Companii

Cota unica i-a determinat pe nerezidenti sa caute impozitarea in Romania. Doar contributiile sociale sunt frana

Cota unica i-a determinat pe nerezidenti sa caute impozitarea in Romania. Doar contributiile sociale sunt frana
01.12.2008, 16:14 617

Tot mai multe persoane fizice straine, nerezidente, incearca sa profite de cota de impozitare redusa, de 16%. Gabriel Sincu, senior manager in departamentul de taxe al companiei de consultanta Mazars, subliniaza efectele introducerii cotei unice. "Dupa introducerea cotei unice primim solicitari tot mai multe din partea clientilor persoane fizice straine, care, desfasurand activitate in Romania, solicita consultanta pentru structurarea pachetului de remunerare astfel incat sa fie impozitati in Romania. In acest sens pot spune ca exista o inversare a scenariului: daca pana la finele lui 2004 solicitarile clientilor erau sa le structuram remuneratia de asa maniera incat sa fie impozitati in tara de origine, acum acestia solicita impozitarea in Romania."

Competitia in domeniul fiscal este un fenomen in crestere, in special intre tarile din aceeasi regiune, si in consecinta, guvernele trebuie sa fie in permanenta la curent cu nivelul de dezvoltare al statelor vecine. In cadrul UE, acest lucru este cu atat mai important cu cat piata unica permite indivizilor si companiilor sa activeze in afara granitelor nationale, spunea recent Patrick Leonard, partener in cadrul departamentului de taxe al KPMG.
Nivelul de 16% ne situeaza in topul clasamentului UE, fiind depasiti doar de Cehia si Bulgaria, care au o cota de 15%, respectiv 10%.
"La nivelul UE, cea mai mare cota de impozit pe venit este platita in Danemarca, 59%, urmata de Suedia care a scazut de la 57% la 55%, si Olanda, cu 52%. Este deci foarte posibil ca Romania sa devina o tinta de rezidenta fiscala pentru unii cetateni ai acestor state", a precizat Daniela Oprescu, senior tax manager in cadrul companiei de consultanta KPMG.
Daca insa luam in considerare ca pe langa impozitul pe venit de 16%, un salariat cu contract de munca local mai plateste si contributiile sociale, Romania nu mai este la fel de atractiva pentru rezidenta fiscala.
"Nu numai impozitul pe venit este relevant. Costul major al muncii in Romania nu este reprezentat de impozitul pe venit, ci de contributiile sociale care cumuleaza in prezent in jur de 40%, la nivel de angajat si angajator. In aceasta situatie, poate sunt in castig salariatii care platesc toate taxele salariale in alt stat, unde contributiile sociale sunt mai mici, iar beneficiile sociale mai mari", a spus Daniela Oprescu.
Reprezentantul Mazars spune de asemenea ca impozitul pe venit de 16% face Romania competitiva fiscal, dar contributiile sociale nu. "Romania reprezinta o locatie atractiva pentru un strain care cauta sa isi optimizeze costurile fiscale. Insa intrebarea este ce fel de venituri obtine acea persoana. Pentru ca daca va veni in Romania cu contract de munca local, incheiat cu un angajator roman, atunci tot avantajul cotei unice este pierdut prin obligatia de a plati un cuantum urias al obligatiilor sociale. Cei care vin insa in postura de expatriati, precum si cei care obtin alte venituri decat cele de natura salariala, au avantaje importante care, asa cum spuneam, fac Romania foarte atractiva in ceea ce priveste rezidenta fiscala."
Emilian Duca, partener la BDO Conti Audit, una dintre cele mai mari firme de consultanta fiscala si audit dupa cele din BIG4, spune ca Romania prezinta avantaje din punctul de vedere al ratei de impunere a veniturilor persoanelor fizice.
"Dar cu toate acestea, simpla comparare a ratelor nominale de impunere a persoanelor fizice poate fi inselatoare. Astfel, chiar daca cota de impozit pe venit este mai mare decat in Romania, in majoritatea statelor europene cota reala de impunere este mai mica datorita unor deduceri substantiale acordate persoanelor fizice. In alte state, precum Danemarca, contributiile sociale sunt incluse in cota de impozit pe venit", a explicat Emilian Duca.
Simpla referire la o serie de cote de impozit nu ne arata care este nivelul de impozitare efectiv al rezidentilor, este de parere si Emilia Dragu, partener in cadrul firmei de consultanta fiscala TaxHouse. "Romania poate fi considerata aparent o tara tinta pentru rezidenta fiscala, numai in cazul in care privim lucrurile doar din perspectiva ratelor impozitului pe venit", a spus Emilia Dragu, adaugand ca mai trebuie luate in calcul deducerile aplicate in alte tari, optiunea din alte tari de a fi impozitat individual sau per total venit familie, si neaparat acelasi nivel al venitului anual sau lunar pentru a fi relevanta comparatia.
"In Romania, un angajat care primeste in mana echivalentul in lei a 1.000 de euro suporta contributii sociale de circa 220 de euro si un impozit pe venit de circa 190 de euro. Astfel, impozitul efectiv platit de angajat este de aproximativ 41% din salariul sau net. Un calcul similar ne arata ca, la aceeasi suma de venit net lunar de 1.000 de euro, un salariat din Marea Britanie suporta un impozit total efectiv de 19,2%, unul din Germania - 26%, din Polonia - 36,5%, din Portugalia - 36,4%, din Olanda - 35%, din Malta - 14%, din Luxemburg - 12,2%, Grecia - 19%. Un angajat din Bulgaria, tara recunoscuta in Uniunea Europeana pentru nivelul redus al cotei sale unice de 10%, plateste la acelasi nivel de venit net de 1.000 de euro taxe si contributii totale de 21%", a precizat Emilia Dragu.
Romania, pentru nivelul de venit de 1.000 de euro, se pozitioneaza undeva la subsolul clasamentului din punctul de vedere al fiscalizarii venitului salarial mediu calculat.
"Pe masura ce nivelul venitului anual creste, pozitia Romaniei in acest clasament creste si ea, in sensul ca Romania capata nuante de atractivitate. Insa este in continuare devansata de Bulgaria, Luxemburg, Irlanda, Marea Britanie, Franta, Spania, Lituania, Letonia, Polonia", a mentionat reprezentantul TaxHouse.
Totusi, poate un angajat al unei multinationale care presteaza servicii atat in Romania, cat si in alta tara sa prefere inregistrarea fiscala in Romania ca fiind mai avantajoasa?
"Angajatul respectiv nu este liber in a alege unde sa ii fie impozitate veniturile. De exemplu, daca vorbim de un cetatean britanic, acesta plateste in principiu impozit pentru intregul sau venit, local sau international, in Marea Britanie. Pentru venitul din Romania, el va plati impozit in Romania numai daca va petrece in Romania cel putin 184 de zile in decursul a 12 luni calendaristice consecutive. Si chiar daca va plati impozit aici, veniturile impozitate aici vor fi impozitate si in Marea Britanie, dar va primi un credit fiscal egal cu impozitul platit aici, pentru a se evita dubla impozitare. Pentru a putea fi impozitat in Romania pentru toate veniturile sale, locale sau internationale, cetateanul respectiv va trebui sa indeplineasca conditia de rezidenta, adica peste 183 de zile de sedere, pentru trei ani consecutiv. Abia din anul patru va deveni rezident fiscal definitiv in Romania si va plati impozit in Romania", a explicat Gabriel Sincu.
Acelasi raspuns este oferit de toti consultantii fiscali contactati de ZF. "Regulile de rezidenta fiscala sunt stabilite prin legislatia interna si tratatele de evitare a dublei impuneri care prevaleaza. Deci, stabilirea rezidentei fiscale nu este o optiune personala, ci un fapt care decurge din situatia specifica a fiecarui individ si indeplinirea anumitor conditii", a spus Daniela Oprescu.
Putem spune ca Romania are un sistem fiscal mai atractiv fata de alte tari din Europa?
"Cand analizam atractivitatea sistemului fiscal romanesc pentru angajati, trebuie sa raportam nivelul contributiilor la nivelul prestatiilor de asigurari sociale, adica la serviciile si compensatiile banesti primite. Tinand cont de acest aspect, in practica se simte o reticenta a persoanelor fizice de a-si stabili rezidenta fiscala in Romania, in comparatie cu alte tari europene", a spus Emilia Dragu.
Este greu de identificat o tendinta a migrarii unor persoane fizice straine spre Romania pentru a-si stabili rezidenta fiscala, deoarece nu exista nicio statistica oficiala in acest sens, precizeaza Emilian Duca de la BDO. "Pentru decizia de emigrare, aspectele fiscale au, de regula, o importanta mult mai redusa in comparatie cu aspecte precum nivelul veniturilor sau calitatea vietii", a adaugat Emilian Duca.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO