte similare din alte oraÅŸe ale ţării în valoare de câteva sute de milioane de euro sunt funcÅ£ionale.
ÃŽntre 2007 ÅŸi 2008, bugetul TransÂporÂtuÂrilor a însumat aproape 6 mld. euro, conÂform site-ului minisÂteÂrului, iar între 2009 ÅŸi 2012 s-au aloÂcat 12 mld. euro pentru proiecte de inÂfraÂstructură, conform calculelor ZF.
ÃŽn acest interval pe ÅŸoseaua de cenÂtură a Capitalei, un drum de 72 km, statul a chelÂtuit aproape 90 mil. euro pentru lucrări de moÂderÂniÂzare, conform Companiei NaÅ£ioÂnale de AuÂtosÂtrăzi ÅŸi Drumuri NaÅ£ionale (CNADNR).
O analiză a revistei Business Construct pe baza datelor CNADNR arată că de la începutul lui 2011 ÅŸi până în prezent trei oraÅŸe din România au primit mai mulÅ£i bani decât BucureÅŸtiul pentru ÅŸoÂseaÂua de centură: Suceava este cel mai mare beneficiar, cu peste 26 mil. euro de la buget, urÂmat de IaÅŸi cu circa 24 mil. euro, ÅŸi Cluj cu cirÂca 23 mil. euro.
Pe loÂcul al patrulea, CaÂpitala a primit 16,5 mil. euro. Autorităţile abordează centura "din aproape în aproape", dar finalizarea este în continuare înÂdeÂpărtată, iar conectarea celor două autostrăzi A2, dinspre ConstanÅ£a, ÅŸi A1, spre PiteÅŸti, este un deÂmers care durează în prezent mai multe ore.
La cinci ani de la începerea lucrărilor de reabiÂlitare, doar 30% din ruta ocolitoare a BucuÂreÅŸÂtiului poate fi comparată cu cea a altor oraÅŸe din Å£ară, iar o mare problemă este legată de faptul că o bună parte din intersecÅ£iile dintre centură ÅŸi cele 18 druÂmuri prin care se poate ieÅŸi din BucureÅŸti sunt "gâtuite" în lipsa unor pasaje care să faciliteze accesul spre localităţi precum Cernica sau DomneÅŸti, arată reportajul Business Construct. ÃŽn acelaÅŸi timp, în special pe zona de sud a centurii, ÅŸoseaua este încă traversată de ÅŸapte-opt căi ferate dezafectate ce duÂceau pe vremuri înspre curÅ£ile unor depozite sau faÂbrici, care astăzi nu mai folosesc nimănui. Cu toate acesÂtea, ele încă există ÅŸi încetinesc vizibil circulaÅ£ia, în condiÅ£iile în care o bună parte din traficul de la marÂginea Capitalei este reprezentat de maÅŸini de mare tonaj.
DeficienÅ£ele de pe centura capitalei devin cu atât mai grave, cu cât traficul zilnic de maÅŸini este în creÅŸtere de la an la an, în condiÅ£iile în care nu există nicio alternativă viabilă la traversarea BucureÅŸtiului. Conform recensământului făcut de Centrul de Studii Tehnice Rutiere ÅŸi Informatică, o agenÅ£ie din subÂorÂdinea CNADNR, numărul mediu de maÅŸini care au tranÂzitat în anul 2010 ÅŸoseaua de centură a BucuÂreÅŸÂtiuÂlui într-un ciclu de 24 de ore a fost de 15.470. Anul trecut media a crescut la 16.080 de maÂÅŸini, în timp ce pentru 2012 prognoza situează nuÂmăÂrul de maÅŸini la circa 16.700 zilnic. Este greu de făcut o estimare foarte exactă a timpului necesar parcurÂgeÂrii ÅŸoselei de cenÂtură în acest regim de trafic. ReporÂteÂrii Business ConÂstruct au reuÅŸit să parcurgă toÅ£i cei 72 de kilometri în circa o oră ÅŸi 15 minute, într-o duÂmiÂniÂcă dimineaţă, în regim de trafic optim, respectiv doar câteva maÅŸini pe fiecare segment al rutei. ÃŽn timÂpul săptămânii acelaÅŸi traseu poate dura peste patru ore. Spre comparaÅ£ie, în acelaÅŸi interval de timp se poaÂte parcurge distanÅ£a dintre Praga ÅŸi Budapesta pe autostradă.
Contactat de ZF, Ludovic Orban, fostul miÂnisÂtru al transporturilor al cărui mandat s-a supraÂpus cu începerea lucrărilor la centură, susÅ£ine că a lăsat la plecare, în 2008, contracte semnate pentru modernizarea integrală a rutei în valoare de 100 de mil. euro, cu termen de finalizare de trei ani. SucÂceÂsorii săi Radu Berceanu ÅŸi Anca Boagiu nu au putut fi contactaÅ£i pentru comentarii.
Åžoseaua de centură a Capitalei candidează la titlul de cel mai tergiversat proiect rutier major al RomâÂniei. Dezbătut încă din anul 2005, înainte de adeÂrarea la Uniunea Europeană, proiectul estimat de CNADNR la o valoare de 2,3 mld. lei (circa 530 mil. euÂro) a trecut "de pe hârtie" la stadiul de ÅŸantier în anul 2007, iar de atunci s-au reabilitat în mod real doar 20 de kilometri, ÅŸi aceÅŸtia finalizaÅ£i în proporÅ£ie de 90-95%. ÃŽntre timp, în alte oraÅŸe din Å£ară proiecte de zeci de milioane de euro, o parte dintre ele cu bani euroÂpeni, pentru centuri cu regim de autostradă, deÅŸi înceÂpuÂte mai târziu, au fost finalizate sau sunt funcÅ£ionale.
În Nord circuli pe autostradă…
ÃŽn ceea ce priveÅŸte legarea pe zona de sud a celor două autostrăzi ÅŸi completarea practic a inelului de circulaÅ£ie, autorităţile au împărÅ£it cei 32 de kilometri în trei tronsoane pentru care a dat în luna aprilie ordin de începere a lucrărilor, dar doar pentru "reabilitarea centurii existente". Astfel se face că, în preÂzent, centura de sud a BucureÅŸtiului se împarte între tronsoane asfaltate recent, care se termină brusc, prin borduri înalte, în zone în care vechiul asÂfalt a fost "raÅŸchetat", ÅŸi în zone cu pietriÅŸ sau cu deÂnivelări de câţiva centimetri provocate de TIR-urile care tranzitează în fiecare zi ÅŸoseaua de centură. CNADNR estimează că la jumătatea lunii iunie stadiul lucrărilor se situează între 5 ÅŸi 20% pe centura de sud a Capitalei. Pe teren, se observă doar câteva utilaje de asfaltare care ar trebui să realizeze "din mers" centura sudică a Capitalei. Din informaÅ£iile transmise de CNADNR nu este clar când va fi lărgită ÅŸi această zonă, însă din ce se vede pe traseu muncitorii au început iniÅ£ial doar asfaltarea celor două benzi existente.
… în sud pe drum de ţară