Companii

Cu ce se aseamana si ce le diferentiaza pe cele mai mari malluri din Bucuresti si din tara: Cotroceni Park si Iulius Mall Timisoara

Cu ce se aseamana si ce le diferentiaza pe cele mai mari malluri din Bucuresti si din tara: Cotroceni Park si Iulius Mall Timisoara

Iulius Mall nu are concurenta in Timisoara, iar proprietarii vizeaza o medie de 38.000 de vizitatori zilnic, circa 10% din populatia orasului. Media vizitatorilor pentru Cotroceni Park era estimata la 50.000 de oameni

13.11.2009, 00:00 278

Amandoua au atributul de "cel mai mare mall" - Cotroceni Park inBucuresti (76.000 mp suprafata inchiriabila) si Iulius MallTimisoara in afara Capitalei (64.000 mp suprafata inchiriabila) -dar asemanarile dintre cele doua proiecte se cam opresc aici si lao serie de chiriasi mari, precum Zara, Starbucks, Cinema City,Intersport, KFC sau Diverta, prezenti in ambele proiecte.

Trecandde aceste aspecte, proiectele sunt aproape complet diferite:Cotroceni Park are o forma destul de simpla - un triunghi pelaturile caruia se intind cele220 de magazine, in timp ce proiectul lui Iulian Dascalu poate ficonsiderat "intortocheat", aceasta fiind chiar una dintre temelepropuse arhitectilor, de a face spatiile sa semene cu unlabirint.

Ideea poate fi riscanta, in conditiile in care o parte dintrecumparatori prefera formele simple, pentru a gasi mai usormagazinele preferate, dar reprezentantii mallului spun ca oameniis-au obisnuit, iar surpriza de a gasi un nou spatiu pe care nu ilcunosteai sau prezenta unor zone care ofera o intimitate mai marecompenseaza acest lucru. In plus, proiectul din Timisoara a fostdezvoltat in doua faze distincte, astfel ca cele doua zone vor fimai greu asimilate drept un singur proiect de catrecumparatori.

Lemn vs. sticla

Spre deosebire de Cotroceni Park, unde spatiile sunt extrem delargi, iar numeroase zone au lumina naturala - cupola de sticla dincentru, de 4,300 de metri patrati, reprezentand ea singura oatractie pentru vizitatori - in proiectele Iulius Mall, in schimb,domina ornamentele din lemn, iar spatiile sunt mai putin largi, inconditiile in care proiectul este dezvoltat pe trei nivelurisupraterane.

"De ce este o atmosfera placuta in mall si oamenii vor sarevina, acestea sunt detalii si anumite secrete profesionale pecare nu doresc sa le spun. Pot sa va spun in schimb ca neintereseaza crearea unei atmosfere placute, sa oferim servicii decalitate si un mix de profile mai complex in fiecare dintremallurile noastre", a declarat Iulian Dascalu, proprietarulgrupului Iulius, care detine patru malluri - in Iasi, Cluj, Suceavasi Timisoara.

La Timisoara Iulian Dascalu a vrut sa duca mai departe decatalti proprietari locali de malluri conceptul de "city inside thecity", aducand in cadrul proiectului o capela, o "Casa aCasatoriilor" si chiar institutii ale statului, precum directia depermise si inmatriculari auto sau serviciul public de pasapoarte.In schimb, Cotroceni Park are o mai bogata parte de entertainment,prin prezenta patinoarului acoperit, a salii de cinematograf IMAX,prima de pe piata locala, precum si a pistei de karting si atrenuletului pentru copii, aflate inca in lucru. Un plus pentruIulius este spatiul mai mare de joaca destinat copiilor, precum sizona de food-court, unde in ziua deschiderii functionau aproapetoate restaurantele, care isi propun sa satisfaca atat gusturileamatorilor de mancare cu specific grecesc, chinezesc, precum sifast-food. O decizie inspirata a fost relocarea acestei zone laetajul doi al noii aripi din Iulius Mall, motiv pentru care toticei care vor dori sa manance vor fi nevoiti sa treaca prin dreptulmagazinelor de la etajele inferioare, crescand astfel sansele devanzari.

In ziua deschiderii inca se mai lucreaza

Lafel ca toate centrele comerciale de pe piata locala, in ziuadeschiderii mai erau o serie de lucruri de pus la punct: unelemagazine nu au terminat de amenajat spatiile, la locul de joacapentru copii inca se mai lucra, iar una dintre scarile rulante s-ablocat de mai multe ori din cauza numarului mare de vizitatori,care au fost nevoiti in unele cazuri sa se ingramadeasca inlifturi.

Situatia a fost asemanatoare si la deschiderea Cotroceni Park,unde la fel ca si la proiectul din Timisoara, o buna parte dintremuncitori erau asiatici.

Cand vine vorba de cifre, diferentele devin mult mai evidenteintre cele doua malluri, incepand de la investitie si suprafata siterminand cu datele privind numarul vizitatorilor si veniturileobtinute din chirii. Ele se potrivesc din nou cand vine vorba derandamentul investitiei pentru dezvoltatori - de circa 10% anual -,tinand cont ca proprietarii Cotroceni Park spera la incasari anualede circa 30 mil. euro, la o investitie de 300 de milioane de euro,in timp ce Iulian Dascalu anticipeaza ca proiectul din Timisoara iiva aduce in primul an integral de functionare 10,8 milioane deeuro, in conditiile in care investitia totala s-a ridicat la 105milioane de euro.

In ceea ce priveste traficul, in conditiile in care Iulius Mallnu are concurenta in Timisoara, proprietarii vizeaza o medie de38.000 de vizitatori zilnic, circa 10% din populatia orasului, intimp ce media vizitatorilor pentru Cotroceni Park era estimata la50.000 de oameni. Pe banii de cumparaturi ai celor doua milioane debucuresteni insa "se lupta" acum circa 10 centre comerciale mediisi mari.

Odata cu inaugurarea extinderii de la Timisoara, sezonul dinacest an al deschiderilor de centre comerciale a fost inchis, dupace numeroase proiecte de acest gen au fost blocate, iar o parte aufost amanate pentru prima parte a anului viitor.

Cartile sunt acum pe masa, iar dezvoltatorii si retaileriilucreaza la strategiile de convingere a populatiei sa nu renunte lacumparaturile de sarbatori nici in acest an dificil.

AFACERI DE LA ZERO