Companii

Cum a aratat prima luna din an pe cele mai mari piete de consum unde se ruleaza peste 20 de miliarde de euro

Cum a aratat prima luna din an pe cele mai mari piete de consum unde se ruleaza peste 20 de miliarde de euro
03.02.2010, 00:00 55

"Prognozele specialistior care estimeaza ca economia romaneascava suferi o usoara contractie in prima jumatate a anului 2010 seconfirma din perspectiva trendului vanzarilor inregistrat lanivelul primei luni a acestui an", spun reprezentantii Real, a douaretea de hipermarketuri de pe piata locala in functie de numarul demagazine cu 24 de locatii (dupa Kaufland - n. red.).

Hipermarketurile Real, cu vanzari estimate la 900 mil.euro in 2009, sunt un bun barometru de consum in special pentrumarile orase, in conditiile in care mii de consumatori aleg unastfel de magazin pentru cumparaturi.

"Au existat categorii mai afectate si altele mai putin afectate,astfel pe zona de food a scazut consumul de carne proaspata, dar acrescut consumul de lactate, congelate si mezeluri, in timp cefructele si legumele au pastrat un ritm al vanzarilor constant. Aumers bine produse din categoria cosmetice, conserve, vin,detergenti, dulciuri si peste", au explicat reprezentantiiReal.

Pambac Bacau, minus 12% la paine si faina

"Cifra de afaceri a lunii ianuarie 2010 este cu 1% mai micadecat cea inregistrata in ianuarie 2009. Este o evolutie fireasca,urmand trendul intregului an 2009, deoarece criza nu s-a incheiatla 31 decembrie 2009 si din pacate va continua inca mult timp", adeclarat Alin Giurea, presedintele Pambac Bacau, unul dintrejucatorii pietelor de panificatie si paste fainoase care ruleazaafaceri de peste 50 mil. euro.

Nici reprezentantii Pepsi Americas, al doilea mare jucator pepiata bauturilor racoritoare, cu afaceri de 200 mil. euro in 2008,nu sunt foarte optimisti in legatura cu evolutia pietei. "Ce putemspune in acest moment este ca pietele sunt in continuare usorinstabile si ca este dificil de prognozat evolutia consumului petermen scurt", au declarat reprezentantii Pepsi AmericasRomania.

"Vanzarile de bere din ianuarie 2010 au fost mai mici decat celedin ianuarie 2009. Cred ca principalul motiv a fost vremea foarterece, din cauza careia distributia s-a facut mult mai dificil, iaroamenii au iesit mult mai rar in oras", a declarat Shachar Shaine,presedintele United Romanian Breweries Bereprod, producatorulberilor Tuborg si Skol cu afaceri de peste 90 mil. euro.

La Debenhams si Aldo, cu reduceri de pana la 70%,volumul e comparabil cu cel de anul trecut

Retailerii de fashion s-au confruntat in ianuarie cu acelasitrend descrescator ca anul trecut, chiar daca au aplicat reducerimasive, drept pentru care majoritatea analizeaza in momentul defata rezultatele fiecarei unitati in parte pentru a putea faceajustari in vederea obtinerii de rezultate cat mai bune.

"Businessul Rafar are un rulaj in ianuarie 2010 peste cel dinaceeasi luna in 2009 si aceasta crestere se datoreaza deschiderilorde noi magazine si preluarii Aldo in primavara trecuta. Cu reduceride pana la 70% in magazine, volumul a crescut considerabil si estecomparativ cu volumul anului precedent. Am intrat in reducerile desezon inca din decembrie si am atins astfel pragurile de discountmai devreme decat anul trecut. Produsele din sezonul nou deprimavara - vara reprezinta acum in Debenhams aproximativ 25% dinvaloarea totala a vanzarilor din aceasta perioada. Ca valoaresuntem insa putin sub anul trecut, analizand rezultatele fiecaruimagazin in parte comparativ cu aceeasi perioada in 2009", adeclarat Ramona Stanciulescu, CEO Rafar, divizia de fashion aRTC.

Stanciulescu spune ca in ianuarie

s-au produs schimbari de comportament, remarcandu-se fie otendinta de alunecare a consumatorilor catre branduri cu un pretmai mic, ceea ce pentru noi inseamna ca am pierdut un segment declienti, fie clientii au ramas fideli brandului, dar bugetul totaldisponibil pentru cumparaturi s-a diminuat. In ambele situatii,trendul consumatorului rational care cantareste decizia decumparare mult mai mult decat in 2008 se va mentine si clientii vorfi cumpatati si in 2010. Acesta este si unul dintre motivele pentrucare incercam sa evitam strategii anticriza de reduceri de pret",crede Stanciulescu.

Si reprezentantii hipermarketurilor Real spun cadezvoltarea unei oferte promotionale bogate si extinderea gamei deproduse marca proprie au atenuat din efectele scaderii consumului."Pe sectorul non-food au avut succes confectiile, in perioada dereducere de preturi jucariile, produsele de papetarie si birotica,de bricolaj, in timp ce electronicele si electrocasnicele au avutvanzari mai mici decat in aceeasi perioada a anului trecut", spunreprezentantii Real.

Nici industria mobilei nu sta mai bine, dupa o scadere de peste15% anul trecut si concedierea a cateva mii de angajati. Omul deafaceri Dan Sucu, proprietarul Mobexepert, spune ca prima luna estela minus 10-12% fata de ianuarie 2009, tendinta care se asteapta sase mentina in primul trimestru. Proprietarul Mobexpert, companie cuafaceri de 115 mil. euro anul trecut, in scadere cu 55 mil. eurofata de 2008, spera ca partea a doua a anului sa fie mai buna.

Inceput slab pentru electroIT

Inceputul de an nu a adus motive de incurajare nici pentruretailul de electronice si electrocasnice, retelele specializatefiind rezervate in estimari cu privire la tendintele primuluisemestru.

Aprecierea generala a celor trei actori principali din aceastapiata indica o posibila continuare a scaderii vanzarilor, de sub10% in prima jumatate de an, urmata de o revenire in aceeasiproportie spre finalul anului.

"Ianuarie 2010, like for like (in aceleasi magazine care erauoperationale si in ianuarie 2009 - n. red.) stam mai bine. Agregatinsa vanzarile sunt putin mai jos. Piata totala probabil ca seapropie de ce s-a inregistrat in 2009", a declarat Dan Ostahie,presedintele Altex.

Flamingo, al treilea jucator din piata, apreciaza ca traficuls-a redus in luna ianuarie cu circa 20-30% fata de ianuarie 2009,iar vanzarile sunt intr-o marja de fluctuatie de plus/minus 5%.

Piata auto continua cu minus 10%

Luna ianuarie a adus pentru actorii pietei auto statisticisumbre cu privire la vanzarile anului trecut si o perspectiva deinrautatire a situatiei in lunile urmatoare, potrivit statisticilorAsociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (- 7,9% pentru2009) si a apetitului clientilor pentru noi achizitii. Scadereaprevizionata de APIA pentru 2010 ajunge pana la un maxim de10%.

"Sub volumul din 2009 este pusa in pericol existenta dealerilor.Ianuarie este catastrofal, iar dupa socoteala noastra ar putea fivanzari de sub 5.000 de unitati", a declarat Brent Valmar,directorul general al Porsche Romania. In ianuarie 2009 piata autoa inregistrat vanzari de 8.197 de unitati, din care 7.110 au fostautoturisme.

Placi ceramice, minus 15%. Pe santiere, mai mult s-astat din cauza iernii grele

Markus Wirth, CEO al producatorului de ciment Holcim Romania, cuafaceri de 372 mil. euro in 2008, spune ca nu se pot facecomparatii cu ianuarie 2009 pentru ca temperaturile au fost scazutesi nu s-a putut lucra in constructii. "Abia dupa ce se va incalzivremea vom putea face comparatii intre cererea de anul trecut sicererea de anul acesta", spune Wirth.

Ideea este sustinuta si de reprezentatii Ruukki Romania, filialalocala a grupului finlandez Rautarukki care a investit 35 mil. eurointr-o fabrica in Romania.

"Anul acesta vremea a influentat data la care distribuitorii dintoata tara si-au reluat activitatea. Multi dintre ei au initiatvanzarile chiar si dupa 15-20 ianuarie, motiv pentru care esteimposibil de facut o comparatie intre ianuarie 2009 si ianuarie2010", explica Madalina Dumitru, country marketing manager alproducatorului de tigle si structuri metalice Ruukki Romania siBulgaria.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO