Companii

„Cu investiţii în infrastructură, educaţie şi agricultură putem avea creştere economică de 5%“

Florian Mihuţ, acţionar majoritar al Frigoexpres Oradea: Am văzut Master Planul General de Transport şi proiectele propuse. Acesta trebuia să se facă încă din ’90. Nu înţeleg de ce nu s-au făcut proiectele de infrastructură menţionate până acum. Trebuia să avem autostrăzi care să lege România de Chişinău, de Belgrad.

Florian Mihuţ, acţionar majoritar al Frigoexpres Oradea: Am văzut Master Planul General de Transport şi proiectele propuse. Acesta trebuia să se facă încă din ’90. Nu înţeleg de ce nu s-au făcut proiectele de infrastructură menţionate până acum. Trebuia să avem autostrăzi care să lege România de Chişinău, de Belgrad.

Autor: Mirabela Tiron

11.11.2014, 00:03 326

Florian Mihuţ, directorul general şi acţionarul majoritar al trans­portatorului rutier de marfă Frigo­expres din Oradea, cu afaceri de 12 mil. euro, spune că dezvoltarea infrastruc­tu­rii de transport este principalul element ce poate contribui  la o creştere anuală cu 5% în următorii ani.

„Suntem mult în urmă, întârziaţi faţă de alte ţări europene, în ceea ce priveşte infrastructura de transport. Oraşele nu sunt conectate pentru redu­ce­rea timpilor de parcurs, nu există cen­turi în anumite oraşe pentru trans­por­ta­torii de marfă“, a declarat el.

Cu doar 645 de kilometri de auto­străzi, România se află la coa­da cla­sa­mentului eu­ropean în ceea ce pri­veşte in­frastructură ru­tieră. Pe hârtie, pentru ur­mătorii doi ani, statul şi-a asumat deschi­de­rea altor 200 de kilo­me­tri de autostrăzi.

Ziarul Financiar a dat startul proiectului „Ro­mânia 5%“, prin care mobilizează clasa de business auto­htonă - antre­prenori şi com­pa­nii private - pentru a crea o platformă de re­lan­sare economică a Româ­niei. Cu o creş­tere estimată astăzi la doar 2,2% pentru 2014 şi 2,4% pentru 2015 se pune tot mai mult problema dacă convergenţa Ro­mâniei cu Occidentul se va realiza vre­odată sau niciodată.

Frigoexpres, care a intrat în in­sol­venţă în august anul trecut, a ajuns să îşi asigure 70% din  business din livrările în străinătate, în ţări precum Germania, Fran­ţa sau Danemarca, unde a semnat con­tracte cu produ­că­tori de legume şi lapte după ce înainte de in­sol­­venţă cea mai mare par­te a afacerilor erau ge­nerate de transportul pe piaţa locală.

„Am văzut Master Planul General de Trans­port şi proiectele pro­puse. Acesta tre­buia să se facă încă din ’90. Nu înţeleg de ce nu s-au făcut proiectele de in­frastructură men­ţio­na­te până acum. Trebu­ia să avem autostrăzi care să lege România de Chişinău, de Belgrad. Pro­ble­ma este că nu se lucrează la modul serios. Până ieşim din România cu mar­fa pierdem foarte mult timp“, a precizat el.

Anul trecut compania, care trans­por­tă pentru clienţi precum Unilever sau Billa,  a avut o cifră de afaceri de 12 mil. euro  şi pierderi de circa 3,6 mil. eu­ro, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Compania şi-a redus numărul de camioane la 120 faţă de 180 înainte de a intra în insolvenţă, dar şi numărul de angajaţi la 170 de persoane faţă de 255.

Şeful companiei de transport mai spune că pe lângă inves­ti­ţii în infrastruc­tura de trans­port, România trebuie să se focuseze pe dezvol­tarea educaţiei. „Nu este normal că nu avem şcoli de stat care să pregă­tească şoferi profesio­nişti. Cu greu găsim şo­feri buni, cei mai mulţi lucrează prin străi­nă­tate“, a spus el, adău­gând că salariul unui şofer român care efectuează curse în străinătate ajunge la 1.000 de euro net pe lună.

În opinia lui, o creştere economică anua­lă cu 5% ar putea să fie susţinută şi de agricultură, care are nevoie de in­vestiţii. „Mâncăm fructe şi legume aduse din străinătate, nu este normal. La lactate, la fel. În supermarket, un litru de lapte este foarte scump.“

Pe piaţa de transport de mărfuri pe ca­le rutieră mai activează Dumagas Trans­port, Edy International Spedition (în insolvenţă), Waberer’s România. Pia­ţa transporturilor rutiere de măr­furi s-a ridicat la 5,6 mld. euro anul trecut.

Trimiteţi soluţiile pentru creştere economică pe adresa crestere5%@zf.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO