Cele trei companii aeriene, ce au transportat aproape 4 milioanede pasageri anul trecut, operează 59 de avioane, cu o vârstăcuprinsă între opt şi 12 ani, costul de întreţinere plătit pe avionvariind între 1 şi 5 milioane de euro, în funcţie de tipulavionului, potrivit datelor din piaţă.
"Costul de întreţinere pe care îl avem anual pentru un avioneste de 1 milion de euro. La aceste costuri se mai adaugă şi unelecontroale pe care le realizăm anual. Cheltuielile totale cuîntreţinerea flotei de aeronave se vor ridica la 19,6% din cifra deafaceri anul acesta", a declarat Paula Ardelean, vicepreşedintemarketing & vânzări al companiei aeriene Carpatair, careoperează 18 aeronave (12 avioane Saab, cu o capacitate de 50 delocuri, trei avioane Fokker cu 105 locuri şi încă trei avioaneFokker cu 70 de locuri), vârsta medie a flotei fiind de 12ani.
Compania aeriană Carpatair, deţinută de omul de afaceri NicolaePetrov, a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 65 mil.euro la un număr de 500.000 de pasageri. Costurile de întreţinereale flotei Carpatair s-ar putea ridica la circa 13 mil. euro anulacesta, dacă cifra de afaceri se va menţine la nivelul celei deanul trecut. În total, capacitatea de zbor a companiei se ridică la1.125 de locuri, potrivit calculelor ZF.
Pe de altă parte, costurile de întreţinere pentru avioane decapacitate mai mare, cum ar fi aeronavele Boeing sau Airbus, seridică chiar până la 4 milioane de euro pe an, potrivit surselordin piaţă. Cele mai multe aeronave Boeing se găsesc în flotacompaniei aeriene low-cost Blue Air, controlată de omul de afaceriNelu Iordache.
În acelaşi timp, avioanele de tip Boeing sau Airbus sunt şi celemai scumpe avioane de pe piaţă, preţul de catalog al unui astfel deavion ajungând la circa 40 de milioane de dolari (33 mil. euro),potrivit datelor din piaţă. Cu toate acestea, preţul diferă foartemult în funcţie de îmbunătăţirile care se adaugă avionului, numărulde avioane comandate şi discount-ul negociat.
Compania Blue Air a semnat un contract de achiziţie pentru cinciavioane Boeing 737-800 Next Generation, care vor fi livrate până lafinalul lui 2013, investiţia totală în aceste aeronave nefiindfăcută publică. Blue Air operează 15 avioane.
În cazul în care o companie deţine mai multe modele de avioane,costurile de întreţinere cresc. Tarom este compania aeriană careare în exploatare şapte modele de aeronave (din clasa Boeing,Airbus şi ATR), faţă de trei modele, câte are Carpatair. Operareamai multor tipuri de aeronave înseamnă costuri mai mari cuîntreţinerea şi cu personalul navigant. Ruxandra Brutaru, şefacompaniei Tarom, plănuieşte să renunţe fie la modelele Airbus, fiela Boeing, pentru reducerea cheltuielilor cu întreţinerea. Companiade stat este şi cea care operează cu cea mai tânără flotă deavioane, vârsta medie a unui avion fiind de opt ani. Anul trecut,compania Tarom, care are 26 de avioane, a primit cele două ATR-uricomandate, preţul de catalog fiind de 18 mil. dolari de avion. Pelângă costurile cu achiziţia şi întreţinerea aeronavelor,companiile aeriene mai cheltuiesc câteva milioane de euro şi cusalariile şi pregătirea piloţilor şi a însoţitorilor de bord.Aproape 405 piloţi şi 548 de însoţitori de bord lucrează în celetrei companii aeriene româneşti, salariul mediu al unui însoţitorde bord fiind de 1.000 de euro, în timp ce salariul unui pilotpoate ajunge la 5.000 de euro, potrivit datelor din piaţă.
Cheltuielile cu angajaţii: 10% din cifra deafaceri
Paula Ardelean, vicepreşedinte marketing & vânzări al companieiaeriene Carpatair, susţine că cheltuielile salariale reprezintă 7%din cifra de afaceri, adică 4,5 milioane de euro, potrivitcalculelor ZF, ce iau în considerare nivelul cifrei de afaceri deanul trecut.
"(...) La aceste costuri se adaugă şi costurile de pregătire apersonalului (menţinere licenţe, certificare, altele) carereprezintă un alt 3% din totalul cifrei de afaceri", a declaratPaula Ardelean, care a mai adăugat că numărul total de angajaţi aiCarpatair se ridică la 470 de oameni. Compania aeriană Carpatair,deţinută de omul de afaceri Nicolae Petrov, a încheiat anul trecutcu o cifră de afaceri de 65 mil. euro la un număr de 500.000 depasageri.
Aproape 37% din angajaţii companiei aeriene Carpatair sunt piloţisau însoţitori de bord. Astfel că la Carpatair lucrează 78 depiloţi şi 95 de însoţitori de bord. "Având în vedere deficitul depiloţi din România, suntem obligaţi să apelăm la resursele depiloţi din afara ţării pentru a putea să ne desfăşurăm activitatea.În cazul companiei noastre, 50% din piloţi sunt români şi 50% suntstrăini", a precizat Paula Ardelean. Ea a mai menţionat că din ceîn ce mai mulţi piloţi îşi desfăşoară activitatea prin firme derecrutare specializate.
Pe de altă parte, în cazul companiei aeriene low-cost Blue Air,deţinută de omul de afaceri Nelu Iordache, cei mai mulţi piloţisunt români. În compania aeriană lucrează 107 piloţi şi 153 deînsoţitori de bord. "Avem 20 de piloţi străini şi 16 însoţitori debord străini", a declarat Florentina Ivan, directorul de relaţiipublice al companiei low-cost Blue Air.
În România, vârsta de pensionare pentru piloţi a fost redusă la 50de ani, spre comparaţie cu situaţia din alte ţări europene, undepiloţii ies la pensie abia la 60-65 de ani.
"Această măsură a dus la scoaterea din activitate înainte de termena peste 500 de piloţi comerciali în perioada anilor 1990-2010", aspus Paula Ardelean. Cursurile pentru cei care vor să devină piloţicostă în piaţă între 80-100.000 de euro, potrivit reprezentanteiCarpatair.
În ceea ce priveşte însoţitorii de bord, "resursa umană în acestdomeniu este mult mai generoasă", având în vedere procedura depregătire a acestora, care este mai simplă decât cea prin care trecpiloţii.