Companii

Cum au trăit recesiunea cinci dintre cei mai puternici antreprenori: Dan Osahie - Altex, Dan Şucu - Mobexpert, Dragoş Pavăl - Dedeman, Viorel Cataramă - Elvila - şi Raul Ciurtin - Albalact

Cum au trăit recesiunea cinci dintre cei mai puternici antreprenori: Dan Osahie - Altex, Dan Şucu - Mobexpert, Dragoş Pavăl - Dedeman, Viorel Cataramă - Elvila - şi Raul Ciurtin - Albalact
16.05.2011, 23:45 3718

Criza se va încheia în momentul în care românul de rând va trăimai bine, când ziua de mâine va fi mai bună. Afirmaţia lui DanŞucu, proprietarul Mobexpert, liderul pieţei de mobilă, arată cămediul de business rămâne în continuare mai rezervat după anunţulieşirii din recesiune şi asta în condiţiile în care Ion Ghizdeanu,preşedintele Comisiei de Prognoză afirma că ar putea modifica chiarprognoza de creştere pentru 2011 de la 1,5% la 2%.

Ziarul Financiar a invitat ieri cinci dintre cei mai puterniciantreprenori români - Dragoş Pavăl (Dedeman), Dan Şucu (Mobexpert),Dan Ostahie (Altex), Viorel Cataramă (Elvila) şi Raul Ciurtin(Albalact) să povestească cum au trăit cei doi ani şi trei luni derecesiune economică din România. Cei cinci au împreună afaceri depeste 800 mil. euro şi câteva mii de angajaţi.

Dan Şucu se întreabă, de exemplu, cum poate fi mai bine pentruromânul de rând care primeşte în continuare veşti proaste, încondiţiile în care se anunţă creşteri ale preţului la gaze, laenergie, iar salariile se menţin constante. "Cum protesteazăoamenii? Nu mai cumpără", a mai spus Şucu. În primele trei luni aleacestui an, Mobexpert a înregistrat o scădere de aproximativ 5%recuperată parţial în aprilie.

Şi Dan Ostahie, proprietarul retailerului de electronice,electrocasnice şi produse IT Altex, spune că în ultimii doi anis-au întâmplat multe. Dacă anii 2009-2010 au fost ani aiscăderilor, în care jucătorii au învăţat jocul descreşterii, în2011 va exista o creştere micuţă a pieţei de 8-10%. Altex a obţinutanul trecut o cifră de afaceri de 195 de milioane de euro, încreştere cu 7% faţă de 2009.

"Creşterea anunţată de INS este o creştere micuţă cu semnpozitiv, însă trebuie să fim rezervaţi. Deşi se poate spune căeconomia a ieşit din recesiune după două trimestre consecutive decreşteri, consumul îşi va reveni mai târziu. Există un decalaj de12 luni între revenirea economiei şi cea a consumului. Odată ce vaintra pe o pantă ascendentă, consumul va creşte cel puţin unu-doiani."

Cum s-a ajuns aici

Un vis urât din care toţi antreprenorii români sperau să setrezească repede - aşa a început recesiunea pentru afacerileromâneşti pornite de la zero după '90.

Perioada 2009-2010 care coincidea pe plan local cu "sărbătoarea"celor 20 de ani de capitalism a determinat însă o reaşezare dintemelii a companiilor româneşti confruntate cu scăderi alevânzărilor, cu atitudinea ezitantă a băncilor care nu mai creditauorice, cu un mediu politic instabil, cu modificări fiscale cuimpact major asupra consumului, dar şi cu noi oportunităţi decreştere.

"A fost rău pentru că veneam după o perioadă de creşteriimportante, iar la început speram cu toţii că o să ne revenimrepede, ceea ce nu s-a întâmplat. Am fost astfel obligaţi să nedisciplinăm, să fim mai atenţi la costuri şi la strategiile pe careurma să le aplicăm", a spus Raul Ciurtin, preşedinte şi acţionar alAlbalact, cel mai mare producător din industria laptelui controlatde antreprenori români.

Perioada 2008-2011 este descrisă de antreprenorul român dreptuna foarte grea, în care presiunea pe profitabilitate a fost maimare decât în anii de boom economic. "În 2008 şi 2009 a fost şi oatitudine ezitantă a băncilor faţă de mediul de business, daraceastă perioadă a fost depăşită în ceea ce ne priveşte", afirmăCiurtin, care adaugă însă că valul de optimism care pare săcuprindă mai multe voci din economia locală nu a ajuns încă şi lael.

"Nu văd o revenire a consumului anul acesta, pentru că nu văd deunde ar putea să vină această creştere a puterii de cumpărare atâtatimp cât bugetele oamenilor nu cresc."

Pe omul de afaceri Viorel Cataramă, care controlează afacereaElvila din industria mobilei, izbucnirea crizei l-a prins fărăcredite la bănci, mutare pe care o consideră printre cele maiimportante din activitatea companiei sale. Cu toate acestea,recesiunea l-a determinat pe antreprenorul român să renunţe la 500de angajaţi. "Era obligatoriu să reducem costurile pentru căvânzările au scăzut. Apoi am trecut în conservare anumite active(anumite utilaje nu au mai fost folosite - n.red.)", a declaratCataramă.

Întrebat când crede că în România nivelul de trai va ajunge lasituaţia anterioară crizei, omul de afaceri a răspuns că nu maidevreme de zece ani. "În România nu poţi să ştii niciodată ce se vaîntâmpla pe termen mediu astfel că nu poţi să-ţi faci un plan deafaceri", a mai adăugat proprietarul Elvila. Grupul de firme Elvilaare puţin sub 2.000 de angajaţi, iar anul trecut cifra de afaceri asărit de 100 mil. euro.

Partea goală a paharului

Recesiunea a adus în prim-plan insolvenţele, care nu făceauparte din limbajul de business al antreprenorilor români în anii deboom economic, dar care au venit ca un tăvălug lovind în specialafacerile din imobiliare şi retail, sectoare unde extinderea avenit în special cu credite de la bănci.

Din acest punct de vedere, bilanţul anilor de criză arată cănumărul firmelor care au ajuns să se confrunte cu procedurainsolvenţei a depăşit 34.000, adică cel puţin o firmă din 20 lanivel naţional a ajuns în incapacitate de plată. Peste 90% dintreaceste firme au intrat sau vor intra în faliment, în condiţiile încare doar 900 din 34.000 încearcă să se reorganizeze şi nici măcaracestea nu au 100% şanse de însănătoşire. Printre marile afaceriaflate în curs de reorganizare se numără retailerii Flanco şiLeonardo, în timp ce falimente răsunătoare au fost declarate înspecial în zona proiectelor imobiliare, printre acesteanumărându-se centrele comerciale City Mall din Bucureşti şi Tiagodin Oradea sau ansamblurile rezidenţiale Cortina Residence şi BlueTower din Capitală.

Partea plină a paharului

Recesiunea nu a adus însă doar falimente, ci şi multeoportunităţi de creştere, în condiţiile în care preţul terenurilor,al materialelor de construcţii a scăzut, iar costurile cu forţa demuncă s-au mai redus şi ele.

"Anii de recesiune i-am trăit încordaţi la maximum deoarece atrebuit să turăm motoarele pentru a profita de această situaţie încare terenurile au devenit disponibile şi ne-a fost mai uşor să neextindem. Era important să ne mobilizăm deoarece nu ştii niciodatăcât ţine această conjunctură", spune Dragoş Pavăl, preşedinte şiunul dintre acţionarii retailerului de produse de bricolaj Dedeman,liderul pieţei de profil.

În anii de recesiune compania şi-a majorat vânzările cu peste100 mil. euro, până la 360 mil. euro, pe fondul extinderii reţeleicu mai bine de zece magazine. Două au fost deschise chiar în acestan, în Cluj şi Drobeta-Turnu Severin, iar o nouă inaugurare esteprogramată pentru luna iulie, în Baia Mare, spune Pavăl.

Extinderea a costat însă peste 100 de milioane de euro şi a fostrealizată inclusiv prin credite bancare, Dedeman având contracte definanţare cu BCR, ING, Raiffeisen, RBS şi UniCredit Ţiriac Bank.Dedeman şi-a asigurat şi un portofoliu important de terenuri, încondiţiile în care compania îşi propune să ajungă la 40 demagazine.

"Cine iese întreg din criză are toate şansele să meargă cu bineînainte, mai ales că această perioadă de recesiune a obligatcompaniile să fie mai competitive şi a aşezat unele lucruri, cum arfi preţurile din imobiliare care ne afectau pe fiecare dintre noi",a concluzionat Raul Ciurtin de la Albalact.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO