Companii

Criza trimite inapoi cu trei ani singura piata unde Romania a batut media europeana la consum - berea

14.08.2009, 00:00 38

Vanzarile de bere au inregistrat in primele sase luni ale acestui an o scadere de aproximativ 14% fata de aceeasi perioada din 2008, potrivit datelor Institutului National de Statistica. Producatorii confirma diminuarea vanzarilor din primul semestru, insa anunta o scadere de pana in 10%.

 "Diferenta dintre datele de la INS si ce raporteaza jucatorii din industrie vine si din modul in care se calculeaza volumele. In linii mari diferenta consta in faptul ca INS masoara productia realizata, in timp ce industria raporteaza produsul care exista in magazine/HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele, terase - n. red.)", explica Stephan Maria Weber, presedintele Asociatiei Berarii Romaniei si presedintele Ursus Breweries, unul dintre cei mai mari producatori locali.

Chiar si in cazul unei scaderi de pana in 10%, de la zece milioane de hectolitri in prima jumatate a anului 2008, vanzarile de bere abia se apropie la finalul lunii iunie a acestui an de noua milioane de hectolitri, nivel apropiat de cel din 2006.

Scade consumul

"Factorii care au determinat scaderea pietei sunt in primul rand de natura economica, pe fondul crizei. Aceasta a determinat schimbari in comportamentul de consum, respectiv o scadere a increderii consumatorului in puterea sa de cumparare, ceea ce face ca oamenii sa consume mai putin si cu o frecventa mai redusa", sustine presedintele Asociatiei Berarii Romaniei.

El adauga ca in prima jumatate a acestui an rata somajului a crescut, in timp ce veniturile trimise de romanii din strainatate sunt mai reduse, iar acestia nu mai vin in vacanta in Romania asa cum o faceau in anii precedenti.

 "Aceasta inseamna aproximativ doua milioane de consumatori mai putin in sezonul vacantelor", spune Weber, completand ca acesta este sezonul de varf al consumului de bere. Ploile dese si temperaturile foarte ridicate au reprezentat, de asemenea, un impediment.

"Daca scaderea vanzarilor va continua in acelasi ritm si in cel de-al doilea semestru al acestui an, volumul total al pietei berii va fi la finalul lui 2009 cu aproximativ trei milioane de hectolitri mai mic decat cel din 2008", a declarat Vifor Versescu, directorul general al Patronatului Societatilor Independente Producatoare de Bere din Romania (PSIPBR).

 

Fiecare roman "renunta" la zece litri de bere

Piata berii depasea la finalul anului trecut vanzari de aproximativ 1,6 miliarde de euro si 20,2 milioane de hectolitri, inregistrand o crestere in volum de 4,1% fata de rezultatele obtinute in anul precedent, potrivit datelor Asociatiei Berarii Romaniei. Astfel, daca la finalul anului 2008 consumul de bere pe cap de locuitor era de 93 de litri la un volum total al pietei de peste 20 de milioane de hectolitri, dupa o reducere a pietei cu trei milioane de hectolitri, un roman va consuma la finalul lui 2009 cu aproximativ zece litri mai putin decat o facea in urma cu un an. De asemenea, din punctul de vedere al valorii vanzarilor, daca la jumatatea anului 2008 acestea treceau de 800 de milioane de euro, in primele sase luni ale acestui an au scazut cu aproximativ 40 de milioane de euro, la 760 de milioane de euro.

Aceasta scadere ar fi trebuit sa fie mult mai mare, insa producatorii au reusit sa recupereze teren prin cresterea preturilor.

Aproximativ 85% din vanzarile locale de bere sunt realizate de filialele multinationalelor din industria berii - Heineken Romania (Heineken), InBev Romania (AB InBev), United Romanian Breweries Bereprod (Carlsberg) si Ursus Breweries (SABMiller) si de producatorul brandului Albacher, Romaqua.

 

Jucatorii mici nu-si revin

Desi cei mai mari producatori de bere au resimtit puternic efectele crizei financiare si scaderea puterii de cumparare a consumatorilor, cei mai afectati in primele sase luni ale acestui an au fost producatorii mici si mijlocii. Acestia au inregistrat vanzari cu 18% mai mici in aceasta perioada, de circa 330.000 de hectolitri, exceptand inchiderile de fabrici, cum a fost cazul Bere Azuga.

In aceste conditii, estimarile realizate de producatorii de bere la inceputul acestui an, care vizau o stagnare a pietei sau o crestere de pana la 3-5%, sunt acum imposibil de obtinut. Astfel, dupa mai bine de zece ani de crestere consecutiva, anul 2009 va aduce prima scadere a pietei berii pe plan local.

"In ianuarie-februarie, cand au fost facute aceste estimari, era inca perioada de iarna, iar scaderea inregistrata era oarecum normala in aceasta perioada. Problemele au aparut in lunile mai si iunie, cand se pare ca nici temperaturile mai ridicate nu au putut ajuta la o revenire a pietei", explica Versescu.

 Din februarie anul acesta pana in mai inclusiv, productia de bere a scazut timp de patru luni consecutiv cu intre 12 si 17%. Scaderea vanzarilor de bere din trimestrul doi a fost insa cu mult mai puternica decat cea inregistrata in primele trei luni ale anului.

 Dupa ce in aprilie vanzarile de bere de pe plan local au scazut cu 21% fata de aceeasi perioada a anului precedent, producatorii inca sperau la o revenire a consumului incepand din luna mai. Atunci insa productia de bere la nivelul intregii piete a fost cu 14% mai mica decat in aceeasi luna din 2008, in timp ce vanzarile realizate au scazut cu aproape 16% fata de cele din anul precedent.

In plus, vanzarile din luna iulie a acestui an au inregistrat acelasi trend cu cele din iunie, potrivit lui Versescu, ceea ce ar insemna ca si in cea mai calda luna a acestui an berarii vor simti o scadere a vanzarilor cu intre 10 si 15% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

"In conditiile actuale, este dificil de spus cum va fi finalul de an, dar perspectiva nu este foarte optimista", conchide Weber.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO