Companii

Cum a dus Valentin Tarus, fondatorul Remedia, un business pornit din nostalgie la afaceri de peste 30 de milioane de euro

Cum a dus Valentin Tarus, fondatorul Remedia, un business pornit din nostalgie la afaceri de peste 30 de milioane de euro

Valentin Norbert Tarus, presedintele consiliului de administratie al Remedia: Inceputul meu in distributie se cheama Dita. Am fost vanzator de medicamente in sistemul trecut, cand am facut sinteza de medicamente. De aici a plecat dragostea pentru industrie. Am invatat apoi comert exterior si am lucrat la Intreprinderea de Comert Exterior, in departamentul de export de medicamente.

05.10.2008, 20:08 2064

Odata trecuta aceasta criza, compania se va concentra pe atingerea targeturilor setate: acoperirea nationala si un loc intre primii zece jucatori din industria de profil.

"Atingerea acestor targeturi va depinde nu numai de cresterea organica, dar si de eventuale fuziuni si achizitii", a spus Valentin Norbert Tarus, presedintele consiliului de administratie al Remedia, intr-un interviu acordat ZF, fara a oferi mai multe detalii.
Valentin Tarus a pus bazele afacerii Dita la scurt timp dupa Revolutie, companie dezvoltata insa de fratele sau Adrian Tarus, cel care ulterior a si cedat pachetul integral de actiuni catre grupul ungar Gedeon Richter intr-o tranzactie de 14,5 mil. euro.
"Inceputul meu in distributie se cheama Dita. Am fost vanzator de medicamente in sistemul trecut, cand am facut sinteza de medicamente. De aici a plecat dragostea pentru industrie. Am invatat apoi comert exterior si am lucrat la Intreprinderea de Comert Exterior, in departamentul de export de medicamente", isi aminteste Tarus.
A fost ranit in Revolutie si a plecat din tara in martie 1990 pentru a urma un tratament in Austria. Cum s-au legat lucrurile? "In primul rand cunosteam domeniul, apoi, ca in orice ce altceva, iti trebuie sansa", spune Tarus. Iar sansa s-a chemat Petre Panculescu, in prezent presedintele Asociatiei Producatorilor Romani de Medicamente (APMR).
"D-l Panculescu, care fusese inginer sef la Centrala de Medicamente, ma suna, cand eram inca in spital, si imi spune ca urmeaza sa vina in Austria la o conferinta East - West Pharmaceutical Market, rugandu-ma sa-l ajut cu pregatirile", spune Tarus.
Cu mana inca bandajata, a plecat din spital pentru a merge la conferinta, desi isi aminteste ca prezentarea lui Petre Panculescu era bine pusa la punct. Intamplarile de atunci au reprezentat pentru el sansa vietii.
"Romania avea o credibilitate deosebita. Era o piata de 20 de milioane de locuitori, fara datorii, cum nu visa nimeni. La conferinta au fost foarte multe intrebari de la firme straine, iar d-l Panculescu m-a rugat sa-l ajut cu raspunsurile", a continuat Tarus.
In pauza reprezentantul unei firme care apartinea de Novartis l-a invitat la o discutie mai ampla despre piata farmaceutica din Romania, platindu-i in acelasi timp si biletul de avion pana la sediul firmei.
"Astfel am primit primul meu contract pentru fantastica suma la acea vreme de 100.000 de silingi pe an, pentru ca firma respectiva nu avea niciun produs inregistrat in Romania", a mai spus Tarus.
Dupa doi ani, primeste o noua invitatie, de la directorul financiar al Sandoz, divizia de generice a grupului Novartis, pentru a-l intreba cum a reusit sa vanda mai mult decat ei in conditiile in care Sandoz avea reprezentanta aici de 15 ani.
"In 1994 peisajul a inceput sa devina mai complex. Firma avea nevoie de o echipa de promovare, de o reprezentare distincta fata de partenerul comercial, asa ca am infiintat V.Tarus RoAgencies care opera servicii de recrutare si de pilotare a inceperii unui business", a continuat Tarus.
Astfel, a aparut V.Tarus RoAgencies, care de multe ori din cauza actionariatului si a sediului se confunda cu Dita.
"Noi am functionat impreuna si suntem inca in aceeasi curte. A fost si un semn de intrebare pentru multi competitori si multi parteneri cum functioneaza aceasta relatie. Pot spune ca a functionat bine avand in vedere preluarea de catre Gedeon Richter", spune Tarus.
In 1999 a cumparat fostul oficiu farmaceutic Remedia "din nostalgie fata de locurile de unde a plecat", pentru care a platit sub un milion de dolari. Remedia acoperea judetele Hunedoara si Alba, unde si in prezent are o pozitie solida. Dupa cativa ani in care a pastrat separate cele doua entitati, avand doua structuri de conducere si doua culturi diferite a decis sa fuzioneze cele doua companii. Anul trecut Remedia a avut o cifra de afaceri de 106,84 mil. lei (32 mil. euro), in crestere cu 31,8% fata de nivelul raportat in 2006, 75% din acestea fiind realizate din vanzarile prin depozite, iar restul prin farmaciile proprii.
"La un moment am decis sa fuzionam cele doua companii, ceea ce nu a fost un proces usor. Probabil ca multi s-au lovit si vor continua sa se loveasca de acest lucru", spune omul de afaceri.
Privind retrospectiv, pentru Tarus munca in piata farmaceutica parea mai interesanta la inceputul anilor 2000.
"Erau probleme mari si atunci cu recuperarea banilor, insa cred ca era o munca mai interesanta pentru ca te obliga sa fii mai aproape de piata. Cunosteai mai bine farmacistii si realitatile din farmacii. Acum munca a devenit mult mai delegata, prin agentii de vanzari, si mult mai distanta", remarca Tarus.
Si atunci, a continuat omul de afaceri, existau probleme legate de variantia cursului de schimb, de aceea crede ca piata va gasi in prezent "resursele interne pentru a-si reveni".
"Au fost si atunci dezechilibre cand au lipsit anumite medicamente pentru o perioada. Au suferit nu numai pacientii, dar si firmele, medicii si toti cei implicati in sistem", spune Tarus.
Valentin Tarus locuieste in Austria din 1990, iar la nivelul Remedia se implica la nivel de strategie, delegand conducerea executiva managerilor. In prezent, pozitia de director general al Remedia este ocupata interimar de directorul financiar, dupa ce Gabriel Banica a renuntat la acest fotoliu.
Cum se vede Romania din Austria" "Foarte bine", spune Tarus, datorita cresterii economice care o propulseaza printre "vedetele" regiunii. In legatura cu interesul investitorilor pentru Remedia, omul de afaceri spune ca sunt frecvent cereri.
"La momentul actual exista o deruta din parte cumparatorilor. Este greu sa discuti un pret in conditiile in care s-au inregistrat caderile la Bursa", a conchis Tarus.
De la inceputul anului titlurile Remedia au pierdut 76% din valoare.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO