Companii

Dacia: România nu mai concurează cu Europa de Vest pentru investiţii, ci cu Maroc, India şi China

Dacia: România nu mai concurează cu Europa de Vest pentru investiţii, ci cu Maroc, India şi China

Autor: Bogdan Alecu

04.10.2010, 23:59 135

Automobile Dacia, principalul constructor auto de pe piaţalocală va deţine şi în 2010, pentru al doilea an consecutiv o cotăde peste 10% din totalul expor­turilor României, potrivitdecla­raţiilor lui Jacques Chauvet, preşedintele consiliului deadmi­nistraţie al Dacia şi directorul Renault pentru regiuneaEuromed, care include România, Turcia, Bulgaria, Algeria, Maroc şiTunisia.

"Vom avea şi anul acesta între 10 şi 15% din totalul exporturilor,aşadar, Dacia rămâne în continuare foarte importantă pentrueconomia locală. România este în momentul de faţă cea de-a doua ceamai mare bază a Renault în lume", a declarat Jacques Chauvetîntr-un interviu acordat ZF în cadrul Salonului Auto de laParis.
Dacă în trecut principalele motive care au atras constructoriprecum Renault la Mioveni şi Ford la Craiova erau legate de costurişi salarii, locul României în ceea ce priveşte industria auto esteacum "ameninţat" de alte pieţe emergente, în condiţiile în care lanoi investiţiile atât în extinderea infrastructurii rutiere şiferoviare sunt la un nivel scăzut.
"România este cu siguranţă competitivă în raport cu ţărilevest-europene şi apropiată de Turcia. Noii competitori reprezintăţări precum Maroc, China, India, aşadar, trebuie ca România să fiecompetitivă în ceea ce priveşte costurile, salariile,productivitatea, capacitatea de a produce maşini de calitate. Pepiaţa locală contăm atât pe forţa de muncă, cât şi pe furnizori", asubliniat preşedintele Dacia.

Potrivit declaraţiilor lui Chauvet cheia compe­titivităţii nu oreprezintă numai salariile mici, ci şi gradul de integrarelocală.
Salariile din industria auto locală sunt de zece ori mai mici faţăde Germania, potrivit indexului european de cost al forţei demuncă, care arată că în 2009 media salarială în industria autolocală era de 5,8 dolari/oră. Raportat însă la salariile din China,câştigurile unui angajat din auto în România sunt duble.
Declaraţiile lui Chauvet vin la mai puţin de o săptămână după ceZoltan Brassai, directorul opera­ţional al Companiei Naţionale deVânzări a Ford România spunea că România este cea mai promiţătoareţară din Europa Centrală şi de Est în ceea ce priveşte industriaauto.

Fabrica Dacia din Maroc: producţie similară cu cea de laMioveni, cu jumătate din angajaţi
Renault a anunţat la finele anului trecut că va investi peste 1mld. euro la Tanger, într-o nouă uzină Dacia, cea de-a doua dinMaroc şi a treia după cea de la Mioveni, unde lucrează 13.500 deoameni.
"La uzina din Tanger, din Maroc, până în 2015 vom avea 6.000 deangajaţi, iar până în 2013 în jur de 2.500, mult mai puţini decâtîn România, unde avem şi diviziile de componente, centrele unde seproduc motoare, cutii de viteze şi colecţiile CKD. În total, înRomânia avem în prezent peste 18.000 de angajaţi, în Tanger vomavea 6.000, dar în ceea ce priveşte producţia, aceasta va fisimilară", a declarat Jacques Chauvet.

În Turcia, Renault are o integrare locală de aproximativ 70%datorită furnizorilor locali, iar un procent similar este şi înRomânia, potrivit declaraţiilor preşedintelui Dacia. Sprecomparaţie în Maroc, la noua uzină Dacia din Tanger se vor demaraoperaţiunile cu un nivel de integrare de 40%.
"Capacitatea de 400.000 de unităţi va fi atinsă la Tanger în douălinii de asamblare. Prima va începe în 2012, iar a doua doi ani maitârziu. În cazul primei linii vor fi fabricate două noi modeleDacia pe platforma Logan, după care vom vedea. Aceste modele vor fiprezentate cu câteva luni înainte să intre în producţie, la fel cums-a procedat şi în cazul modelelor lansate până acum", a spusdirectorul regiunii Euromed.

O infrastructură puternică înseamnă o industrieputernică
"România nu prea este competitivă în momentul de faţă în ceea cepriveşte infrastructura rutieră şi feroviară. În prezent nu suntsuficiente proiecte în România pentru a absorbi fondurile europene,iar numărul kilometrilor de autostradă este de numai 250. Oinfrastructură puternică înseamnă o industrie puternică. Dar acestlucru depinde de autorităţile locale, nu de Renault", a subliniatJacques Chauvet.
La nivelul primelor nouă luni ale acestui an, Dacia este încontinuare printre puţinele mărci auto europene care înregistreazăcreşteri de două cifre ale vânzărilor şi producţiei în contextulunei pieţe aflate în scădere, după programele de tip "Rabla" deanul trecut. În plus, creş­terea vine şi pe fondul lansăriiSUV-ului Duster.
"Iniţial am calculat să avem o capacitate totală de aproximativ150.000 de unităţi. Acum avem puţin sub 100.000 de unităţi, darrevenim la planurile iniţiale. Din acest motiv acum clienţii Dustersunt nevoiţi să aştepte până le va fi livrată maşina. Anul viitoravem în plan să producem peste 150.000 de modele Duster, la unnivel similar cu cel al cererii din piaţă", a spus preşedinteleDacia.

Ar putea trece de 2,5 miliarde de euro
Pe fondul lansării Duster, Dacia va produce la Mioveni în acest anaproape 330.000 de autovehicule, din care 300.000 vor fi exportatecătre pieţe vest-europene.
Astfel cifra de afaceri a Dacia ar putea ajunge în acest an lapeste 2,5 mld. euro, potrivit calculelor ZF, faţă de aproximativ2,1 mld. euro în 2009, în condiţiile în care producţia Duster arajunge la aproximativ 60.000 de unităţi, iar preţul mediu alSUV-ului este în Europa de peste 15.000 de euro, adică aproapedublu faţă de un Sandero, în prezent cel mai bine vândut modelDacia.

"Datorită lui Duster cifra de afaceri a Dacia va creşte anul acestala peste 2 miliarde de euro, în condiţiile în care uzina afuncţionat la capacitate maximă. La ce nivel se va ajunge exact nuputem estima în acest moment", a subliniat Jacques Chauvet.
În cadrul conferinţei Daimler de dinaintea Salonului Auto de laParis, Dieter Zetsche, preşedintele grupului german şi şefulMercedes-Benz Cars, estima că în următorii 25 de ani numărul demaşini care vor circula pe străzi la nivel mondial se va dubla dela 900 de mi­lioane în prezent la peste 1,8 miliarde, creştereavenind în primul rând din partea ţărilor emergente precum Brazilia,Rusia, India şi China, unde "densitatea" maşinilor este mult subcea din Europa de Vest.
Pe piaţa maşinilor destinate pieţelor emergente, Renault vacomercializa anul acesta peste 700.000 de maşini care au la bazăplatforma Logan, sub mărcile Dacia, Renault şi Nissan, fără a luaîn calcul şi SUV-ul Duster.
"Cifra de 700.000 de unităţi a fost comunicată înainte ca Duster săfie lansat, aşadar, cu noul SUV avem ambiţii foarte mari. Cifraexactă a ţintei de vânzări nu o putem comunica deoarece esteconfidenţială", a spus Vincent Carre, directorul de marketingpentru Dacia şi modelele low-cost ale Renault la nivel global.Astfel, luând în calcul şi Duster, vânzările totale ale modelelorderivate din Logan s-ar putea apropia în acest an de 800.000 deunităţi, potrivit calculelor ZF.
Cea mai apropiată piaţă de cea a Statelor Unite pe care ar putea ficomercializat Duster, este cea din Mexic, dar sub marca Nissan,după modelul Logan, care pe piaţa mexicană este Nissan Aprio.

"Încă nu s-a luat decizia dacă vom comercializa Duster şi sub marcaNissan în Mexic. Opţiunile sunt deschise. Dacă vom face acestlucru, Dacia Duster şi Nissan Duster nu ar fi acelaşi automobil,aşa cum modelele din gama Dacia comercializate în Rusia nu sunt lafel ca acelea din Brazilia, ci sunt asamblate pe o platformăadap­tată", a spus Carre.
După ce a "cucerit" piaţa europeană, marca Dacia va fi lansată din2012 în Marea Britanie, care alături de Franţa şi Germaniareprezintă una dintre cele mai mari pieţe auto din Europa.
"Vom lansa Dacia în Marea Britanie la fel cum am făcut-o în Europa.Vom avea o poziţionare puternică de preţ a lui Duster. Vom facemulte evenimente pentru presa britanică, pentru clienţii britanici,vom prezenta maşina în cadrul diverselor evenimente pentru capo­ten­ţialii clienţi să cunoască marca", a spus VincentCarre.
Potrivit directorului de marketing al Dacia, în Franţa, spreexemplu, doar 30% din clienţi cunosc marca Dacia bine, context încare vânzările mărcii au crescut în primele nouă luni la peste80.000 de unităţi. "Acest lucru oferă o imagine de ansamblu asuprapotenţialului mărcii atunci când toţi clienţii vor cunoaştebrandul", a spus Carre.

AFACERI DE LA ZERO