Companii

De ce a concediat Draxlmaier 9.000 de angajaţi: „Avem nevoie de ingineri, nu de oameni mulţi în producţie“

De ce a concediat Draxlmaier 9.000 de angajaţi: „Avem nevoie de ingineri, nu de oameni mulţi în producţie“

Ferdinand Zilcher, directorul administrativ al Draxlmaier România: Acum nu mai construim fabrici noi. Investim pentru noi tehnologii, concentrat şi sume mai mici. Dacă circumstanţele ar fi mai predictibile, am putea să ne dezvoltăm mai mult.

23.06.2010, 23:46 1327

"România nu mai este o ţară low cost, ci de cost mediu. Acumvrem să integrăm aici activităţile de la inginerie la produsulfinal. Ideea este că trebuie să facem produse mai complicate cu maipuţini oameni şi să aducem proiecte noi", a declarat FerdinandZilcher, directorul administrativ al Draxlmaier România.

Transformarea a adus pe lângă reducerea afacerilor la 120 demilioane de euro în 2009, faţă de 186 mil. euro cu un an în urmă,şi concedierea a aproximativ 9.000 de oameni în ultimii trei ani,astfel că cel mai mare angajator din industria automotive ar puteafi depăşit la numărul de angajaţi în 2010 de către producătorul deanvelope şi componente Continental.

Investiţiile companiei vor direcţionate din 2010 către utilajenoi şi automatizarea proceselor, pe măsură ce din fluxurile deproducţie vor fi eliminate procesele ce necesită muncă manuală.Tranziţia a început încă de anul trecut, iar pe măsură cecontractele pentru proiectele anterioare au expirat, noile comenzipentru produse de bază, precum cablajele, au fost transferate înfabricile din Zrenjanin, Serbia şi din Bălţi, Moldova.

Salariile din industria locală constructoare de maşini aucrescut de circa 3,5 ori, de la 485 de lei (155 de euro) în 2002până la 1.432 de lei (338 de euro) la finalul anului trecut, însănivelul continuă să fie extrem de scăzut faţă de alte stateeuropene. "În ceea ce priveşte salariile, în România acesteaevoluează în acelaşi fel cum a fost cazul Germaniei în urmă cu 20de ani", a declarat Zilcher. El a apreciat că diferenţele salarialedin industria euro din ţările europene vor continua să înregistrezedecalaje în perioada următoare.

Potrivit ultimelor date disponibile, în 2008 costul unei ore demuncă în industria auto germană ajungea la 27,7 euro, în timp ce înRomânia era de doar 2,7 euro/oră.

"Mulţi ne întreabă de ce nu închidem dacă în unele locuri ne-auscăzut vânzările cu 40% sau 60%. În fiecare locaţie am investitcunoştinţe şi mulţi bani. Acestea vor fi dezvoltate în continuare",a spus Zilcher. El a dat exemplul fabricii din Hunedoara, cea maiavansată din grup din perspectiva utilării tehnologice, şi pe ceadin Satu Mare, care are un contract nou pentru producţia unorcablaje pentru Porsche Panamera, prima limuzină Porsche.

Urmează piese pentru motoare hibride

Bugetul de investiţii al Draxlmaier din 1993 până în 2009 aînsumat 220 de milioane de euro, din care 24 de milioane de euronumai în ultimii doi ani.

"Acum nu mai construim fabrici noi. Investim pentru noitehnologii, concentrat şi sume mai mici. Dacă circumstanţele ar fimai predictibile, am putea să ne dezvoltăm mai mult", a spusZilcher. Prin eliminarea treptată a produselor care încorporează ovaloare adăugată redusă Draxlmaier a început să producă laHunedoara componente pentru motoarele hibride ale viitoarelorgeneraţii VW.

Potrivit reprezentanţilor Draxlmaier, momentan se fac pregătiripentru producţie, iar în cadrul proiectelor lucrează 300 deingineri care au sarcini de dezvoltare şi 100 de ingineri careconstruiesc software.

Suntem limitaţi de piaţa forţei de muncă

Reprezentanţii Draxlmaier au declarat că transformareaactivităţilor locale de la un profil "labour intensive" la celautomatizat a fost grăbită şi de dificultăţile întâmpinate înnegocierile cu sindicatele, dar şi de calificarea cadrelor în piaţade muncă locală. "Sindicatele au în unele cazuri şi un stilcorporatist, profesional, dar pot fi şi încăpăţânate. Înţelegemmodul de lucru şi căutăm să ne înţelegem", a declarat Zilcher. Anultrecutcompania a concediat 4.000 de oameni în România şi a vândut fabricade la Codlea, de componente auto de interior, unui alt concerngerman.

"Ce putem face aici este limitat şi de piaţa forţei de muncă.Există un gol mare între şcolile profesionale şi universităţi, iarnoi avem nevoie de oameni şi experienţă practică. Avem nevoie şi deingineri, din partea universitară, dar şi de matriţeri", a spusZilcher. Companiile din industria auto au reclamat în ultimii anifaptul că universităţile locale nu pot oferi experienţă practicăabsolvenţilor, iar unele dintre ele, precum Automobile Dacia sauContinental, au demarat chiar proiecte în comun pentruspecializarea studenţilor.

2012, anul revenirii

Compania germană apreciază că volumul businessului local, care ascăzut cu 35%, la 120 de milioane de euro în 2009 va mai ajunge la186 de milioane de euro (în 2008) peste circa doi ani, dupăfructificarea proiectelor ce sunt implementate acum.

"Substituind cablajele şi alte produse similare cu alteleavansate tehnologic, cred că vom reuşi revenirea în circa doi ani",a spus Zilcher.

El a explicat că cifra de afaceri raportată reprezintă doarvaloarea adăugată integrată în produse în cadrul proceselor defabricaţie din România, iar valoarea finală a componentelorexportate a fost mai mare de 500 de milioane de euro în 2009.

Pentru cine lucrează

Cei mai mari clienţi pentru fabricile din Piteşti, Satu Mare,Timişoara şi Hunedoara sunt producătorii de automobile premiumAudi, Mercedes, BMW, Mini şi Porsche.

Odată cu contracţia vânzărilor de automobile noi la nivelinternaţional Draxlmaier s-a orientat şi către automobilele declasă compactă, unde vânzările au o tendinţă stabilă, şi a începutproiecte cu General Motors pentru automobile din segmentul de preţmediu şi entry.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO