Companii

Cum îşi împart barurile, magazinele de modă, băncile şi farmaciile străzile din Centrul vechi. Mai durează 5-7 ani până să devină un pol al modei, spun consultanţii

Cum îşi împart barurile, magazinele de modă, băncile şi farmaciile străzile din Centrul vechi. Mai durează 5-7 ani până să devină un pol al modei, spun consultanţii

Autor: Cristina Roşca

02.11.2011, 00:07 1046

Centrul istoric al Capitalei este dominat de restaurante, cafenele şi baruri, care ocupă mai bine de jumătate din spaţiile disponibile, în timp ce la polul opus, magazinele de fashion, care domină de regulă centrele marilor capitale ale lumii, ocupă în Bucureşti doar 19% din spaţii.

Jucătorii din zona de servicii deţin 27% din spaţiile din centrul vechi, potrivit unui studiu al companiei de cercetare imobiliară More Real Estate Services.

Dacă în capitale precum Paris, Roma sau Londra, cele mai importante nume din modă, se luptă pentru a prinde un loc în centrul istoric, în Bucureşti acestea deocamdată se feresc să pătrundă din cauza infrastructurii proaste şi a chiriilor mari. Singurele magazine de modă din zonă sunt cele rămase din perioada comunismului sau cele care oferă produse la preţ unic.

"La ora actuală sunt mai mulţi jucători din piaţă interesaţi să pătrundă în centrul vechi al Bucureştiului, însă există o serie de impe­dimente, pornind de la infrastructura proastă şi de la starea clădirilor la faptul că multe dintre acestea sunt oferite în concesiune de primării, iar nivelul chiriilor este foarte ridicat", spune Ilan Laufer, directorul general al com­paniei de consultanţă imobiliară Retail Grup.

În ceea ce priveşte nivelul chiriilor, potrivit studiului More Real Estate Services, acesta a revenit pe creştere, apropiindu-se acum de cel din a doua jumătate a lui 2009. Astfel, în primul semestru al lui 2011 companiile interesate trebuia să plătească 45 de euro pe metru pătrat, faţă de 35 de euro/mp în aceeaşi perioadă a anului anterior. Preţurile rămân însă sub nivelul anului 2008, ultimul an de boom, când un metru pătrat în centrul istoric era închiriat cu 55 de euro.

"Centrul istoric este singura zonă din Bucureşti care şi-a acoperit jumătate din deprecierea acumulată în anul precedent. Această cifră creşte când avem de-a face cu suprafeţe mici şi cele mai populate străzi, dar scade la suprafeţe mari, pe străzile secundare sau când vorbim despre proprietăţi care au nevoie de investiţii majore penru consolidare", spune studiul More Real Estate Services.

Un alt motiv invocat de Laufer pentru care spaţiile din centrul vechi nu sunt ocupate şi de retailerii de modă, ci în principal de jucătorii de pe piaţa restaurantelor, cafenelelor şi barurilor este faptul că nu există spaţii suficient de mari pentru a deschide magazine. "Există însă interes din partea tuturor jucătorilor mari, însă este nevoie de multe aprobări şi condiţiile sunt mai puţin propice decât în malluri."

El crede însă că în următorii cinci până la şapte ani centrul istoric al Capitalei va deveni şi un pol al modei. Primul retailer de îmbrăcăminte care "şi-a făcut curaj" să pătrundă în această zonă dominată de peste 150 de restaurante, baruri şi cafenele a fost Adidas, care a deschis în vara acestui an un magazin cu două niveluri pe Lipscani.

Ce spaţii mai sunt "de închiriat"

În centrul istoric sunt 360 de proprietăţi, dintre care 289 închiriate şi 71 libere. Această zonă a devenit un punct de interes în urmă cu circa cinci-şase ani, când aici s-au deschis primele restaurante. Între timp, străzile s-au asfaltat, unele case s-au renovat, iar numărul spaţiilor a crescut. Barurile, restauran­tele şi cafenelele din zonă au anual afaceri cumulate de circa 150 de milioane de euro, potrivit ul­timelor in­formaţii dis­ponibile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO