Companii

Cum vad primii doi producatori mondiali de bere piata romaneasca

Cum vad primii doi producatori mondiali de bere piata romaneasca
19.06.2009, 00:00 128

Daca AB InBev a scos la vanzare businessul din Romania, SABMiller pluseaza cu zeci de milioane de euro. "Exista evident o necesitate de cash in interiorul grupului pentru rambursarea creditului folosit in cumpararea Anheuser-Busch. Europa de Est este o piata fragmentata, cu multe marci si fabrici nationale. Este un business mozaic greu de gestionat, in care InBev a realizat performante", au declarat surse apropiate InBev, companie care detine in Romania marcile Bergenbier, Beck's sau Stella Artois.

Astfel, in timp ce AB InBev, cel mai mare producator de bere din lume, considera ca pietele din Europa Centrala si de Est sunt "non-strategice", preferand sa isi consolideze afacerile din America de Nord si Sud, grupul SABMiller cu sediul central in Africa de Sud, cel de-al doilea producator de bere la nivel mondial include Romania printre cele mai importante piete ale grupului din Europa.
"Cele mai puternice piete europene pentru noi sunt Polonia, Romania si Rusia", declara anul trecut Graham MacKay, CEO al SABMiller, grup care are in portofoliu cel mai vandut brand de bere din Romania, Timisoreana, dar si marci precum Ursus, Stejar, Peroni sau Ciucas.
 
Operatiuni mai mici, dar mai importante
SABMiller si-a extins afacerile din Europa in mult mai putine tari decat competitorul InBev. De aceea, vanzarile in volum din tot continentul european ale SABMiller sunt de 43 milioane de hectolitri, similare cu cele pe care InBev le obtine doar in Europa de Est, de 46 de milioane de hectolitri de bere.
De asemenea, producatorul sud-african detine doar jumatate din fabricile pe care InBev le controleaza pe acest continent, fiind prezent in 11 tari fata de producatorul belgian care detine capacitati de productie in 16 tari.
O alta diferenta importanta intre cele doua multinationale o reprezinta faptul ca in timp ce businessul din Europa al SABMiller inca se numara printre motoarele de crestere ale grupului, filialalele InBev au incetinit puternic cresterea de mai bine de un an. In anul fiscal aprilie 2008-martie 2009, veniturile SABMiller s-au majorat cu 6% in Europa, la 5,5 milarde de dolari (aproape 4 miliarde de euro), volumele inregistrand o crestere de 1,2%.
 Prin comparatie, producatorul belgian a inregistrat la nivelul Europei Centrale si de Est vanzari de 2,2 mld. euro, in stagnare fata de anul precedent, in timp ce EBITDA a scazut cu 22,7%, la 386 milioane de euro, pe fondul scaderii volumelor in Rusia si Ucraina.
Volumele vandute au fost de asemenea in scadere cu 6,1% fata de rezultatele din 2007.
 
Se uita la "consecintele strategice"
"Luam in considerare renuntarea la anumite active pentru a putea refinanta achizitia Anheuser-Busch, asa cum am anuntat anterior. Totusi, nu putem dezvalui, in acest moment, care sunt businessurile la care vom renunta si posibilii cumparatori", a declarat pentru ZF Marianne Amssoms, VP Global Communications Anheuser-Busch InBev.
Reprezentantul Anheuser-Busch InBev a adaugat ca decizia grupului va fi bazata pe o revizuire atenta a consecintelor strategice si financiare ale renuntarii la o parte din active, avand scopul de a crea cele mai bune oportunitati pentru partile implicate.
 Ambii giganti din industria berii sunt prezenti pe plan local prin subsdiare, Ursus Breweries (SABMiller) si InBev Romania (AB InBev), companii cu afaceri de peste 200 de milioane de euro in 2008, operand de mai mult de zece ani in Romania.
Ursus Breweries detine pe plan local patru fabrici (Brasov, Buzau, Cluj, Timisoara) si a achizitionat recent pachetul majoritar la a cincea companie (Bere Azuga), in timp ce InBev opereaza doar doua fabrici (Ploiesti si Blaj), dupa ce a inchis unitatea de productie de la Baia Mare anul trecut. De asemenea, din punctul de vedere al volumelor vandute, Ursus se apropie de 6 milioane de hectolitri anual, cu un avans de doua cifre in 2008, in timp ce InBev Romania a finalizat anul trecut cu doar patru milioane de hectolitri, in crestere cu aproape 2% fata de rezultatele din 2007.
 Potrivit cotidianului belgian Le Soir, care citeaza surse din industrie, Anheuser-Busch InBev, cel mai mare producator de bere din lume, intentioneaza sa vanda operatiunile detinute in sapte tari din zona Europei Centrale si de Est, inclusiv Romania, pentru a recupera o parte din datoria de 50 de miliarde de dolari realizata in urma achizitiei Anheuser-Busch.
 Grupul va fi consiliat de banca britanica Barclays, un potential cumparator al acestor active fiind fondul de private equity, CVC Partners, unul dintre cele mai mari fonduri de investitii la nivel mondial cu sediul in Luxembourg.
Astfel, impreuna cu operatiunile din Romania, ar putea fi vandute si companiile detinute de InBev in Bulgaria, Ungaria, Croatia, Cehia, Serbia si Muntenegru, tari in care AB InBev detine 11 fabrici de bere cu o productie anuala de 15 milioane de hectolitri, potrivit aceleiasi surse.
 
Bataie pe fabrici
 
Operatiunile din Europa Centrala si de Est pe care producatorul de bere Anheuser-Busch InBev le-a scos la licitatie au atras imediat atentia, o serie de fonduri private de investitii fiind interesate de o posibila achizitie. Fondul de investitii Kohlberg Kravis Roberts (KKR), precum si alte fonduri private precum CVC Capital Partners sau Texas Pacific Group (TPG) si-au exprimat interesul pentru achizitia unei parti din operatiunile din Europa Centrala si de Est ale producatorului de bere Anheuser-Busch InBev, potentiala tranzactie ridicandu-se la circa 2,5 mld. dolari (1,8 mld. euro), potrivit unor surse familiare cu situatia, scrie The Wall Street Journal.
 
Duel pe piata romaneasca
 
Ursus Breweries
 
  • Cifra de afaceri: intre 300 si 320 mil. euro*
  • Numar de fabrici: 5 -Buzau, Cluj, Timisoara, Brasov, Azuga
  • Numar de angajati (2008): peste 1.500
  • Productie realizata in 2008: 5,9 milioane de hectolitri
  • Cota de piata: 29%
 
InBev Romania
 
  • Cifra de afaceri: 200 mil. euro*
  • Numar de fabrici: 2-Blaj si Ploiesti
  • Numar de angajati (2008): 779
  • Productie realizata in 2008: 4 milioane de hectolitri
  • Cota de piata: 19,2%
* estimare ZF

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO