♦ Densitatea se calculează ca număr de metri pătraţi la 1.000 de locuitori.
România are una dintre cele mai mici densităţi de spaţii comerciale tip mall din Europa, doar Bulgaria, Serbia şi Croaţia stau mai prost. Densitatea de centre comerciale în Polonia este de aproape 319 mp/ 1.000 de locuitori, apropiată de cea din Occident şi cu 59% peste cea din România. SUA este ţara cu cea mai mare densitate, de 1.500 mp la mia de locuitori. Spre comparaţie, România are doar 201 mp de malluri la 1.000 de locuitori, sub nivelul din Ungaria, Cehia şi Polonia, arată o analiză a NEPI Rockcastle, dezvoltator imobiliar care citează datele companiilor de consultanţă în domeniu. Cristina Roşca
Deşi este a doua ţară din Europa Centrală şi de Est ca populaţie, după Polonia, la mare distanţă de Cehia sau Ungaria, piaţa locală are mai puţine malluri şi centre comerciale raportate la numărul de locuitori decât aceste state care însă sunt mai dezvoltate economic şi au un nivel superior al puterii de cumpărare.
Acest lucru înseamnă că loc de dezvoltare există încă pe plan local. În România, stradalul e aproape inexistent, cele mai recente statistici arătând că 99% din shopping se face la mall. Tocmai de aceea, şi retailerii caută astfel de proiecte pentru dezvoltare.
Deşi loc de creştere există încă, malluri şi centre comerciale noi sunt puţine în această perioadă marcată de incertitudini şi inflaţie.
„Momentan, nu mai deschidem noi magazine, nu avem unde“, spunea acum câteva luni Paul Cuza, executivul ce conduce operaţiunile din România ale Inditex, proprietarul Zara şi al altor mărci de modă.