Companii

Constructorul Pasajului Basarab: Premisele de creştere economică există, iar construcţiile pot fi un important generator de creştere

Sebastien Picaut, managerul în vârstă de 40 de ani al sub­sidiarei locale a FCC Con­struccion

Constructorul Pasajului Basarab: Premisele de creştere economică există, iar construcţiile pot fi un important generator de creştere

Autor: Andreea Neferu

18.01.2012, 00:07 1301

Considerată cea mai scum­pă, cea mai im­portantă, dar şi cea mai aşteptată lucrare de infrastructură urbană din Capitală în ultimii 20 de ani, pasajul de 240 de milioane de euro a fost inaugurat în vara anului trecut, aceasta fiind una dintre cele mai importante victorii ale spaniolilor pe piaţa locală.

Pentru 2011, Sebastien Picaut, managerul în vârstă de 40 de ani al sub­sidiarei locale a FCC Con­struccion, estima o creştere uşoa­ră a cifrei de afaceri, de aproape 10%, până la 120 de milioane de euro, în prin­cipal datorită încasă­ri­lor pe pro­iectele mari pe care com­pania le-a avut în deru­lare, precum auto­strada Timişoara-Arad, cen­tura Constanţei sau Pa­sajul Basarab.

"Suntem în linie cu ceea ce ne-am propus la începutul anului (2011 - n. red.). Dacă în 2010 am finalizat circa 150 de kilometri de drumuri naţionale reabilitate, în 2011 am inaugurat o serie de proiecte majore: în iunie am finalizat Pasajul Basarab, în iulie am deschis parţial centura Constanţei, iar în septembrie am deschis integral tronsonul dintre DN 3 şi Agigea", spu­ne Picaut pentru revista BUSINESS Magazin (www.bmag.ro).

De asemenea, în decembrie compania spaniolă a finalizat podul hobanat de la Otopeni de pe centura Ca­pitalei şi a deschis traficul pe auto­strada Arad-Timişoara, cu o lungime de 32 de kilometri şi o valoare de circa 115 milioane de euro. În cazul acestei autostrăzi, spaniolii au colaborat tot cu italienii de la Astaldi, dar mai au de lucrat şi în 2012, în special la centrele de întreţinere.

"Întârzierile la finali­zarea acestei autostrăzi s-au datorat întârzierii cu care s-au dat autorizaţiile de con­struire şi cu care s-au realizat expro­prierile, astfel că acest contract a fost extins."

Până la finalul anului 2012, spa­niolii spun că vor încheia lucrările şi la rea­bilitarea a 100 de kilometri de drum na­ţional între Dej şi Baia Mare, lucrări care au demarat în 2011 şi care erau rea­lizate în proporţie de 50% în decembrie.

Dacă pe segmentul de infra­structură rutieră au lucrat la unele dintre cele mai importante proiecte de autostrăzi şi drumuri naţionale, începând cu anul trecut cei de la FCC Construccion au intrat şi în con­strucţiile de magistrale de metrou din Bucureşti. În primăvara anului trecut Ministerul Transporturilor a semnat contractul de construcţie a magistralei 5 Râul Doamnei-Eroilor, în valoare de 215 milioane de euro, cu consorţiul format din Astaldi, FCC Construccion, Delta ACM 93 şi AB Construct. Tronsonul Râul Doamnei - Eroilor are o lungime de 6,22 kilometri şi va cuprin­de nouă staţii de metrou, respec­tiv Râul Doamnei, Brâncuşi, Roman­cie­rilor, Parc Drumul Taberei, Drumul Taberei, Favorit, Orizont, Aca­demia Militară, Eroilor 2. Tron­sonul ar urma să fie gata în 2015.

"Magistrala 5 de metrou este o lu­crare complexă din punct de vedere teh­nic, similară celei de la Pasajul Ba­sa­rab. Vom folosi un utilaj special, denu­mit TBM (Tunnel Boring Ma­chine - n. red.), care perforează solul şi în acelaşi timp plasează bolţari", spune Picaut. Vor fi folosite două astfel de utilaje, care vor fi aduse la începu­tul acestui an şi vor costa circa 20 de milioane de euro. "TBM-ul a fost special construit pentru solul din Bucureşti, care are anumite particu­la­rităţi, în condiţiile în care nisipul alternează cu argila şi se regăseşte şi apă. Cele două uti­laje vor lucra în paralel, iar lucrările vor începe la (staţia de metrou - n. red.) Academia Militară", adaugă managerul FCC.

Pentru 2012, strategia spaniolilor include diversificarea lucrărilor pe care le realizează, în special în domeniul căilor ferate, în contextul în care ibericii spun că în ultimii 15 ani au participat la o serie de proiecte în domeniul feroviar în Spania, ţară care în 2012 va ocupa locul al doilea la nivel mondial din perspectiva lungimii reţe­lei de căi ferate de mare viteză (circa 2.800 de kilometri, potrivit lui Picaut). Iar planurile celor de la FCC vor putea ajunge realitate dacă ţinem cont că, la finalul lunii decembrie CFR SA a anunţat că a atribuit contractul de mo­der­nizare a căii ferate Sighişoara-Aţel, cu o lungime de 23,3 kilometri, con­sor­ţiu­lui format din spaniolii de la FCC Construccion şi Azvi şi austriecii de la Alpine. Valoarea contractului nu este ne­glijabilă: 872,6 mil. lei (207,8 mil. euro).

"FCC a realizat lucrări de circa 1,3 mld. euro în domeniul reabilitării de căi fe­rate. În condiţiile în care piaţa din Spania a scăzut drastic în ultimii ani, resursele noastre pentru reabilitarea de căi ferate pot fi aduse în România", justifică Picaut interesul companiei pe seg­mentul feroviar. Mai mult, FCC vrea să participe anul acesta şi la modernizările de aeroporturi ce vor fi scoase la licitaţie.

Pentru 2012, managerul FCC Con­struc­cion are o estimare precaută pri­vind cifra de afaceri, spunând că aceas­ta se va menţine aproximativ la ace­laşi nivel ca în 2011. Totuşi, este de părere că sectorul construcţiilor din Ro­mânia are potenţial. "Premise­le de creştere economică pentru Ro­mânia există, iar sectorul con­struc­ţiilor poate fi un important generator de creştere. 2011 a fost un an când Ministerul Transpor­turilor a pus «seminţele», iar în 2012 ar trebui să vedem primele roade, însă, ca în cazul unei plante, este nevoie de apă şi de îngrăşăminte. Apa va fi re­pre­zentată de fondurile europene ce vor veni, în timp ce îngrăşămintele vor fi procesele de modernizare şi eficien­tizare a administraţiei", explică Picaut.

Per ansamblu, Picaut consideră că eco­nomia românească va creşte, însă nu la un nivel chiar atât de mare pe cât poa­te se estimează. Dacă sectorul con­struc­ţiilor va creşte, şi celelalte sectoare vor creşte, însă România nu va fi izo­la­tă de problemele pe care Bătrânul Conti­nent le are, "dar sunt şanse mari ca ţara voastră să nu aibă cele mai slabe rezultate din Europa", mai spune şeful FCC Construccion România.

Picaut vorbeşte despre performan­ţe relativ bune ale României în 2012, ba­zându-se pe experienţa pe care o are deja în ţară, dar şi pe faptul că priveşte Ro­mânia în comparaţie cu alte pieţe pe care le cunoaşte. Primul contact al lui Picaut cu România a fost în 2008, când a fost numit manager al filialei locale a spaniolilor. "Prima oară când am venit în România am fost surprins să văd o insulă de latinitate în Europa de Est, dar am observat că românii sunt si­milari spaniolilor. În business este mai greu însă să te integrezi şi, deşi există empatie în acest domeniu, consider că după circa 10 ani te poţi integra în adevăratul sens al cuvântului", mărtu­riseşte Picaut.

Este aproape de businessul din România 24 ore din 24 şi merge destul de rar în Spania, de 2-3 ori pe an, pentru că familia sa locuieşte în Româ­nia. "Nu poţi fi un manager doar de luni până vineri, trebuie să fii perma­nent aproape de afacerea pe care o conduci", spune Picaut.

Dat fiind că FCC Construccion are în lucru o serie de proiecte şi speră să câştige anul acesta şi altele, alegerea managerului de a se muta cu tot cu familie la Bucureşti este pe deplin justificată: în România încă mai e mult de lucru la infrastructură, fie că e vorba de cea rutieră, feroviară sau aeroportuară.

Cine este Sebastien Picaut

  • 40 de ani

  • A absolvit L'École Spéciale des Travaux Publics din Paris (ESTP), obţinând diploma de inginer civil în 1993. Ulterior, în 2004, a obţinut un MBA în cadrul aceleiaşi instituţii pariziene.

  • Între 1993 şi 2006 a fost manager în cadrul Soletanche Bachy Freyssinet, companie specializată în tehnologia şi structura solului, parte a grupului francez Vinci.

  • Din 2006 până în 2008 a ocupat poziţia de international area manager în cadrul Sedesa, în prezent parte a grupului spaniol Ezentis Infraestructuras.

  • Din 2008 este directorul subsidiarei româneşti a spaniolilor de la FCC Construccion.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO