Companii

David Vallbona, Gran Via: Lichiditatile sunt de aur in perioade de criza

David Vallbona, Gran Via: Lichiditatile sunt de aur in perioade de criza

David Martinez Vallbona, general manager al Gran Via in Romania: Nu avem credite pana acum si suntem foarte atenti cu privire la imprumuturi. Ce cred eu ca era anormal se intampla in urma cu doi, trei ani, cu privire la cresterea preturilor. Consider ca, de fapt, acum revin lucrurile la normal.

12.11.2008, 15:33 416

Compania detine terenurile fostelor fabrici Tricodava, Electrotehnica si Frigocom din vestul Capitalei, pentru care a platit in 2006 si 2007 aproape 100 de milioane de euro din fonduri proprii.
"Procesul de demolare este finalizat in totalitate si suntem pregatiti sa incepem sapaturile in orice moment. Daca am fi avut autorizatiile de constructie, am fi inceput lucrarile in toamna aceasta. Din cauza schimbarilor de la Primarie, intre lunile mai si august nu am putut inainta cu autorizarea proiectelor. Vom incepe lucrarile la primul proiect care va fi autorizat si acesta ar putea fi cel de pe terenul Tricodava, in primavara anului viitor", a declarat David Martinez Vallbona, general manager al Gran Via in Romania.
Pe fondul crizei financiare, care a redus nivelul vanzarilor de locuinte si al finantarilor bancare pentru investitii imobiliare, o serie de investitori au anuntat inghetarea proiectelor pana la imbunatatirea conditiilor de pe piata. Cu toate acestea, directorul Gran Via este optimist cu privire la proiectele sale.
"Nu avem credite pana acum si suntem foarte atenti cu privire la imprumuturi. Ce cred eu ca era anormal se intampla in urma cu doi, trei ani, cu privire la cresterea preturilor. Consider ca, de fapt, acum revin lucrurile la normal", apreciaza Vallbona, care sustine ca pentru proiectele din Bucuresti nu vizeaza un profit mai mare de 20%.
"Pretul apartamentelor va fi format din costul terenului, al constructiei de la momentul respectiv, cel financiar si un profit de sub 20%. Cand construiesti 5.000 de apartamente, o asemenea profitabilitate este buna", spune Vallbona.
Spaniolul considera ca preturile platite pe terenuri nu au fost supraevaluate, in conditiile in care cu banii respectivi nu ar putea cumpara in aceasta perioada loturi in aceleasi zone. Spre exemplu, Gran Via a platit 777 euro/mp de teren al Tricodava, respectiv 42 mil. euro pentru un lot de 5,4 hectare. In prezent, in zona sunt cel putin alte doua fabrici la vanzare, la preturi de peste 1.000 euro/mp fiecare.
"Desi numarul de oferte pentru achizitia de terenuri a crescut, nu mai cumparam terenuri, pentru ca asta ar insemna sa facem speculatii cand noi avem de construit 6.000 de locuinte. De ce as cumpara acum, ca sunt ieftine?", se intreaba directorul Gran Via.
Vallbona este constient ca piata trece printr-un moment dificil, cauzat atat de criza financiara, cat si de noul regulament de creditare al BNR si nivelul ridicat al TVA-ului pentru locuinte, dar spune ca unul dintre proiectele din Bucuresti ar putea fi inceput din fonduri proprii.
"Cash is king (lichiditatile sunt de aur - n.r.). Noi avem inca lichiditati. Asta nu inseamna ca vom dezvolta in intregime cu banii nostri, astfel ca ne propunem sa ajungem la un raport de 25-75 intre fonduri proprii si credite bancare", spune Vallbona.
Actionarii Gran Via sunt atat firme din constructii si imobiliare, cat si din industria auto (membrii ai familiei Peugeot), transport public, industria alimentara sau financiara (BBVA).
"Actionarii nostri implicati in piata imobiliara nu mai construiesc in Spania de
3-4 ani, pentru ca piata era deja prea incalzita", spune Vallbona.
Gran Via a inceput in vara acestui an lucrarile de constructie la primul proiect din Romania, la Constanta, unde spaniolii vor construi 1.000 de apartamente in proiectul Flamenco.
"Am investit pana in prezent 10 milioane de euro din fonduri proprii in acest proiect si avem doua oferte, de la BCR si La Caixa, pentru o finantare de 30 de milioane de euro, suficienta pentru finalizarea primei etape a proiectului, formata din 400 de apartamente. Am vandut circa 10% din locuintele acestei etape si estimam vanzari de 15-20%. Cu toate acestea, pentru anul viitor ne propunem sa crestem preturile, tinand cont ca pentru primul bloc avem o profitabilitate de sub 10%", spune Vallbona.
Preturile in cadrul proiectului situat la intrarea in statiunea Mamaia, in imediata vecinatate a viitorului centru comercial Polus Center, dezvoltat de TriGranit, sunt in prezent de 1.250 euro/mp plus TVA, in conditiile in care costul constructiei este de 850 euro/mp plus TVA, potrivit lui Vallbona.
Gran Via este unul dintre cei mai importanti dezvoltatori spanioli de pe piata locala, in care mai sunt activi si jucatori importanti precum Hercesa, Grupo Lar sau Gea Prasa.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO