Companii

Cum a ajuns Wizz Air la o cota de piata de 18% in transportul aerian fara a avea birouri locale

Cum a ajuns Wizz Air la o cota de piata de 18% in transportul aerian fara a avea birouri locale

Natasa Kazmer, directorul de comunicare al Wizz Air: Modelul nostru de business se concentreaza pe operarea cu costuri minime si implicit pe tarife cat mai mici la biletele de avion. Prin preturile reduse la biletele de avion ne adresam maselor de oameni si incercam sa ocupam toate locurile din aeronave. Noi facem bani din traficul de masa spre comparatie cu operatorii traditionali

10.05.2010, 23:30 544

Operarea de pe aeroporturile secundare si de pe cele dinprovincie, tintirea maselor de pasageri prin preturi reduse,perceperea de taxe aditionale pentru servicii suplimentare(mancare, bagaj de cala) si distributia online a biletelor de avionau dus compania aeriana ungara Wizz Air la o cota de piata de peste18% anul trecut, potrivit estimarilor ZF care iau in calcul untotal de 9 milioane de pasageri transportati anul trecut inRomania.
Cota de piata se refera doar la numarul de pasageri transportati sinu la valoarea veniturilor, unde, de regula, companiile de linieregulata au castiguri mai mari.
Astfel, dupa o prezenta extrem de timida pe piata in 2006, candcompania ungara transporta 17.000 de pasageri, Wizz Air a ajunsanul trecut la un trafic de 1,7 milioane de pasageri, nivel caresitueaza compania in lupta pentru primul loc pe piata aerianaraportat la trafic.
Tendinta de dezvoltare a companiei aeriene ungare continua si anulacesta, cand se estimeaza ca vor fi transportati 2,1 milioane depasageri.
"Rezultatele din primele patru luni ale anului arata ca estimarilede crestere a traficului cu 30% se vor realiza", a declarat NatasaKazmer, directorul de comunicare al companiei Wizz Air.

Plus 33% in primele patru luni
Operatorul low-cost Wizz Air a transportat in primele patru luniale acestui an 582.000 de pasageri, mai mult cu 33% fata deperioada similara a anului trecut, potrivit datelor prezentate deoficialii companiei.
Wizz Air este compania aeriana low-cost cu capital strain care aavut cea mai accelerata evolutie de pe piata locala in ultimiipatru ani, pe care mai opereaza GermanWings si easyJet, dar sioperatorul cu capital romanesc Blue Air, principalul concurent alcompaniei ungare. Daca anul trecut, cand piata aeriana a simtitefectele crizei economice, mai multi jucatori low-cost, respectivMy Air si Sky Europe au intrat in faliment, Wizz Air aproape casi-a dublat traficul fata de anul anterior.

Care este modelul de business
"Modelul nostru de business se concentreaza pe operarea cu costuriminime si implicit pe tarife cat mai mici la biletele de avion.Prin preturile reduse la biletele de avion ne adresam maselor deoameni si incercam sa ocupam toate locurile din aeronave. Noi facembani din traficul de masa spre comparatie cu operatoriitraditionali".
In primele patru luni ale anului, gradul de incarcare alaeronavelor Wizz Air a fost de 83%, nivel ce asiguraprofitabilitatea unui zbor. Flota companiei pe piata romaneascaeste compusa din sase aeronave, iar anul acesta va ajunge la optaeronave.

Opt din zece bilete vandute, online
Compania isi asigura operarea cu costuri mici prin mentinerea lasol a avioanelor doar pentru o durata de 30 de minute, frecventelede operare a zborurilor spre destinatii externe fiind de cateva oripe saptamana sau chiar zilnic. Mai multt, Wizz Air nu a deschisbirouri locale pentru vanzarea de bilete, circa 84% din biletefiind vandute prin platforma online.
Compania ungara opereaza doar zboruri internationale din Romania,avand trei baze in Bucuresti, Cluj-Napoca si Timisoara.
"Targetam destinatii din Italia, Spania, Germania si alte tari incare romanii se deplaseaza pentru a munci. Nu ne intereseaza saoperam zboruri domestice in Romania pentru ca acestea necesita altmodel de business'", a spus Kazmer, adaugand ca pentru a operazboruri interne este nevoie de aeronave cu un numar mai mic delocuri, de frecvente zilnice de zbor si de preturi la biletele deavion mai mici decat cele practicate pe curse externe.
In opinia oficialului Wizz Air, avantajul pietei din Romania esteacela ca traficul aerian nu este focusat doar in Capitala, ci si incelelalte orase mari. "Baza din Cluj-Napoca este la fel de mare casi cea din Bucuresti. Ca puncte slabe ale aceste piete as mentionainfrastructura deficitara a aeroporturilor si taxele mult prea maripercepute de acestea".
Aproape un sfert din veniturile companiei pe piata romaneascaprovin din serviciile aditionale (taxe pe bagajele de cala, taxapentru prioritate la imbarcare, mancarea din avion si altele),restul fiind incasari din vanzarea de bilete de avion.Reprezentantii companiei nu au dorit sa ofere date legate devaloarea cifrei de afaceri si a profitului pe piata locala, insa,ptorivit estimarilor ZF, cifra de afaceri a companiei se ridica injurul nivelului de 100 de milioane de euro. "Cei mai multi pasageriromani cumpara servicii aditionale pe langa biletul de avion", aspus ea. Recent, compania a introdus serviciul de check-in online,asigurarea in cazul intarzierii de zbor, care costa 45 lei (11euro) si alte servicii aditionale.
Doar 15% din numarul total de pasageri transportati de companie,adica 250.000 de oameni, calatoresc in scop de afaceri, restulcalatorind in scop turistic si pentru a munci in strainatate.

Se uita la destinatii din Grecia, Cipru
In ceea ce priveste directiile de dezvoltare ale companiei,oficialul Wizz Air sustine ca sunt analizate pietele din Grecia,Cipru, dar si cele din Benelux (Belgia, Luxemburg si Olanda), pecare compania nu opereaza in prezent. Anul trecut au fost introduse14 noi curse spre destinatii externe.
"Deocamdata insa trebuie sa ne consolidam pe destinatiile nouintroduse. Inainte de a alege o ruta pe care sa operam ne uitam sianalizam 20-30 de rute". La nivel international Wizz Air atransportat 7,8 milioane de pasageri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO