Companii

De ce continuă retailerii să deschidă magazine în România, deşi consumul scade? Piaţa locală a fost şi va rămâne cea mai dinamică din regiune

De ce continuă retailerii să deschidă magazine în România, deşi consumul scade?  Piaţa locală a fost şi va rămâne cea mai dinamică din regiune

Autor: Cristina Roşca

01.06.2011, 23:54 1272

Piaţa locală de retail, estimată anul trecut la 16 mld. euro, vacontinua să crească în următorii zece ani cu 62% faţă de niveluldin 2010, urmând să ajungă la o valoare de circa 26 mld. euro lasfârşitul anului 2020.

"După ce în ultimul deceniu piaţa locală de retail a crescut cu123%, fiind de departe cea mai activă din regiune, şi în următoriizece ani piaţa de profil din România va continua să crească urmânda fi în continuare cea mai dinamică din regiune. Potenţial decreştere încă există", spune Adrian Comăneci, senior projectmanager în cadrul companiei de consultanţă în management ContrastManagement Consulting.

Contrast este o companie de consultanţă în management înfiinţatăîn Austria în 1993. Compania a intrat pe piaţa locală în 2005 şi aajuns în 2009 la o cifră de afaceri de 17,2 mil. lei (4 mil. euro)şi un profit de 2,2 mil. lei (0,5 mil. euro).

Prognozele de creştere a pieţei şi faptul că România a avut înultimii zece ani şi va avea şi până în 2020 cel mai mare ritm decreştere în retail ar putea explica faptul că retailerii continuăsă investească în România în pofida crizei şi a scăderii consumuluiatât în 2010, cât şi în primele trei luni din acest an cu peste5%.

În 2010 retailerii de pe segmentul modern - cash & carry,hipermarket, supermarket şi magazine de tip discount - au deschis132 de magazine, potrivit studiului citat, în care au investit,potrivit calculelor ZF, circa 200 de milioane de euro.

Cei mai activi jucători pe expansiune sunt cei pe formate mici -supermarketuri şi discounteri. "Investiţiile ar fi fost şi mai maridacă nu era criză. S-au realizat investiţii, însă au existat unelefrâne precum preţurile din sectorul imobiliar şi faptul căretailerii au redus bugetul de investiţii faţă de anii de boom."Dacă retailerii moderni au avut bani să investească avândsusţinerea companiilor mamă, retailerii tradiţionali au fost maiputernic expuşi situaţiei economice locale.

Astfel, anul trecut valoarea pieţei retailului tradiţional afost de 8 mld. euro, în scădere de la 10 mld. euro în 2009,potrivit cifrelor Contrast Management Consulting. În cazulretailului modern, deşi consumul a scăzut valoarea pieţei a crescutuşor, egalând-o pe cea a retailului tradiţional.

"Piaţa de retail a scăzut la 16 mld. euro anul trecut, revenindla un nivel similar anilor 2005-2006. Peste 4-5 ani vom reveni şichiar depăşi nivelul pieţei din perioada de vârf 2007-2008, cândvaloarea era de 21 mld. euro", adaugă Comăneci.

El spune că anul trecut, pentru prima dată în România, ponderearetailului modern a fost egală cu cea a retailului tradiţional. Peviitor, retailul modern va continua să câştige teren, însă înmomentul când raportul va ajunge la 60-40%, se va stabiliza pentrucă în România structura urban-rural nu permite ca retailul modernsă ajungă la o cotă mai mare. Potrivit Contrast, piaţa de retailFMCG cuprinde jucătorii din comerţul cu preponderenţăalimentară.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO