• Leu / EUR4.7619
  • Leu / GBP5.4653
  • Leu / USD4.1988
Companii

Cum a ajuns un profesor clujean să controleze un business de peste 100 mil. euro şi cu 450 de angajaţi

Secțiune susținută de Medlife Logo
Cum a ajuns un profesor clujean să controleze un business de peste 100 mil. euro şi cu 450 de angajaţi

Autor: Laurentiu Cotu

5 dec 2012 10991

"În anul 1997, lucram ca dispecer şef la Dispeceratul Energetic Naţional şi eram profesor asociat la Uni­versitatea Tehnică din Cluj. Cunoştinţele şi abilităţile acumulate pe parcursul celor şapte ani de muncă mi-au dat curajul să înfiinţez în anul 1997 propria afacere, Electro­grup, cu sediul în apartamentul unde locuiam", spune Teofil Mureşan, fondatorul Electro­grup. Mureşan spune că la momentul înfiinţării compania se ocupa cu consultanţă în domeniul energetic, investiţia în prima fază fiind destul de redusă.

"Eu am simţit atunci că este timpul să fac pasul către antreprenoriat. Investiţia iniţială a fost redusă, iar concurenţa în consultanţa profesională era permisivă, în acel moment. Beneficiarii targetaţi erau companiile mari", afirmă Mureşan.

Dincolo de consultanţă profesională pe segmentul energetic, Electrogoup se ocupa şi de lucrări în infrastructura electrică (instalaţii electrice interioare, linii electrice de joasă tensiune sau optimizări energetice). Odată cu emiterea primelor două licenţe de telefonie mobilă în România, compania şi-a extins domeniul de activitate, la infrastructura de telecomunicaţii. Compania trece într-un interval scurt de timp la construcţii de site-uri de telefonie mobilă GSM, iar din anul 1999, Electrogrup îşi adaugă în portofoliu şi lucrări de instalaţii electrice de medie tensiune.

Primele greutăţi

"Dacă ne referim la dificultăţile întâmpinate la început de drum, aş menţiona lipsa finanţării în raport cu potenţialul de creştere, respectiv dificultatea de a obţine credite de investiţii pentru start-up-uri. Soluţia noastră a fost să aducem drept garanţii contracte pe termen lung cu companii importante de pe piaţă", a menţionat Mureşan.

În cele două tipuri de infrastructură, telecom şi linii electrice, având puncte comune (stâlpi, lucru la înălţime, dotări similare, specialişti cu pregătire asemă­nătoare, mentenanţă comună), Electro­grup a văzut sinergia dintre industrii ca o oportunitate de business.

"În anii următori, am continuat să exploatăm conexiunile dintre domenii, lucru care ne-a permis să optimizăm resursele, să eficientizăm costurile, să ne diferenţiem astfel în piaţă. Totodată, a fost decisivă alăturarea în business a fratelui meu, Simion, în anul 2000", a spus Teofil Mureşan.

În următorii ani, domeniile de activitate s-au diversificat şi odată cu ele a crescut şi gradul de complexitate al proiectelor abordate. Astfel, Electro­grup a început să livreze site-uri de telefonie mobilă în proiecte la cheie şi să obţină în acest timp licenţierea pe toate categoriile de infrastructră energetică (0,4-400kV).

Cei 6.000 de kilometri de reţea

De-a lungul anilor, clujenii au construit reţele de fibră optică de peste 6.000 km, 500 de site-uri de telefonie mobilă, 150 de posturi şi staţii de transformare, microhidrocentrale, parcuri fotovoltaice, oferind totodată mentenanţă în parcuri eoliene. Astfel, cu investiţii din fonduri proprii, Electrogrup şi-a creat reţeaua sa de fibră optică, distribuţii proprii de gaz şi energie, microhidro­centrale şi un parc fotovoltaic.

Din 2007, acţionarii Electrogrup au luat decizia de a separa liniile de business în cadrul grupului, în companii diferite. Astfel, în cadrul grupului activează în prezent companiile Electrogrup (servicii de infrastructură), Direct One (operator telecom), Ten Gaz&Energy (producător, distribuitor şi furnizor de gaze naturale şi electricitate), WESEE (parcuri eo­liene), Alesis&GV (microhidro­cen­trale).

Fondatorul Electrogrup spune că momentele cheie în evoluţia busi­nessului au fost intrarea pe piaţa construcţiilor telecom, oferirea de servicii de tip data-carrier şi new-media (Direct One şi Seenow), precum şi producerea de energie regenerabilă (microhidrocentrale şi fotovoltaic).

Casa nouă de 3 mil. euro

În anul 2007, Electrogrup inaugurează un nou sediu la Cluj-Napoca (clădire de birouri şi spaţii de producţie), o investiţie în valoare de aproximativ 3 mil. euro. Mai mult, compania se extinde la nivel naţional prin cele şase puncte de lucru din Cluj, Bucureşti, Timişoara, Iaşi, Braşov şi Galaţi.

În 2008, Electrogrup îşi continuă strategia de dezvoltare printr-o investiţie de 2,5 mil. euro într-o nouă bază logistică în Bucureşti, iar din 2009 compania îşi extinde portofoliul de servicii în direcţia energiilor regenerabile şi a proiectelor publice (sisteme de apă şi canalizare, sisteme de supraveghere video urbană).


Din 2010, Electrogrup intră în domeniul energiilor eoliene, într-un joint-venture româno-german. (com­pania Wind Energy Service East Europe oferă servicii de implementare şi mentenanţă în parcuri eoliene în sud-estul Europei). Mureşan spune că, fără sprijinul mediului bancar, grupul de companii Electrogrup ar fi fost de dimensiuni mai mici în prezent.

"Surprinzător, de cele mai multe ori am fost sustinuţi de bănci, chiar dacă nu întotdeauna garanţiile au fost suficiente în raport cu dorinţa de a investi. Majoritatea proiectelor de investiţii au fost şi sunt susţinute prin credite bancare. Ne bazăm în activitatea noastră pe colaborarea cu BCR, Banca Transilvania, RBS şi BRD, însă de-a lungul timpului am lucrat şi cu Alpha Bank", a precizat fondatorul Electro­grup.

Pragul de 100 de milioane de euro

În ceea ce priveşte businessul actual Electrogrup, acesta va depăşi în acest an pragul de 100 mil. euro, mai mult cu aproximativ 5% faţă de anul trecut. Pentru compania Electrogrup, acţio­narii aşteaptă o cifră de afaceri de aproximativ 30 mil. euro în acest an.

Printre clienţii Electrogrup se numără operatori importanţi de pe piaţa de telecomunicaţii sau cea de distribuţie a energiei electrice şi in­vestitori în parcuri industriale. Printre aceştia sunt companiile Vodafone, Orange, Romtelecom, UPC, Huawei, E.ON, Enel, Electrica, CEZ Group, Transelectrica, Reif, Heberger, Bosch, Egger sau UTI Group.

"Domeniile în care activăm ne-au determinat să ne concentrăm pe parteneri privaţi, multinaţionale din domeniul telecom sau energetic, diverşi dezvoltatori de proiecte. Colaborarea cu companiile de stat în domeniul energetic, prin câştigarea unor licitaţii, a avut o pondere redusă în totalul activităţilor Electrogrup. Sperăm ca investiţiile publice viitoare în sectorul energetic să fie cu adevărat importante şi să putem creşte poziţia noastră pe acest segment", spune Mureşan.

Fondatorul Electrogrup îşi aminteşte că, de-a lungul timpului, au existat două momente când a luat în considerare vânzarea afacerii, însă nu a oferit mai multe detalii în acest sens. Pe de altă parte parte, clujeanul a spus că s-au realizat şi achiziţii sau joint-ventures în aceşti ani (Ten Gaz&Energy, WESEE, Mediadirect).

"Continuăm să oferim servicii în domeniile tradiţionale de activitate, la nivel naţional, în zona energetică, de telecomunicaţii sau de construcţii civile. Pe lângă aceste servicii, în prezent o pondere tot mai mare o au proiectele pentru piaţa energiilor regenerabile", a spus Mureşan.

Zodia achiziţiilor

Electrogrup, în calitate de contractor de proiecte la cheie oferă servicii de proiectare, autorizare, implementare, monitorizare şi mentenanţă pentru parcuri fotovoltaice, construcţii hidroenergetice sau parcuri eoliene. Clujenii spun că până în 2013, Electrogrup va finaliza lucrările la cinci microhidrocentrale, cu o putere instalată totală de aproximativ 7 MW şi va realiza faza a doua a investiţiei într-un parc fotovoltaic de 5,8 MW.

"Prevăd, pe termen scurt, o reducere a numărului de operatori în zona în care activăm, prin consolidări, achiziţii, retrageri sau insolvenţe. Şi această piaţă, exceptând serviciile de mentenanţă, este puternic afectată de recesiune. Astfel, investiţiile statului sunt privite ca un motor de repornire a economiei", a precizat fondatorul Electrogrup.

Clujenii execută lucrări de infrastructură la nivel naţional prin centrele operaţionale din Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi, Braşov şi Constanţa. În perioada următoare, planurile de dezvoltare ale companiei includ intrarea pe piaţa externă, dar şi consolidarea activităţii pe piaţa internă.

"Cred că sectorul energetic va fi în viitor un domeniu cheie pentru economia românească, astfel că şi planurile noastre vizează zona proiectelor de modernizare a infrastructurii energetice existente şi proiecte noi de dezvoltare a capacităţilor de producţie din surse regenerabile", spune Teofil Mureşan. Pe de altă parte, compania estimează că 2013 va fi anul în care Electrogrup va anunţa prima subsidiară externă.

"Deschiderea pieţei muncii în UE va face posibilă şi intrarea unor companii româneşti performante. Experienţa pe care o avem acum cu firma WESEE, implicată în proiecte internaţionale, ne face optimişti", a afirmat Mureşan, fără a oferi mai multe informaţii despre o posibilă locaţie.

În prezent, Electrogrup are aproximativ 300 de angajaţi, însă grupul de companii din care face parte numără în total 450 de oameni.

*MedLife susține informarea și educarea ca sursă principală de dezvoltare a unui business sănătos. De aceea, recomandăm informarea continuă cu ajutorul articolelor din secțiunea Companii!

Principalele valute BNR - joi, 13:35
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7619
Diferență: 0,1262
Ieri: 4.7559
Azi: 4.1988
Diferență: 0,1121
Ieri: 4.1941
Azi: 5.4653
Diferență: -0,2591
Ieri: 5.4795
Azi: 4.1953
Diferență: 0,2054
Ieri: 4.1867