Companii

Cum pot antreprenorii accelera succesul afacerilor: educaţia, resursele umane, finanţarea şi tehnologia sunt pilonii dezvoltării

Conferinţa Secretele antreprenorului de succes: „Factorii care facilitează dezvoltarea afacerilor” – Oradea

IMM Club a organizat la Oradea evenimentul „Secretele antreprenorului de succes - SAS 2024”, cu sprijinul Raiffeisen Bank. Evenimentul a avut ca temă principală „Factorii care facilitează dezvoltarea afacerilor”.

Autor: Ramona Cornea

18.11.2024, 00:07 204

„Cred că soluţia învăţământului dual este vitală pentru ceea ce ne dorim” „ Un al doilea factor este accesul la capital. Degeaba vrei, degeaba ai mediul în care să activezi, dacă accesul la capital este restricţionat” „În al treilea rând este vorba de tehnologie, care ne ajută foarte mult să evoluăm, să optimizăm procesele şi să putem scala businessurile” „Pentru a-ţi realiza un vis, primul pas e să te trezeşti şi să afli cum este realitatea şi apoi începe drumul.”

Educaţia, resursele umane bine pregătite, accesul la capital şi tehnologia sunt printre principalii factori care facilitează dezvoltarea businessurilor, au spus antreprenorii, consultanţii şi liderii de afaceri prezenţi în cadrul conferinţei „Secretele antreprenorului de succes”.

Evenimentul a fost organizat la Oradea de IMM Club, cu sprijinul Raiffeisen Bank şi a fost moderat de Liviu Sav. Principala temă de discuţie: „Factorii care facilitează dezvoltarea afacerilor”. Partenerii media ai evenimentului au fost Ziarul Financiar şi Contzilla.ro, iar Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) este organizaţie-suport.

Sponsorii evenimentului au fost Raiffeisen Bank, CMC Grup Risk Advisor, Bridge-To-Information, Puratos, Benvenuti, Vinuri din Transilvania, TARGETWEB, Biris Goran SPARL, OmniCredit IFN, Avocat Claudiu Popovici, Hyper Line Consult, Merăria.

„Unul dintre factorii decisivi care facilitează dezvoltarea businessurilor este învăţământul, nu neapărat cel universitar. Cred că soluţia învăţământului dual este vitală pentru ceea ce ne dorim. Văd un dialog cu universităţile şi şcolile pentru a adapta ceea ce învăţăm în şcoală la ceea ce ne dorim noi, ca business”, a spus Roman Băran, general manager, AstorMueller.

În al doilea rând este vorba despre agilitate şi reinventare, crede el. „Oradea este un exemplu de reinventare, după ce industria uşoară a plecat. Aşa văd şi businessurile unde trebuie să avem agilitatea de a ne reinventa. În al treilea rând este vorba de tehnologie, care ne ajută foarte mult să evoluăm, să optimizăm procesele şi să putem scala businessurile”, a adăugat Roman Băran.

Adrian Vese, CFO al Igna Construct, este de părere că pe primul loc în rândul factorilor care facilitează dezvoltarea businessurilor este accesul la resurse umane bine pregătite.

„Din acest punct de vedere, în Oradea încă mai avem probleme. Cea mai mare problemă a noastră este accesul la această resursă umană bine pregătită.
Un al doilea factor este accesul la capital. Degeaba ai dorinţă, degeaba vrei, degeaba ai mediul în care să activezi dacă accesul la capital este restricţionat sau nu este bine gestionat. Din acest punct de vedere, băncile au un rol determinant, dar există şi alte surse de finanţare: fondurile europene, piaţa bursieră, fondurile de investiţii.  Un alt treilea factor este capacitatea de a adapta şi structura ca business, de a dezvolta reguli şi proceduri interne, departamente specializate”, a spus el în cadrul evenimentului.

Alin Mercheş, cofondator şi CEO a Mobiversal a abordat problema mentalităţii şi curajului, aspecte esenţiale pentru antreprenori:

„Eu, ca antreprenor, văd o problemă de mentalitate, ambiţie şi curaj. Sunt mult mai sus aceste probleme decât cele legate de „dacă am terenul bun sau se schimbă taxele sau nu”. (...) Partea de curaj şi mentalitate cred că suferă mult în România, inclusiv la antreprenori. În Oradea avem o problemă mai mare de curaj, avem mult mai puţin curaj să ieşim în afară”, a punctat el.

Marius Filipaş, director regional IMM la Raiffeisen Bank, a adăugat că educaţia este crucială şi în relaţiile cu sistemul bancar.  

„Credem şi noi foarte mult în educaţie atunci când discutăm de orice are legătură cu banca. Cred că educaţia are un rol bine determinat”, a subliniat el.

Octavian Dan, preşedinte al Asociaţiei  Firmelor Bihorene, proprietar al Livezii Merăria şi antreprenorul de succes al acestei ediţii a conferinţei IMM Club a vorbit despre ce înseamnă succesul pentru el şi care sunt paşii pe care trebuie să-i facă antreprenorii în businessurile lor pentru a avea succes.

„Succesul are legătură cu bucuria şi cu mulţumirea. Ideea de nemulţumire sau de a stabili standarde mult prea înalte aduce de cele mai multe ori frustrare. Şi succesul vine din linişte, vine din împăcare şi vine din pacea interioară. Succesul nu poate exista într-o situaţie de conflict interior. Mi-am dat seama că, după fiecare lucru cât de mic, trebuie să te bucuri. Fă următorul pas pentru că, pentru a-ţi realiza un vis, primul pas e să te trezeşti şi să afli cum este realitatea şi apoi începe drumul. Părea mea este că succesul are legătură cu bucuria dintre doi paşi”, crede Octavian Dan.


Jakub Malecki, general manager Romania and Moldova, LOT Polish Airlines

Am fost pentru prima dată în Oradea în urmă cu 13 ani şi am vizitat Oradea de multe ori înainte de a începe să avem zboruri aici.

Piaţa este în creştere, dar principalul motiv pentru care am venit aici a fost că autorităţile locale ne-au abordat şi am început să negociem.

Facem împreună o mulţime de activităţi pentru a promova această rută.



Kurt Weber, partner EY - Leader Business Consulting & EY Parthenon

Dacă ne uităm la cum se situează de fapt România din punctul de vedere al atractivităţii pentru investitori, atunci o să vedem din statistici că a scăzut uşor activitatea investiţională, dar diferenţa nu este mare faţă de anii trecuţi.

Zona de software şi IT services reprezintă în continuare domeniul în care se investeşte cel mai mult. Domeniul de transport şi logistica a câştigat teren.



Dan Pavel, proprietar, Benvenuti

Am venit în parcul industrial pentru a fost o ofertă clară din partea autorităţilor locale şi pentru avantajele cu care vine poziţionarea într-un parc industrial. Benvenuti este în parcul industrial II din Oradea.

În momentul în care autorităţile locale au demarat acest parc industrial, lucrurile au fost foarte clare şi transparente faţă de alte oraşe, precum Timişoara.



Delia Baboş, antreprenor, Hyper Line Consult

Noi am căutat un spaţiu pe care să construim din 2017 şi spaţiile care ni s-au propus nu aveau infrastructura necesară, iar varianta parcului industrial a fost una extraordinară pentru noi

Îi încurajez pe toţi cei cu businessuri mici sau mai mari să aplice pentru a participa la o licitaţie în parcurile industriale care se mai dezvoltă. Este un proces absolut transparent.

Octavian Dan, preşedinte, Asociaţia Firmelor Bihorene, proprietar Livada Merăria

Pentru a-ţi realiza un vis, primul pas e să te trezeşti şi afli cum este realitatea şi apoi începe drumul.

Piaţa este provocarea cea mai mare, pentru că noi suntem într-o piaţă în care 80% din produse se importă din Polonia.

Succesul are legătură cu bucuria şi cu mulţumirea.



Alina Silaghi, consultant şi fost general manager la Agenţia de Dezvoltare Locală Oradea

În anii aceştia am încercat să ascultăm nevoile mediului de afaceri, cred că asta a diferenţiat Oradea de restul oraşelor din România, am fost acolo, am ascultat nevoile şi am încercat întotdeauna să ne adaptăm şi să venim cu soluţii.

Parcurile industriale din Oradea sunt adaptate mediului de business.



Loredana Suiugan, antreprenor şi consultant HR, Complis

Cred că putem pune accentul pe un cuvânt foarte important: acces, toată lumea a vorbit despre acces la investiţii, acces la educaţie, infrastructură, mobilitate. Acest acces, în ciuda faptului că trăim într-o eră tehnologizată, nu este atât de facil precum credem.

Atunci când vorbim despre educaţie, dincolo de curriculă, ne lipsesc competenţele soft, abilităţile de leadership, ne lipseşte determinarea.



Roman Băran, general manager, AstorMueller

Unul dintre factorii decisivi care facilitează dezvoltarea businessurilor este învăţământul, nu neapărat cel universitar. Cred că soluţia învăţământului dual este vitală pentru ceea ce ne dorim.  Văd un dialog cu şcolile pentru a adapta ceea ce învăţăm în şcoală la ceea ce ne dorim noi, ca business.

În al doilea rând este vorba despre agilitate şi reinventare. În al treilea rând este vorba de tehnologie.



Alina Marchiş, asociat finanţare şi dezvoltare IMM, BERD

Noi suntem o bancă de dezvoltare, rolul nostru principal este atunci când alţii nu-şi mai pot face rolul obişnuit, noi ne activăm în criză. Sprijinul nostru este deosebit de relevant în situaţii de criză. Am lucrat cu peste 1000 de companii din România.

Nu există două companii la fel, nu există două nevoi la fel şi nu există doi experţi care să ofere acelaşi lucru.



Sorin Constantin, general manager, Nidec

Factorii decisivi care facilitează dezvoltarea businessurilor sunt capitalul uman şi capitalul financiar – adică accesul fonduri nerambursabile este un atu pe care ţara noastră poate să îl ofere, în context european.

Partea de inovare, de cercetare – dezvoltare poate fi un diferenţiator pe care putem să-l avem în Oradea pentru a face trecerea la producţie cu valoare adăugată.



Adrian Vese, CFO, Igna Construct

Pe primul loc în rândul factorilor care facilitează dezvoltarea businessurilor este accesul la resurse umane bine pregătite. Din acest punct de vedere, în Oradea încă mai avem probleme. Cea mai mare problemă a noastră este accesul la această resursă umană bine pregătită.

Un al doilea factor este accesul la capital.

Un alt treilea factor este capacitatea de a adapta şi structura un business.



Alin Mercheş, cofondator şi CEO, Mobiversal

Eu, ca antreprenor, văd o problemă de mentalitate, ambiţie şi curaj. Sunt mult mai sus aceste probleme decât cele legate de „dacă am terenul bun sau se schimbă taxele sau nu”.

Partea de curaj şi mentalitate cred că suferă mult în România, inclusiv la antreprenori. În Oradea avem o problemă mai mare de curaj, avem mult mai puţin curaj să ieşim în afară.



Gabriel Biriş, avocat, Biriş & Goran

Creşterea costurilor de a face business reduce competitivitatea României.

Cu cât punem presiune fiecare la nivelul nostru, cu atât avem mai multe şanse să reversăm trendul acesta absolut ucigător de creştere a cotelor TVA pentru noi, pentru businessuri.

Ni s-a cerut în martie să venim cu o propunere cu privire la viitorul TVA. Şi propunerea pe asta se bazează, pe simplificare, taxare inversă.



Marius Filipaş, director regional IMM, Raiffeisen Bank

Credem şi noi foarte mult în educaţie atunci când discutăm de orice are legătură cu banca.

Cred că în ultimii ani vedem o îmbunătăţire în accesul la finanţare, probabil şi pe fondul programelor susţinute chiar şi de statul român, dar şi de instituţiile europene.

Şi noi am văzut că există un apetit mai mare pentru finanţarea capitalului de lucru şi mai puţin către zona investiţională.

Delia Mircea, senior editor, Contzilla

Citind un bilanţ contabil putem avea instantaneu informaţii cu privire la nivelul capitalului. Este un indicator foarte important la care se uită în special băncile când iau decizii de finanţare.

Multe firme au acest capital propriu negativ, o situaţie deloc favorabilă şi ar trebui să ia măsuri ca să îmbunătăţească situaţia aceasta. Antreprenorii mai trebuie să urmărească legătura dintre active şi pasive.



Iulian Ghişoiu, antreprenor, expert în SEO, TargetWeb

Există chiar o curbă a uitării care arată că atunci când nu implementăm ceea ce aflăm într-un termen de 24 de ore pierdem 80% din informaţie.

SEO este modalitatea prin care aducem un site în primele poziţii din motoarele de căutare pentru a creşte vânzările.

Avem un portofoliu cu mulţi clienţi din diferite industrii. Anul trecut au avut o cifră de afaceri cumulată de peste 450 de milioane de euro.



Claudiu Popovici, avocat

Degeaba avem clauze introduse dacă nu le respectăm.

Problema apare atunci când discutăm despre relaţia angajat-angajator, pentru că statul protejează angajatul şi de foarte multe ori clauzele de confidenţialitate sau de neconcurenţă introduse în contractele de muncă sunt anulate de către instanţă pentru că nu respectă condiţiile prevăzute de către lege.



Francesca Cîmpian, reprezentant Bakery School

Consider că educaţia este cheia care deschide uşa spre un viitor mult mai bun. Prin educaţie putem să formăm mai mulţi tineri în acest domeniu şi de aceea m-am alătura în acest proiect de suflet.

Bakery School a luat naştere din dorinţa de a pregăti şi a forma viitoare generaţii de patiseri, cofetari şi brutari. Dorim să-i pregătim cât mai bine pentru piaţa muncii, există o nevoie mare de specialişti în acest domeniu.



Dorin Culic, director, Centrul de Excelenţă în Învăţământ Dual

Am aflat despre venirea unei fabrici în România, unei firme care a pus o condiţie de a avea copii pe care să-i pregătească împreună cu şcoala. Aşa a început învăţământul dual, iar la Oradea am găsit nişte curajoşi care m-au ajutat să implementăm asta. 

Am ajuns în firme, am ajuns la mici antreprenori şi le-am explicat cum poate să devină o oportunitate ca un elev aflat în şcoală să aibă o experienţă atunci când vine la un interviu.



Elisa Rusu, CEO Omnicredit

Pentru noi contează foarte mult şi partea de indicatori nonfinanciari, care atârnă destul de greu în ponderea scoringului pe care noi îl facem.

Indicatorii nonfinanciari se referă la multe aspecte ale comportamentului de plată al acţionarilor, al administratorilor, managerilor firmei, istoricul companiei respective, cât de bun plătitor este la alte credite la stat.



Cezar Gumeni, proprietar, Cake Expert

Pentru mine a fost interesant să iau din nou oportunitatea de a veni în contact cu persoane foarte tinere. Asta a completat nevoia noastră de personal calificat, pe care nu-l găseam.

Businessul meu este unul mic, de familie, avem 40 de angajaţi şi atunci am spus că dacă nu găsim specialişti, îi antrenăm noi.

Nevoia noastră a fost una de a angaja specialişti în industria alimentară, nu existau în momentul în care am făcut businessul respectiv.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels