Companii

Cum a ajuns Primex-Teknosa de la planuri de extindere de 100 de milioane de euro la procedura de faliment?

Cum a ajuns Primex-Teknosa de la planuri de extindere de 100 de milioane de euro la procedura de faliment?

Primul magazin Teknosa din Romania s-a deschis in primavara anului trecut in Bucuresti

01.05.2008, 20:11 181

Primex-Teknosa, compania joint-venture rezultata in urma achizitiei in 2006 de catre grupul turc Sabanci a 51% din actiunile operatorului magazinelor Cosmo, a depus in urma cu doua saptamani dosarul de insolventa catre Tribunalul Covasna, urmand sa intre in procedura de faliment. Potrivit site-ului institutiei dosarul aflat pe rol se va judeca pe data de 23 mai.
Falimentul celui de-al cincilea jucator din retailul de electronic si electrocasnice, dupa cifra de afaceri, intervine intr-o perioada de crestere constanta a pietei, unde majoritatea companiilor, de la retaileri la importatori, estimeaza aprecieri ale afacerilor intre 5% si 50%.
"Nu ar fi trebuit sa aiba loc un faliment in piata. Nu este normal pentru ca inca se inregistreaza cresteri, dar este posibil sa fi fost si cazul unei probleme interne. Cat timp au fost clientii nostrii insa am avut relatii comerciale normale, fara conflicte", a declarat Ibolya Beres, directorul de marketing al LG Electronics Romania.
Potrivit reprezentantilor LG livrarile catre Primex au fost oprite in urma cu mai mult de doua saptamani, aproximativ in perioada in care s-au demarat procedurile de intrare in faliment.
Inchiderea lanturilor de magazine Teknosa, 7 unitati, si Cosmo, mai mult de 30 de unitati, ce sunt administrate de Primex, a avut loc la un an si jumatate de la incheierea dealului estimat la 5 milioane de euro intre grupul turc si fondatorul Primex, Gyorgy Baba. In acest interval compania a anuntat, chiar prin presedintele Guler Sabanci, un plan de investitii de 100 de milioane de euro pentru deschiderea de magazine in Romania, prin care urma sa devina unul dintre primii jucatori din piata de profil.
Concomitent cu planul anuntat, Primex a realizat o restructurare a lantului Cosmo, din mai mult de 71 de magazine ramanand in functiune aproximativ 30, unele dintre unitatile inchise urmand sa fie rebranduite si inaugurate in acest an.
Din planul anuntat au fost deschise 7 unitati, dintre care doua in Bucuresti, inchise ulterior in luna aprilie. La finalul anului trecut, odata cu anuntarea rezultatelor financiare in scadere cu 21% fata de anul precedent, Gyorgy Baba, directorul general al Primex, reitera planurile de extindere, pentru 2008 fiind fixat un buget de 6 milioane de euro pentru 15 magazine.
Intre timp Teknosa a renuntat la spatiile comerciale contractate, o parte din ele fiind acum in atentia altor companii de retail, magazinul ce urma sa fie deschis vara aceasta in Constanta fiind preluat de concurentul Domo.
"Am preluat spatiul din Constanta dar celelalte sunt inca prea scumpe, dupa cum este magazinul din Bucuresti de la intersectia strazii 1 Mai cu Turda. Si ei (Teknosa - n. red.) au avut chirii mari dar acum se cere si mai mult. Sunt mai degraba spatii potrivite pentru sedii de banci", a declarat Lorand Szarvadi, directorul Domo Retail.
Chiar daca se pregatea sa renunte la extinderea retelei Teknosa, Baba afirma in urma cu aproape 2 luni ca urmeaza un plan de business ce se va derula pe o durata de 5 ani si care va aduce companiei prima pozitie in piata.
Potrivit unui interviu acordat in luna martie revistei lunare de business Target, Baba dorea transformarea companiei infiintata in urma cu mai mult de 12 ani intr-o multinationala care sa angajeze mai multe mii de oameni si care sa ruleze afaceri de sute de milioane de euro.
Planurile Teknosa au fost criticate de jucatori din piata, Marius Ghenea, unul dintre fondatorii companiei Flamingo, declarand pentru Target ca primul loc este greu de atins de catre turci in conditiile concurentiale actuale, dar ca o pozitie in topul retailerilor este mult mai accesibila.
Concentrarea si nivelul extinderii retelelor din piata au determinat dealtfel reprezentantii Altex, Domo si Flamingo sa afirme ca lanturile internationale interesate de Romania si-ar putea face intrarea doar printr-o achizitie, o strategie greenfield fiind costisitoare.
"Exista doi mari retaileri care polarizeaza domeniul. Falimentul Primex-Teknosa afecteaza segmentul, dar nu covarsitor, nefiind unul dintre cei mai mari jucatori", a completat Beres, directorul de marketing al LG Electronics.
Cele trei companii estimeaza cumulat afaceri de aproape 800 de milioane de euro anul acesta, in conditiile in care valoarea totala a segmentului a fost estimata la 1,3 miliarde de euro.
Cel mai apropiat jucator de top trei este Rombiz, cu afaceri de circa 50 de milioane de euro, concurenta fiind manifestata preponderent de catre lanturile de hipermarketuri si cash&carry prezente in piata.
Primex, prin magazinele Cosmo, s-a aflat pana in perioada 2002-2003, cand a avut loc explozia creditelor de consum, relativ aproape de liderii actuali ai pietei, din punctul de vedere al cifrei de afaceri.
Insa in timp ce acestia au inregistrat dublari ale cifrei de afaceri si au trecut pana in 2005 de pragul de 100 de milioane de euro, Primex a ramas la un nivel al afacerilor constant, de circa 30 de milioane de euro, trecand peste o etapa a dezvoltarii pe care a incercat sa o recupereze in cursul anului trecut alaturi de Teknosa.

Afacerile lui Baba

In paralel cu dezvoltarea Primex-Teknosa, care s-a soldat intre timp cu inchiderea magazinelor, Gyorgy Baba dezvolta si afaceri care au mai mult sau mai putin legatura cu retailul de electrocasnice.
Unele dintre ele, precum cea de extragere si preparare a turbei sau cea dezvoltare de software, au fost infiintate inainte de 1995, anul infiintarii Primex, insa cele care au parte de cea mai mare dezvoltare au fost stabilite dupa anul 2000. Printre acestea se numara compania de televiziune prin cablu din Targul Secuiesc, un call center, o companie de gazduire web, o firma ce produce ambalaje de plastic dar si o afacere imobiliara.

Pasii Teknosa de la intrarea in Romania pana la faliment

octombrie 2006 - Teknosa, detinuta de grupul turc Sabanci, preia 51% din compania Primex, pentru aproximativ 5 milioane de euro.
aprilie 2007 - Teknosa deschide primul magazin din Romania in cartierul bucurestean Pantelimon.
aprilie 2007 - Guler Sabanci, presedintele grupului turc Sabanci, anunta investitii de 100 de milioane de euro in Romania.
decembrie 2007 - Teknosa anunta un plan de extindere cu 15 magazine, cu o investitie aferenta de 6 milioane de euro.
decembrie 2007 - Teknosa investeste 250.000 de euro intr-o platforma de retail online.
martie 2008 - Gyorgy Baba anunta in revista Target planul de extindere cu perspectiva pentru prima pozitie in piata.
aprilie 2008 - Primex inchide pe perioada nedeterminata magazinele Primex si Teknosa.
14 aprilie 2008 - Primex inregistreaza cererea de intrare in faliment la Tribunalul Covasna.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO