Modificarea cotei de TVA la 9% pentru produsele alimentare trebuie operată şi la nivel tehnic, la fiecare casă de marcat din ţară, în noaptea de dinaintea intrării în vigoare a noii decizii a Guvernului – 1 iunie. În cazul marilor comercianţi, schimbarea se face centralizat, însă comercianţii de dimensiunea medie şi mică solicită asistenţă tehnică, ceea ce va însemna o supra-aglomerare pentru specialiştii din domeniu în noaptea dintre 31 mai şi 1 iunie.
“În prezent, sunt 1.300 de tehnicieni în toată ţara şi 453.000 de case de marcat în total. Există riscul ca o parte dintre comercianţi să nu poată vinde a doua zi după intrarea în vigoare a noii decizii a Guvernului, pentru că nu vor avea cota de TVA schimbată la casele de marcat”, a declarat pentru ZF, director general adjunct şi acţionar în cadrul Danubius Exim, cel mai mare importator şi distribuitor de case de marcat din România.
“În mod sigur va exista un astfel de blocaj fiindcă la fel s-a întâmplat şi când s-a trecut la cota de TVA de 24%. Au fost cazuri în care comericanţii nu au avut timp de 15 zile cota de TVA schimbată pentru că au vrut ca modificarea să fie operată de către un tehnician acreditat”, a completat el.
Modificările pot fi făcute şi direct de către comercianţi, operaţiunile ce trebuie efectuate regăsindu-se în manualul de utilizare al caselor de marcat. Cu toate acestea, comercianţii preferă să aştepte un tehnician autorizat pentru a opera modificarea. Dificultăţile apar în cazurile în care un comerciant are o gamă de produse diversificată.
“Dacă un comerciant vinde doar alimente, operaţiunea este simplă. Problema apare în cazul în care acesta vinde şi produse nealimentare deoarece cota de TVA trebuie trecută pe fiecare produs în parte. Aşadar, dacă agentul de vânzare are spre exemplu 2.400 de produse înregistrate în casa de marcat, el trebuie să ia la rând fiecare produs şi să treacă cota de TVA corespunzătoare”, a explicat Ganev.
Atunci când casele de marcat vor fi conectate direct la sistemul ANAF – proiectul Ministerului de Finanţe care impune trecerea de la jurnalul de hârtie la cel electronic din 2018, nu vor mai exista aceste probleme.
“Toate aceste operaţiuni globale, cum sunt modificările de TVA, se vor putea face automat apoi de către ANAF, fără nicio implicare asupra comercianţilor”, a precizat Ganev.