Companii

Cum se face sticlă de 1,5 mil. euro din borcane sau parbrize sparte într-o fabrică nouă din Popeşti-Leordeni

Cum se face sticlă de 1,5 mil. euro din borcane sau parbrize sparte într-o fabrică nouă din Popeşti-Leordeni

Procesul de reciclare este următorul: mai întâi se sortează magnetic metalul, cum ar fi capacele de la borcane, iar apoi are loc o sortare manuală pentru a extrage bucăţile de ceramică mai mari sau masele plastice cu care vin aceste deşeuri. Mai departe, sticla intră într-un cuptor la 350 de grade pentru a fi eliminate şi fracţiile biodegradabile, cum ar fi resturile de mâncare. Apoi sticla se toacă, se sortează după granulaţie, iar apoi se sortează pe culori. La final rezultă un material cu o puritate de 99%.

Autor: Roxana Petrescu

07.12.2013, 13:40 16211

Green Group, unul dintre cei mai importanţi jucători în domeniul reciclării cu afaceri estimate pentru anul acesta la 140 de milioane de euro, a finalizat o investiţie de 4 mil. euro într-o fabrică de reciclare a sticlei, la care se vor adăuga alte două mil. euro anul viitor.

Dacă ar merge la capacitate maximă, fabrica din Popeşti-Leordeni, care funcţio­nea­ză pe fosta platformă industrială Danubiana, ar putea transforma în granule în şapte zile toată sticla aruncată în Bucureşti care ulterior ar putea fi vândute la pro­ducătorii de profil. Cea mai mare provocare pentru o piaţă care este abia la început va fi însă colectarea materiei prime.

„Noi avem acum o capacitate instalată de 110.000 de tone pe an. La această dimen­siune am putea recicla într-o săptă­mână toate deşeurile de sticlă din Bucureşti. În primul an de funcţionare credem că vom procesa circa 30.000 de tone de sticlă, iar apoi va fi o creştere anuală de 15.000 de tone până vom ajunge la capacitatea proiectată“, a declarat Constan­tin Damov, cofondator al Green Glass Recycling, numele sub care funcţionează fabrica.

Unitatea nu este foarte mare, iar în ea lucrează acum 15 oameni, până la finalul anului numărul angajaţilor urmând să ajungă la 20 de persoane. În faţa fabricii stau mormane de sticlă spartă, de parbrize sau geamuri.

„Mai întâi se sortează magnetic metalul, cum ar fi capacele de la borcane, iar apoi are loc o sortare manuală pentru a extrage bucăţile de ceramică mai mari sau masele plastice cu care vin aceste deşeuri. Mai departe, sticla intră într-un cuptor la 350 de grade pentru a fi eliminate şi fracţiile biodegradabile, cum ar fi resturile de mâncare. Apoi sticla se toacă, se sortează după granulaţie, iar apoi se sortează pe culori. La final rezultă un material cu o puritate de 99%.“

Colectarea sticlei sparte, marea provocare

Deocamdată fabrica de pe fosta platformă industrială Danubiana, unde pe vremuri să făceau anvelope şi produse de cauciuc, procesează ambalaje sau sticla care vine din construcţii, urmând ca de anul viitor fabrica să poată procesa şi parbrize sparte.

Cum ajunge însă toată această sticlă la poarta fabricii? Damov spune că deocam­dată mecanismele nu sunt foarte bine puse la punct, dar că există înţelegeri cu com­pa­niile de salubritate. În principiu însă, oferta pe care o face Green Glass pentru deşeurile de sticlă trebuie să fie mai bună decât preţul pe care l-ar primi un furnizor dacă şi-ar duce sticla la groapa de gunoi.

„În România taxa pentru groapa de gunoi este foarte mică, motiv pentru care aceasta este cel mai mare competitor de-al nostru. În principiu taxa este de circa 5-10 euro pe tonă“, a mai precizat Damov, care a spus că cei care aleg să-şi ducă ambalajele de sticlă la o fabrică de procesare pot să ajungă să încasaze până la 20 de euro pe tonă.

„Uneori asigurăm noi transportul pentru că de obicei aici sunt cele mai mari costuri. Vrem ca de la anul să investim în propria noastră flotă de camioane. Vrem să avem cam 50 de maşini cu care să putem colecta. Cred că vom ajunge la 50 de angajaţi.“

Citiţi mai multe detalii aici

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 06.12.2013

ZF Corporate este serviciul specializat de ştiri cu plată al Ziarului Financiar. Pentru a putea citi aceste ştiri trebuie să vă abonaţi la ZF Corporate sau la unul din cele 12 fluxuri ale sale, profilate pe sectoare de activitate (Bănci, Retail, Imobiliare şi altele). Detalii de abonare la ZF Corporate: Alexandru Matei (tel. fix: 0318.256.286, tel. mobil: 0766.606.994) sau trimiteţi un email cu datele dumneavoastră de contact prin care solicitaţi informaţii şi abonare la adresa alexandru.matei@zf.ro sau stefan.paraschiv@m.ro. Veţi fi contactat în maximum o oră.

 
AFACERI DE LA ZERO