Companii

Cum a ajuns fondatorul Cargus de la curierul propriei afaceri la cel mai bogat intreprinzator de pe piata de curierat

Cum a ajuns fondatorul Cargus de la curierul propriei afaceri la cel mai bogat intreprinzator de pe piata de curierat

Augustin Plesea, fondatorul Cargus: Aveam un telefon cu fax si un Oltcit, iar o parte din banii pe care ii aveam i-am investit in publicitate. Carmina statea la telefon si prelua comenzile si eu le livram. In aceeasi perioada am inceput sa caut angajati in tara.

14.05.2008, 16:05 1883

Cand a pus bazele a ceea ce urma sa devina cea mai mare companie de curierat intern, Augustin Plesea s-a gandit doar sa isi asigure resursele necesare pentru a-si intretine familia.
"In perioada de dupa Revolutie am lucrat in domeniul transportului international si am dezvoltat un segment de export pe relatia Asia", isi aminteste Plesea. Practic, experienta in transportul international de marfa i-a dat ideea unei afaceri care sa aiba ca profil livrarile.
"Mi-am dat seama ca e mai bine pentru viitorul meu sa decid eu pentru mine", a hotarat la acel moment Plesea. Cu un Oltcit si cu un buget de investitie de 3.000 de dolari, Augustin Plesea impreuna cu sotia sa Carmina Dumitrescu au demarat aceasta afacere in 1991.
"Aveam un telefon cu fax si un Oltcit, iar o parte din banii pe care ii aveam i-am investit in publicitate. Carmina statea la telefon si prelua comenzile si eu le livram. In aceeasi perioada am inceput sa caut angajati in tara." Pentru ca nu existau firme locale in domeniu, a fost destul de greu pentru Plesea sa stabileasca un tarif al serviciilor sale, folosind ca reper pretul unui bilet de tren pana la acea destinatie.
La inceput afacerea din curierat nu se refinanta singura, ci era sustinuta de operatiunile de import-export.
"Toti banii castigati din exporturi se duceau in afacerea de curierat", spune Plesea. Totodata, cresterea cererii de pe piata a determinat Cargus sa isi extinda acoperirea si sa ajunga, la numai doi ani de la infiintare, sa acopere intreg teritoriul tarii. Privind in urma, Plesea nu isi aminteste momente in care sa fi fost determinat sa renunte. "Au fost probleme carora le-am gasit rezolvarea. Nu mi-am pus problema sa renunt. Aceasta afacere era sursa de venit a familiei mele", afirma Plesea. Nici divortul nu a dus la scindarea afacerii, atat Carmina Dumitrescu, cat si Augustin Plesea preferand sa ramana parteneri de afaceri.
De la o masina si doi oameni, Cargus a ajuns in circa 15 ani la peste 1.700 de angajati si o flota de peste 1.000 de masini. Desi a crescut o afacere care a ajuns anul trecut la circa 30 de milioane de euro, Plesea a ramas destul de discret, cu putine aparitii in presa.
Negocierile cu cei de la DHL au durat mai mult de doi ani, insa abia in vara anului trecut au aparut primele informatii cu privire la negocierile derulate cu cei de la DHL. Ambele parti au negat insa aceste zvonuri, reprezentantii Cargus afirmand insa ca nu exclud o posibila vanzare, in timp ce cei de la DHL nu ar fi spus pas achizitiilor pe pietele cheie.
Decizia de vanzare a Cargus nu este insa o surpriza, avand in vedere faptul ca mai multe companii din domeniu si-au anuntat intentia de atragere a investitorilor pentru a-si sustine cresterile mari cu investitii pe masura.
Dupa cum spune Plesea, vanzarea a fost o varianta "mai buna" pentru Cargus, care se va alinia din punct de vedere tehnologic companiilor mari din domeniu. In urma unor negocieri indelungate, nelipsite de indoileli in anumite momente, Plesea a decis sa vanda compania catre DHL, singurul jucator cu care negociase, avand in vedere "gentelmen agreement-ul" incheiat. Singurele doua conditii care mai trebuie indeplinite sunt avizul Consiliului Concurentei si un audit. In aceasta tranzactie Cargus a fost reprezentata de Radulescu si Toma, precum si de casa de avocatura Salans in runda finala. Cargus a mai lucrat si cu cabinetul de audit Laurentia Serban.
In paralel cu dezvoltarea altor afaceri, Plesea ramane la carma Cargus, o companie cu un ritm anual de crestere de circa 50%, care isi propune ca in urmatorii ani sa ajunga la o cota de 40%-50% din piata de curierat intern, fata de circa 35% in prezent. Cresterea companiei ar putea fi sustinuta si de posibile achizitii, care nu se vor concretiza insa in acest an.
Cargus a cumparat companii si inainte de a fi preluata de catre DHL, la inceputul acestui an platind circa doua milioane de euro pentru Pan Expres, iar in urma cu un an achizitionand si divizia de transport a Romtrans, potrivit unor surse din piata. Totodata, Cargus a renuntat la sfarsitul anului trecut la livrarile internationale derulate prin firma DPD RO, unde era asociat cu Geopost, o divizie a Postei Franceze care a intrat ulterior in Romania prin achizitia Pegasus.
Odata cu aceasta tranzactie, Cargus se va axa exclusiv pe livrarile interne, in timp ce DHL va expedia colete doar pe plan international. Astfel, aceste doua companii se vor completa reciproc, tinta fiind obtinerea pozitiei de lider pe ambele segmente.
In ceea ce priveste livrarile internationale, cei mai importanti jucatori sunt, pe langa DHL, TNT si UPS, in timp ce pe curieratul domestic isi impart cotele de piata companii precum Cargus, Fan Courier, Curiero, TCE Logistica sau Pegasus. Dintre acestea, doar Fan Courier nu are in prezent ganduri de vanzare, Curiero atragand Asesoftul in actionariat, Pegaus-ul Geopost-ul, in timp ce TCE Logistica va demara in acest an demersurile in acest sens.
In paralel, din ce in ce mai multe companii cu renume intra pe piata locala precum posta germana (prin DHL a intrat in actionariatul Cargus) sau franceza (prin diviza Geopost a intrat in actionariatul Pegasus). "Cu siguranta vor mai intra si alte companii", spune Plesea.
Si companiile mai mici de pe piata precum Sprint Courier, Concorde Courier, Alo Courier, Nemo Expres sau Roexpres ar putea fi in perioada urmatoare tinta unor achizitii, avand in vedere investitiile mari pe care trebuie sa le realizeze pentru a-si sustine cresterea si pentru a fi competitivi. In acelasi timp, din ce in ce mai multe companii straine de transport, curierat sau logistica sunt interesate de piata locala, care are o dinamica de crestere de 30% anual, ca urmare a faptului ca o mare parte dintre companiile de pe piata nu si-au externalizat aceste activitati.

Revine la prima profesie trecuta pe cartea de munca
Dupa ideea de a lansa o afacere pe curierat, pe care nu si-a imaginat ca o va creste pana la acest nivel, Plesea si-a amintit de prima sa profesie trecuta pe cartea de munca - lucrator comercial in domeniul turismului - si a lansat un nou business.
Plesea a demarat investitii in acest sector acum mai multi ani, ajungand deja la afaceri de peste opt milioane de euro anul trecut din circuite turistice, un restaurant si un hotel de 72 de locuri de cazare.
"S-au dovedit a fi rentabile si voi investi in continuare pe acest palier", spune Plesea, care are proiecte in acest sens in zona Brasov si la Urziceni.
"La Brasov voi investi peste trei milioane de euro intr-o crescatorie de peste si porci mistreti, iar la Urziceni ne vom axa tot pe pescuit", a adaugat fondatorul Cargus. Plesea mai are proiecte si in domeniul imobiliar si al logisticii, unele dintre acestea urmand sa fie dezvoltate tot impreuna cu Carmina Dumitrescu. "Avem in plan dezvoltarea unor cartiere rezidentiale in zona Brasov si Buftea, iar pentru depozite logistice vizam Constanta si Bucuresti-Brasov."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO