Companii

Cum a ajuns România de la 125 de fabrici de bere la mai puţin de 20 în 15 ani: doar în ultimul an au fost închise cinci unităţi cu 520 de angajaţi

Cum a ajuns România de la 125 de fabrici de bere la mai puţin de 20 în 15 ani: doar în ultimul an au fost închise cinci unităţi cu 520 de angajaţi
19.08.2010, 23:50 4526

Bilanţul ultimului an în această industrie arată că aproape 520de oameni au rămas fără locuri de muncă, trei fabrici de bere cutradiţie din Haţeg (Hunedoara), Azuga (Prahova) şi Blaj (Alba) şialte două de dimensiuni mici din Galaţi şi Ialomiţa au fostînchise. Astfel, numărul de centre de producţie de bere a maiscăzut cu 5 unităţi, în condiţiile în care în 2008 mai funcţionauîn România în jur de 20 din cele 125 de fabrici active în anul1994, potrivit datelor Asociaţiei Berarii Europei.

Cum s-a ajuns în această situaţie?

"Investitorii au venit aici şi au văzut un consum de bere pestemedie şi o populaţie de 21 de milioane de locuitori. Şi Ungariaconsumă mult, dar nu are atât de mulţi locuitori. În plus, aiciproducătorii mari s-au luptat pentru primul loc în piaţă şi aucăutat să facă cât mai multe achiziţii, în timp ce berarii micişi-au vândut afacerile ca urmare a oportunităţilor şi a boom-uluieconomic care a fost până în 2008", a explicat Shachar Shaine,preşedintele United Romanian Breweries Bereprod (URBB),producătorul berilor Tuborg şi Carlsberg, cu afaceri de 81 mil.euro în 2009.

El a completat că acestea sunt motivele pentru care România esteîn prezent singura ţară din regiune după Rusia care are o piaţă aberii atât de concurenţială, dominată de principalii producătorimondiali.

Shaine, 42 de ani, manager al producătorului berii Tuborg din1999, povesteşte că în anul în care el a venit pentru prima dată înRomânia existau 55 de berari. Ulterior, numărul acestora s-adiminuat treptat în special ca urmare a consolidării care a avutloc la nivel internaţional.

Spre exemplu, ultima şi cea mai mare achiziţie care a avut locpe piaţa locală a berii a fost preluarea Bere Mureş, producătorulbrandului de bere Neumarkt, de către Heineken România, numărul doipe piaţa locală a berii. Deşi deţineau o companie cu afaceri deaproape 50 mil. euro şi peste 5% dintr-o piaţă de 20 de milioane dehectolitri, unul dintre principalele motive pentru care acţionariiBere Mureş au scos la vânzare compania a fost faptul că era unmoment potrivit pentru a obţine preţul cerut, 150 de milioane deeuro.

Când vor renaşte micile berării?

În urma unor astfel de preluări s-a ajuns ca în România peste95% din business să fie făcut de cinci, şase jucători (UrsusBreweries, Heineken, Bergenbier, Tuborg, Romaqua şi EuropeanDrinks), în timp ce producătorii mici pot fi număraţi pe degete,spre deosebire de celelalte state din centrul şi estul Europei -Cehia, Polonia sau Ungaria - unde berăriile mici joacă încă un rolimportant.

Dacă România mai are mai puţin de 20 de fabrici de bere dupăcele trei închideri din ultimul an, în Cehia sunt peste 125 deberării, în Polonia 70, iar în Ungaria 55, potrivit datelorasociaţiei Berarii Europei care citează un studiu Ernst & Youngdin anul 2009.

Cu toate acestea, managerul producătorului Tuborg susţine căîncă există posibilitatea creşterii numărului de fabrici prindezvoltarea berăriilor regionale, un segment de piaţă în care nus-a mai investit în ultimii ani.

"În viitor se va putea dezvolta un sistem de berării micideoarece producătorii care realizează producţii anuale de sub200.000 de hectolitri sunt avantajaţi de sistemul de taxare încomparaţie cu producătorii mari. Trebuie să aibă însă produseregionale, cu care să se diferenţieze. Spre exemplu, în Belgiafoarte mulţi producători mici realizează beri speciale. La noipeste 90% din berea vândută este bere lager cu concentraţiealcoolică de 5%", a afirmat preşedintele URBB.

Bilanţul ultimului an

Obişnuită cu creşteri de peste 10% de la lună la lună în anii deboom economic, industria berii este acum printre cele mai lovitesectoare de bunuri de larg consum, în condiiţiile în care dinoctombrie 2008, când piaţa încă avansa cu 6%, berarii nu s-au maiîntâlnit cu creşterile, deşi cei mai mulţi dintre ei au continuatsă pompeze bani în promovare, pentru a nu pierde contactul cuconsumatorii.

În România, primul semnal puternic al unei noi perioade dedeclin a fost dat încă din iunie 2009 când grupul AB InBev, cel maimare producător de bere din lume, a scos la vânzare operaţiunilelocale, alături de alte câteva pieţe europene pe care nu le maiconsidera "pieţe cheie". Ulterior preluarea acestui business decătre fondul de investiţii CVC Capital Partners a condus lareorganizarea operaţiunilor locale pornind de la numele companiei(InBev România a devenit Bergenbier), la echipa de management(Mihai Ghyka a fost numit CEO al Bergenbier SA) şi culminând înaugust anul acesta cu decizia acţionarilor de a închide fabrica debere din Blaj.

Închiderea fabricii şi mutarea producţiei la Ploieşti genereazăşi disponibilizarea a 172 de angajaţi, care în ultimele nouă lunis-au aflat în şomaj tehnic, în condiţiile în care decizia de a opritemporar producţia a fost luată încă din octombrie 2009.

În martie, când s-a luat decizia de a prelungi şomajul tehnic,Mihai Ghyka, executivul producătorului de bere, spunea pentru ZF căva redeschide fabrica din Blaj în momentul în care pe piaţa beriise va înregistra o tendinţă de creştere sustenabilă a volumelor,iar capacitatea fabricii de la Ploieşti se va dovedi insuficientăpentru a satisface cererea consumatorilor.

"Acest lucru depinde în mare parte de contextul economic, precumşi de recâştigarea încrederii în viitor din partea consumatoruluiromân", explica în martie Ghyka.

Anunţul venit luna aceasta, privind intenţia Bergenbier de a-şiconcentra producţia la Ploieşti, arată, după cum spunreprezentanţii companiei, că "piaţa berii nu a dat semne deredresare".

"Odată cu scăderea cererii de pe piaţa berii, s-au schimbat şiobiceiurile consumatorului, mai atent la cheltuieli şi mai«temător», mai ales acum în urma măsurilor de austeritate anunţatede Guvern. De aceea, estimăm că fabrica de la Ploieşti are ocapacitate de producţie suficientă pentru acoperirea cereriiproiectate pe următorii trei ani", a declarat Mihai Ghyka,directorul general al Bergenbier SA.

Datele ZF pe baza informaţiilor de la INS arată că vânzările debere s-au redus cu peste 7% în primele şase luni din acest an, dupăun declin de 15% în 2009.

În 2008, fabrica din Blaj a produs peste un milion de hectolitride bere, aproximativ 30% din producţia totală a companiei, potrivitestimărilor ZF. "Cu toate că evoluţia generală a pieţei berii estenegativă, pe primele 6 luni ale anului 2010 Bergenbier S.A. acâştigat 1,0% market share faţă de ianuarie 2010, conform datelorde retail audit furnizate de compania MEMRB Retail TrackingServices", au declarat reprezentanţii Bergenbier.

Sursele citate mai spun că producătorul a luat mai multe măsuripentru a contracara situaţia dificilă de pe piaţa berii, singuramenţionată însă fiind creşterea forţei de vânzări cu 12%. De lajumătatea anului trecut şi până în prezent, berarii au renunţat launităţi de producţie cu o capacitate de aproape 2 milioane dehectolitri anual, peste 11% din vânzările totale de bere realizateîn 2009 pe plan local, şi au disponibilizat peste 580 de persoane.Şi producătorii mici au fost afectaţi de criză. Doar în 2009 aufost închise porţile a două berării, Fabrica de bere Ghimpaţi dinjudeţul Ialomiţa şi berăria companiei Vega 93 din Galaţi, închideriîn urma cărora au fost disponibilizate circa 90 de persoane.

Prima multinaţională care a anunţat că va închide o fabrică înperioada de criză a fost SABMiller, proprietarul Ursus Breweries,care după ce a cumpărat în ianuarie 2009 producătorul Bere Azugas-a hotărât în iunie să închidă centrul de producţie care generavânzări anuale de sub 200.000 de hectolitri şi a renunţat la 160 deangajaţi.

În cazul Heineken, numărul doi în piaţă după cifra de afaceri,semnalul închiderilor a fost dat chiar de CEO-ul Jan Derck vanKarnebeek, care spunea în iunie 2009 că "va renunţa la toateactivele neperformante ale companiei". După declaraţie au venitprimele măsuri de eficientizare, în octombrie anul trecut cândHeineken a decis să închidă secţiile de malţ de la Haţeg, Craiovaşi Miercurea-Ciuc unde lucrau 60 de oameni.

La Haţeg, în judeţul Hunedoara - unde "s-a născut" brandulHaţegana, închiderea secţiei de malţ a fost urmată la doar treiluni de decizia de a renunţa şi la producţia de bere, aproape 100de angajaţi rămânând fără loc de muncă. Unitatea producea 750.000de hectolitri de bere sub brandurile Haţegana, Bucegi şi GoldenBrau, adică peste 12% din vânzările companiei.

Trecerea de la boomul în vânzări la închideri defabrici

Bergenbier SA

  • septembrie 2009 - Bergenbier SA anunţă că va suspenda temporarproducţia din fabrica de la Blaj şi trimite 110 angajaţi în şomajtehnic
  • martie 2009 - şeful Bergenbier SA afirmă că fabrica nu va reluaproducţia la începutul lunii aprilie şi că va extinde perioada deşomaj tehnic pentru angajaţi
  • august 2010 - producătorul berii Bergenbier anunţă închidereafabricii de la Blaj, relocarea producţiei la Ploieşti şidisponibilizarea a 172 de angajaţi. În 2008, fabrica din Blaj aprodus peste un milion de hectolitri de bere, aproximativ 30% dinproducţia totală a companiei, potrivit estimărilor ZF.
  • Ursus Breweries
  • ianuarie 2009 - Ursus Breweries achiziţionează 70% dinacţiunile Bere Azuga pentru aproximativ 7 milioane de euro
  • iunie 2009 - Ursus Breweries decide să închidă fabrica de beredin Azuga, cu vânzări anuale de sub 200.000 de hectolitri, şirenunţă la 160 de angajaţi.

Heineken România

  • iunie 2009 - noul director general Jan Derck van Karnebeekanunţă că va renunţa la toate activele neperformante alecompaniei
  • septembrie 2009 - anunţă că va închide secţiile de malţ de laHaţeg, Craiova şi Miercurea-Ciuc începând cu jumătatea luniioctombrie şi va disponibiliza 61 de angajaţi.
  • ianuarie 2010 - decide închiderea fabricii de la Haţeg şidisponibilizează 98 de angajaţi. Unitatea producea 750.000 dehectolitri de bere sub brandurile Haţegana, Bucegi şi Golden Brau,adică peste 12% din vânzările companiei

Berea în cifre:

17,6 mil. hectolitri de bere s-au vândut anultrecut în România.
81 de litri per capita consumul în 2009, faţă de93 de litri în anul precedent.
13% a fost anul trecut rata de scădere a pieţeicomparativ cu 2008, potrivit Asociaţiei Berarii României.
7,5% a fost ritmul de scădere al pieţei în primulsemestru, potrivit Institutului Naţional de Statistică.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit’24
AFACERI DE LA ZERO