Companii

Cum se modifica echipele de management cand vanzarile de electrocasnice pierd o treime din valoare in cinci luni

Cum se modifica echipele de management cand vanzarile de electrocasnice pierd o treime din valoare in cinci luni
31.07.2009, 00:00 167

Retailul de electronice si electrocasnice, o piata locala evaluata in acest an la cifra de aproape 800 de milioane de euro, a trecut recent printr-o perioada de restructurare a managementului, o serie de executivi din topul retailerilor fiind inlocuiti.

Perioada de restructurari la nivel de top in ceea ce priveste managementul marilor companii de profil intervine in contextul in care in primele cinci luni ale anului piata a fost afectata de o scadere de 34% a cererii, cel putin in cazul vanzarilor de electrocasnice mari, cum ar fi frigiderele sau masinile de spalat.

 

Se cauta manageri ieftini

Prima companie care a demarat procesul de inlocuire a directorilor este Altex.

"Este o perioada cu multe experimente, iar nu toate vor avea succes. Exista momente in care trebuie cu totul alta energie. Nu e ceva rau. Cei care au plecat poate ca nu erau pregatiti pentru noile cerinte ale actionarilor pentru ca este greu sa dezvolti compente noi, chiar daca ai cunostintele necesare", a spus Mihaela Damian, managing partner al firmei de executive search Stanton Chase Romania.

Una dintre cele mai importante schimbari a fost aducerea fostului country manager al Sony Romania, Cristian Moanta, 47 de ani, in functia de director al departamentului de marketing. Moanta conduce insa si departamentul de achizitii pentru toate companiile care compun grupul Altex.

"Am trecut de la o organigrama de noua directori la una de patru. Practic acum compania este condusa de patru oameni, iar decizia este la ei. Directorii departamentelor care au intrat sub atributia celor patru au devenit manageri si ajuta la luarea deciziei", a spus Dan Ostahie, presedintele Altex.

Compania a mai facut insa o modificare si a adus in functia de director financiar un om care acumulase experienta in industria farma, si ea caracterizata la randul ei prin multiple schimbari de management de la inceputul acestui an. Astfel, incepand cu aceasta luna, Nicoleta Reitu este noul CFO al Altex, care o inlocuieste in functie pe Alina Bulgariu.

"Anul acesta vor avea loc in continuare schimbari si trebuie observat apoi, poate chiar realizate studii, cu privire la cine a facut business si inainte si acum. Schimbarile vor avea loc in general la nivel de management, iar doua trei trepte mai jos vor fi schimbari doar daca un director general doreste sa isi aduca o alta echipa", a mai precizat reprezentanta Stanton Chase Romania.

Head hunterii sunt de parere ca toate sectoarele vor fi afectate de mutari la nivel de management, iar in unele cazuri, cum este cel al retailului, aceste schimbari vor fi mult mai dese.

Mai mult, specialistii din recrutare spun ca in prezent sunt cautati manageri cu un cost cat mai redus, in unele cazuri aptitudinile fiind lasate pe locul secund.

 

Cum se inlocuiesc managerii?

Flamingo, al treilea jucator de pe piata de profil, a decis luna aceasta sa-l schimbe din functie pe Jiri Rizek, cel care detinea mandatul de director general din 2006, mandat care urma sa expire abia anul viitor.

In locul acestuia, a fost adus un specialist in restructurari, Stefan Treiber, care este fondator al companiei de consultanta Candidus, cu sediul in MŸnchen si care facea parte din consiliul de administratie al Flamingo.

"Majoritatea sunt calificati pentru incercarile mediului de business actual. Daca sunt directori generali care vin dinspre vanzari si marketing, acestia sunt orientati sa mearga spre dezvoltarea companiei, iar cei care vin dinspre departamentul financiar, ca Solomon (Liliana Solomon, CEO Vodafone Romania - n.r.) sunt obisnuiti sa reduca costurile", a spus George Butunoiu, managing partner al firmei de executive research George Butunoiu Ltd.

In cazul Flamingo, aducerea la conducerea companiei a unui om cu experienta in restructurari era necesara in conditiile in care firma nu a inregistrat profit in ultimii trei ani, iar datoriile acumulate pana la finalul lui 2008 au urcat la 23,5 milioane de euro, ceea ce reprezinta mai mult de 10 procente din cifra de afaceri.

Antreprenori! Nu lasati conducerea firmelor catre alti manageri!

Domo Retail, parte a grupului TMD care include si retailerul bulgar Technomarket, nu a anuntat nicio schimbare in organigrama conducerii, de managementul businessului demarat in prima parte a anilor 90 ocupandu-se tot fondatorii. "La Domo de exemplu nu ma astept la schimbari. In perioada de criza fondatorii sunt mai pregatiti sa faca fata greutatilor. Acolo este Lorand Szarvadi, care a fondat businessul, are inca participatie si stie cum sa-l orienteze", a spus Butunoiu.

Lorand Szarvadi si partenerii cu care a fondat Domo au vandut in 2007 75% din companie catre fondul de investitii Equest Invesment Balkans, pentru 75 de milioane de euro. Domo este singurul retailer care a inregistrat constant profit in ultimii trei ani.

"Nu le recomand antreprenorilor ca in perioada de criza sa lase conducerea catre alti manageri, oricat de recomandati sunt. In majoritatea cazurilor antreprenorii au rezultate mai bune", a completat Butunoiu.

 

Altex

  • Alina Bulgariu a parasit Altex in 2008 iar functia de CFO a fost preluata in urma cu o luna de Nicoleta Reitu, recrutata de la compania farmaceutica Bayer
  • Cristian Moanta, recrutat de la Sony Romania, conduce un nou departament de marketing si achizitii, creat in urma restructurarii organigramei
  • vanzari de 344 mil. euro in 2008, in crestere cu 9,5% fata de anul anterior
  • EBITDA a ajuns la 1,3% din cifra de afaceri, aproximativ 4,5 milioane de euro
  • suprafata de vanzare de 100.000 mp, cu 50 unitati Altex si 15 Media Galaxy

 

Domo

  • Domo i-a pastrat la conducere pe fondatorii companiei, Lorand Szarvadi (CEO) si Alexandru Mnohoghitnei (CFO)
  • rezultatul comercial indica vanzari mai mari cu 5,6% in 2008, de 207,5 mil. euro
  • marja operationala aferenta anului trecut a fost de 6%, cu un EBIDTA mai mare de 12 milioane de euro
  • bugetul de publicitate ajunge la valoarea de 5 milioane de euro, la fel ca in 2008
  • suprafata de vanzare de 75.000 mp, cu 127 de magazine Domo si 6 unitati Technomarket

 

Flamingo

  • CEO-ul Flamingo, Jiri Rizek, a fost inlocuit cu un membru al consiliului de administratie, Stefan Treiber
  • cifra de afaceri de 202,2 milioane de euro anul trecut, in crestere cu 15%
  • profitul operational a fost zero, in timp ce pierderile nete au ajuns la 10 milioane de euro
  • capitalizarea companiei a ajuns la 5,2 milioane de euro
  • suprafata de vanzare de 60.000 mp, cu 90 de magazine, din care 29 sunt Flanco World 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO