Companii

De ce ocolesc marile lanţuri hoteliere internaţionale litoralul românesc? Doar două hoteluri operează sub branduri străine

De ce ocolesc marile lanţuri hoteliere internaţionale litoralul românesc? Doar două hoteluri operează sub branduri străine
19.07.2010, 23:36 771

Sub 1% din hotelurile de pe litoralul românesc sunt afiliate lamarile lanţuri hoteliere internaţionale, în staţiunile de la marefiind prezente doar Golden Tulip şi Best Western, în timp ce pelitoralul bulgăresc sau grecesc au pătruns deja branduri ca Hilton,Sol Melia, Royal sau Kempinsky.

Din cele 300 de hoteluri clasificate, doar două unităţi dinstaţiunile de pe litoralul românesc sunt afiliate la lanţuriinternaţionale, respectiv Golden Tulip Mamaia (fostul FantasyBeach) şi Best Western Savoy din Mamaia.

"Pe litoral nu avem hoteluri care să îndeplinească standardeleminimale în ceea ce priveşte siguranţa clientului, structura şicondiţiile oferite. Există multe hoteluri îngrămădite pe suprafeţemici şi care nu oferă facilităţi. Spre comparaţie, în Turcia sau Grecia există resorturi pesuprafeţe de câteva hectare, ce oferă toate condiţiile", a declaratTinu Sebeşanu, CEO-ul companiei de consultanţă hotelieră TrendHospitality.

Hoteluri de peste 50 de ani

George Copos, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni de afaceriromâni, care controlează două hoteluri la mare, Europa şi Astoriadin Eforie Nord, spune că după ce a cumpărat hotelul de patru steleEuropa l-a afiliat la Riu, brandul operat de touroperatorul germanTUI. "După doi ani cei de la TUI au plecat din cauza condiţiilordin staţiune, mai exact din cauza poluării fonice. Aceştia nu aumai vrut să aducă turişti într-o staţiune zgomotoasă. Eu aminvestit în afilierea hotelului, dar nu a ţinut doar de mine, ci şide ce se întâmplă în staţiune", a spus Copos.

Pe de altă parte, Tinu Sebeşanu a mai precizat că atât timp câthotelurile din staţiunile de pe litoralul românesc şi-au încheiatciclul de viaţă, adică au ajuns la o vârstă chiar şi de 50 de ani,nu există şanse să atragă lanţuri internaţionale. Majoritateahotelurilor din staţiunile româneşti de la mare au fost construiteînainte de 1989, nefiind renovate sau modernizate după ce au fostvândute de către stat unor oameni de afaceri fără experienţă înturism.

Spre comparaţie, pe litoralul bulgăresc, unde hotelurile auintrat după privatizare în administrarea unor operatoriinternaţionali specializaţi în industria ospitalităţii, şi-aanunţat recent intrarea lanţul Hilton, care a afiliat un hotel decinci stele din Nisipurile de Aur.

Adela Cristea, directorul de dezvoltare pe Europa şi Africa încadrul lanţului hotelier Hilton, a declarat că lanţul investeşteresurse semnificative în dezvoltarea brandurilor Hilton atât înoraşele principale, cât şi în staţiunile româneşti, inclusiv celede pe litoral. "Nu am semnat niciun contract în acest sens,deocamdată suntem la stadiul de negocieri", a spus ea.

Cu toate acestea, proprietarii români de hoteluri nu au luat încalcul afilierea unităţilor la un lanţ hotelier, având în vedere căacest lucru presupune realizarea unor schimbări în cadrul hoteluluipentru alinierea la standardele lanţului.

"Nu m-am gândit să afiliez hotelurile construite acum 30 de anila un lanţ internaţional. Am modernizat ce s-a putut moderniza, iarce nu s-a putut a rămas aşa. Acum nu aş putea să investesc înmărirea camerelor doar ca să le afiliez la un lanţ", a declaratJosef Goschy, unul dintre cei mai mari proprietari de pe litoral,care controlează opt hoteluri la mare în Mamaia (Comandor, Amiralşi Orfeu), Olimp (Amfiteatru, Belvedere, Panoramic) şi Cap Aurora(Onix şi Safir).

De ce este nevoie de branduri hoteliereinternaţionale?

"Brandurile hoteliere internaţionale sunt o necesitate pentru odestinaţie turistică. Acestea asigură în primul rând un sistem dedistribuţie, adică aduc clienţi în destinaţia respectivă", susţineTinu Sebeşanu. Şi Mircea Vladu, proprietarul agenţiei de turismPrestige Tours, spune că turiştii care au o cultură a vacanţeloraleg hoteluri ce operează sub branduri internaţionale.

Ce implică afilierea la un lanţinternaţional?

Paul Mărăşoiu, preşedintele lanţului hotelier Golden Tulip şireprezentantul hotelului Golden Tulip Mamaia (fostul FantasyBeach), spune că în urma afilierii hotelului la lanţul Golden Tulipşi-a asumat derulareaanumitor investiţii.

"Până acum am investit 300.000 de euro în refacerea camerelor şi1,2 milioane de euro în dezvoltarea unui centru de conferinţe. Unlanţ internaţional impune o serie de standarde care trebuieîndeplinite şi în acelaşi timp ţine cont de condiţiile şifacilităţile pe care le oferă hotelul clientului", a declarat el.Mai mult, Mărăşoiu precizează faptul că lanţul hotelier va analizaatât unitatea pe care urmează să o afilieze, cât şi destinaţia,staţiunea în care se află. "Dacă nu există un managementprofesionist al hotelului, atunci va exista o reţinere din partealanţului în afilierea unităţii. De asemenea, acelaşi lucru seîntâmplă dacă nu «trăieşte» zona în care se află hotelul", a spusMărăşoiu.

În Bulgaria, la patru, cinci stele

Cu toate acestea, în ultimii 20 de ani nu s-a realizat niciostrategie pentru atragerea de turişti, ceea ce explică numărul micde turişti străini atras, doar câteva mii din 1,2 milioane deturişti anul trecut. Românii s-au orientat către staţiunile de pelitoralul bulgăresc, grecesc sau turcesc

"În ultimii trei ani am venit în vacanţă doar în staţiunile depe litoralul bulgăresc, în Albena, Sunny Beach, iar anul acesta laNisipurile de Aur. Aici condiţiile sunt mai bune, iar preţurile maimici", spune Ioana, 42 de ani din Slobozia, care a venit la marepentru opt zile cu familia. Ea şi-a cumpărat sejurul printr-oagenţie de turism şi a ales să se cazeze la hotelul de patru steleViva, care oferă servicii all-inclusive (cazare şi masă inclusă) latariful de 51 de euro pe noapte de persoană. Hotelul oferă reducerede 50% la cazare pentru copii cu vârsta cuprinsă între 2 şi 12 ani,dar şi spaţii de joacă pentru copii şi spectacole de animaţie."Este mai convenabil în Bulgaria pentru familiile care au copii",precizează Ioana.

Un alt turist român, George din Braşov, 48 de ani, cazat înstaţiunea Nisipurile de Aur, spune că este mulţumit de condiţiileoferite de bulgari şi că plănuieşte să se întoarcă în aceastăstaţiune şi anul viitor.

"Nu mă mai interesează litoralul românesc. Românii te jupuiesccând te prind. Se gândesc doar la cum să îţi ia banii când te prindla hotel sau în restaurante. Problema este că nici măcar nuprimeşti ceea ce plăteşti", susţine George, care îşi petrecevacanţa în Nisipurile de Aur alături de soţie, cei doi copii şifamilia fratelui său.

Cei mai mulţi turişti români care merg la mare în staţiunilebulgăreşti aleg să se cazeze în hoteluri de patru şi cinci stele,care sunt şi cele mai bine reprezentate în această staţiune. Sprecomparaţie, în cea mai cunoscută staţiune de pe litoralul românesc,Mamaia, cele mai multe unităţi hoteliere sunt clasificate la douăşi trei stele.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO