Deschiderea podului de peste Dunăre de la Calafat a fost amânată pentru 15 iunie, cu o lună întârziere, a anunţat Victor Ponta, citat de Radio România Actualităţi în această seară.
La mai bine de jumătate de secol după ce primul pod peste Dunăre dintre România şi Bulgaria a fost deschis traficului între Giurgiu şi Ruse, un al doilea pod rutier şi feroviar între cele două ţări urma să fie inaugurat în mai, între Calafat şi Vidin. Într-o perioadă în care investiţiile în infrastructură sunt tăiate la sânge, iar soarta proiectelor de autostrăzi, de căi ferate, de aeroporturi sau de metrou este incertă, podul va fi cel mai important proiect finalizat anul acesta, cu o valoare de peste 300 de milioane de euro. Ce impact va avea noul pod asupra economiei locale şi cum ar putea fi exploatat la maximum?
Drumul de la Craiova la Calafat, pe DN 56 (sau E79), durează puţin peste o oră, astfel că ai suficient timp să te obişnuieşti cu gropile de pe carosabil. Maşinile sunt puţine şi nimic nu dă de bănuit că pe aici, în curând, ar trebui să circule tiruri pline-ochi care să aducă marfă din vest, din Germania, Austria sau Ungaria, către sud, spre Bulgaria, Grecia şi Turcia, sau invers. Cu puţin înainte să intri în Calafat însă, „filmul“ începe să se schimbe: drumul devine cu adevărat „european“ şi se lărgeşte la două benzi pe sens. Fixând privirea pe partea dreaptă a şoselei începi să înţelegi care sunt motivele schimbării bruşte: al doilea pod peste Dunăre între România şi Bulgaria este cel care a transformat, cel puţin pe câţiva kilometri, „faţa“ şoselei de lângă Calafat.
România şi Bulgaria au semnat acordul de realizare a celui de-al doilea pod peste Dunăre încă din 2000, însă demararea lucrărilor a întârziat din lipsă de fonduri. Construcţia podului, un parteneriat româno-bulgar, a început efectiv în 2007 şi trebuia iniţial să fie gata în 2010. După mai multe termene de finalizare anunţate şi nerespectate, ultima promisiune a fost că în luna mai podul va fi deschis circulaţiei.
Promisiunea va fi însă încălcată iar podul va fi inaugurat pe 15 iunie.
Podul, în cifre
Lungimea podului: 1.791 de metri
Cost pod şi infrastructură adiacentă: circa 300 mil. euro
Durată de execuţie: 2007-2013
Trafic estimat: 100.000 de maşini în primul an