Companii

COTAR: Avem cel mai mare număr de taxiuri pe cap de locuitor din Europa. Ar trebui introdus un tarif unic şi limitat numărul de autorizaţii

COTAR: Avem cel mai mare număr de taxiuri pe cap de locuitor din Europa. Ar trebui introdus un tarif unic şi limitat numărul de autorizaţii

Autor: Mediafax

31.03.2012, 17:07 2248

COTAR susţine că numărul de 4 taxiuri la 1.000 de locuitori este cel mai mare din Europa şi că introducerea unui tarif minim şi interzicerea efectuării curselor în afara localităţii nu ar afecta libera concurenţă pe piaţa taximetriei. În plus, reprezentanţii Confederaţiei consideră că s-ar garanta astfel respectarea de către operatorii de transport a prevederilor legale care interzic vânzarea produselor sau a serviciilor în pierdere.

"Având în vedere caracterul de utilitate publică al acestui serviciu suntem de părere şi susţinem ideea stabilirii unui tarif minimal pentru aceste operaţiuni, atât pentru a putea garanta accesul la aceste servicii unui număr cat mai mare de clienţi ce işi manifestă nevoia de transport, cât şi pentru a nu ne simţi discriminaţi în raport de celelalte forme de transport terestre - autobuze, troileibuze, tramvaie, metrou - care se bucură de un tarif unic şi/sau minim, deşi împreună reprezentăm structura de bază, primordială şi principală în ceea ce priveşte mijlocul de transport. Susţinerile conform cărora dacă s-ar admite o atare modificare s-ar perturba concurenţa sunt neadevărate pentru că prin stabilirea unui preţ minim nu înseamnă că se va afecta piaţa produselor, participanţii având exclusiv obligaţia de a nu scădea sub acest tarif, însă stabilirea oricarui alt tarif superior nu îi va putea fi interzisă", se arată într-un comunicat transmis de Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).

De asemenea, necesitatea stabilirii unui tarif minim se impune pentru garantarea ca fiecare firmă de taximetrie să respecte prevederile OG 99/2000, care spune că este interzis oricărui comerciant să ofere sau să vândă produse în pierdere.

Mai mult, există şi alte exemple de tarife minimale, cum ar fi onorariile pentru notari şi executori judecătoreşti, tarife pe piaţa RCA, tarifele stabilite de regiile autonome de transport local.

"Prin urmare, opozitia Consiliului Concurenţei faţă de tarifele minime ce fac obiectul unor modificări a Legii 38/2003 este nejustificată (...) - Taximetria fiind de utilitate publică executarea acestui serviciu în afara autorităţii de autorizare nu poate să indice limitarea pieţei, astfel cum nici transportul în comun nu se desfasşoară în alte localităţi decât cele pentru care a fost înfiinţat", potrivit COTAR.

Consiliul Concurenţei consideră că modificarea Legii taximetriei prin stabilirea unor tarife unice pentru operatori şi interzicerea efectuării curselor în afara localităţii în care este emisă licenţa de transport ar încălca principiile liberei concurenţe.

Săptămâna trecută Comisia pentru industrii si servicii din Camera Deputatilor a aprobat o serie de amendamente la Legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere.

"Consiliul Concurenţei consideră că existenţa unor tarife unice ar fi în mod evident contrară intereselor utilizatorilor de astfel de servicii, atât în ceea ce priveşte existenţa unor preţuri corecte cât şi a asigurării unor servicii de calitate. Este, practic, imposibil de stabilit un tarif unic corect, în condiţiile în care costurile fiecărui operator privat sunt diferite, astfel că orice tarif ar fi calculat acesta ar fi arbitrar", se arată într-un comunicat al autorităţii de reglementare în domeniul concurenţei.

Instituţia susţine că în prezent concesionarea serviciilor de transport în regim de taxi prin contracte de gestiune delegată s-a creat cadrul propice pentru o concurenţă loială prin preţ pe acestă piaţă, fără a depăşi limita maximă stabilită de autoritatea locală.

Legea taximetriei, în forma actuală, nu îi împiedică pe operatori să modifice individual tarifele fără a depăşi o limită maximă stabilită de primărie. Sub această limită, operatorii pot practica orice tarif, în funcţie de costurile fiecăruia (tipul de carburant şi consumul realizat, dimensiunile autovehiculului, capacitatea portbagajului, dotarea sau nu cu aer condiţionat, abs-uri, alte aspecte ce ţin de confortul şi siguranţa pasagerului, amortizări, asigurări de răspundere civilă, salarii etc).

Astfel, Consiliul consideră că fiecare operator de taxi are costuri diferite şi trebuie să îşi determine în mod independent politica comercială, precum şi orice modificare a acesteia.

Totodată, gradul de concurenţă în aceste pieţe este deja afectat de existenţa limitării administrative a numărului de autorizaţii taxi, iar Consiliul Concurenţei consideră că o astfel de măsură este de asemenea în dezavantajul consumatorilor, deoarece determină atât creşterea tarifelor cât şi a timpilor de aşteptare, doi dintre parametrii de baza ai acestui serviciu.

Referitor la limitarea activităţii de taxi numai în interiorul localităţii de autorizare, Consiliul Concurenţei consideră că trebuie avut în vedere ca acest lucru să "nu îngrădească posibilitatea prestării serviciului în altă localitate, cu caracter ocazional, în situaţii determinate în mod clar şi obiectiv".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO